سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11876

طبق یک مصاحبه انجام شده توسط متخصصان پا در کشور امریکا در سال 2007، ثابت شده است که بیش از 50 % از خانمها از دردهای گوناگون پا رنج می برند.. در ادامه به بعضی از این اختلالات ، دلایل و روشهای درمان اشاره می شود.

پینه شست پا: یک توده استخوانی در لبه بیرونی انگشت شست پا
دلیل: کوتاه ترین مفصل  دچار کژی می شود و درنتیجه انتهای استخوان بیرون می زند. اما اگرچه پاشنه های تیز که باعث فشرده شدن انگشتهای پا می شوند ، پینه را دردناک می کند ، اما عامل اصلی این اختلال نیست. بلکه عامل اصلی آن بد فرمی یا بد شکلی پا و شیوه غلط راه رفتن است.
درمان: جنس کفش هایی که می خرید باید کشسان باشد ، مثل چرم، تا مطابق فرم پا ، شکل گیرد. قبل از خرید کفش ، کف کفش را روی  کف پا قرار دهید تا مطمئن شوید که فضای کفش مطابق اندازه پای شما است. از کفی های کفش که متخصصین پا طراحی می کنند و برای پای شما درست کرده اند ، استفاد کنید تا حداقل مانع بدتر شدن پینه شوید. اما درمان قطعی همان جراحی است . البته پزشکان اصولا جراحی را پیشنهاد نمی کنند . مگر اینکه درد پا به قدری باشد که فعالیت و حرکت فرد را تحت تاثیر قراردهد. بیشتر جراحان با تراشیدن استخوان و تغییر محل استخوان ، قرار دادن پین یا پیچ سعی در درمان و رفع بد شکلی دارند اما این امر باعث لنگیدن فرد به مدت 1 تا 2 ماه بعد از عمل می شود و بعلاوه پینه های مزمن و سمج در 10 تا 15 درصد موارد مجددا عود می کند.
شست چمبری: در این وضعیت مفصل یکی از انگشتهای پا دچار بیرون زدگی می شود و از حالت صاف و خوابیده خارج می شود.
دلیل: کفش های بسیار باریک ، پینه ، قوس بلند یا پهن باعث بیرون زدگی انگشت پا  و قرار گرفتن روی انگشت بعدی می شود و در نتیجه باعث فشار بر روی انگشت می شود.
درمان: یک پد نرم با خمش مناسب و انعطاف پذیر که در زیر مهره پا قرار گیرد و شست چمبری را بپوشاند ، می تواند فشار و اصطکاک ناشی از کفش را از بین ببرد. همچنین ممکن است برای تسکین درد َآن ، آمپول کورتیزون تجویز شود. اگر با وجود استفاده از این راه حل ، درد و ناراحتی از بین نرفت ، جراحی پیشنهاد می شود. یک بخش کوچک از استخوان یک طرف یا دو طرف مفصل برداشته می شود تا انگشت صاف گردد و برای مدتی پین تعبیه می شود تا انگشت سر جای خود قرار گیرد.
میخچه و پینه : سطح ضخیم از پوست مرده در بالای انگشتان پا را میخچه می نامند و درصورت وجود این ناهمواری در زیر یا کناره های انگشت پا به عنوان پینه شناخته می شود.
دلیل: فشار یا اصطکاک زیاد بر روی پا که عموما ناشی از کفش نامناسب و بد شکل است باعث این اختلال می شود.
درمان: هر یک تا دو بار در هفته در زیر دوش آب به کمک سنگ پا سطح ناهموار را ماساژ دهیدتا پوست زاید ا زبین برود. همچنین استفاده از کرم های نرم کننده پوست پینه بسته مثل گورمل(حاوی 20% اوره) لازم است. اگر پوست پینه بسته بسیار ضخیم باشد ، بهتر است از یک متخصص بخواهید که این ناهمواری را به کمک یک عمل ساده  بیرون  آورد. از پد های درمانی بی نسخه که حاوی اسید سیلیسیک است و باعث سوزانده شدن پوست صاف و در نتیجه عفونت می شود اجتناب کنید.
التهاب نوار کف پا: احساس درد و سوزش  در پاشنه پا که صبح هنگام شدیدتر می شود ، از جمله عوارض این اختلال است.
دلیل: نوارکف پا یک ماهیچه نواری است که از پاشنه به سمت مهره های انگشتان پا کشیده شده است که در اثر کشیدگی یا قوس زیاد یا تخت، ایستادن یا راه رفتن زیاد در طول روز ، اضافه وزن یا فعالیت فیزیکی شدید دچار التهاب می شود.
درمان: از تکیه گاه های قوسی یا کفی های مخصوص استفاده کنید تا فشار وارد شده بر روی نوار کف پا را کاهش دهید. استفاده از ژل بیوفریز(biofreeze) نیز مفید است. اگر درد واقعا شدید است درمان اولترا سوند یا درمان شوک الکتریکی می تواند به درمان کمک کند. در نوعی جراحی نیز با ایجاد برش در نوار کف پا فشار وارد شده بر بافت را از بین می برند. با این حال در 25%موارد بعد از جراحی درد همچنان وجود دارد.
تورم عصب: این اختلال باعث ایجاد احساس سوزش، بی حسی در کف پا می شود، به طوری که فرد احساس می کند بر روی ریگ راه می رود.
دلیل: استخوانهای دو انگشت پا- معمولا انگشت 3و 4 -  بر روی هم مالیده می شود و در نتیجه عصب میانی را فشار می دهد. کفش های بسیار باریک که باعث فشرده شدن انگشت پا می شود عامل اصلی این اختلال است.
درمان: در بسیاری از موارد تزریق کورتیزون برای تخفیف درد تجویز می شود و در صورت بی فایده بودن تزریق، عمل جراحی برای ساکن کردن عصب به کار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha