دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از دستور ویژه رئیس‌جمهور به اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: موضوع الکل در کشور متولی خاصی ندارد و ما منتظر تعیین متولی مبارزه با الکل از سوی رئیس‌جمهور هستیم.

سلامت نیوز: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از دستور ویژه رئیس‌جمهور به اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: موضوع الکل در کشور متولی خاصی ندارد و ما منتظر تعیین متولی مبارزه با الکل از سوی رئیس‌جمهور هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری خود که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود به ارائه آماری در خصوص فعالیت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت.

وی با تبریک هفته دولت و زنده نگه داشتن یاد شهدای باهنر و رجایی از خداوند خواست تا به اعضای دولت توفیق دهد که راه شهدا معرفت پیدا کند.

وی هفته دولت را هفته ملت خواند و گفت: از آنجایی که دولت‌ها برخواسته از اراده ملت هستند این هفته، هفته ملت نیز است و مردم می‌تواند مطالبات خود را از دولت داشته باشند و دولت نیز باید پاسخگوی آنها باشد.

وی در مورد عملکرد 4 ماهه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در طی این مدت 694 عملیات و درگیری مسلحانه انجام شده و 926 گروه و باند قاچاق مواد مخدر منهدم شده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از انهدام 78 کارگاه تولید شیشه از ابتدای سال خبر داد و گفت: در این مدت موفق به کشف 175 تن مواد مخدر شامل 77 درصد تریاک، 17 درصد حشیش، 4 درصد هروئین و مرفین، 5 درصد شیشه و 1.5 درصد سایر مواد مخدر بودیم ضمن اینکه 16 تن نیز مواد پیشتاز مخدرهای روانگردان کشف شده است.

به گفته وی، 118 هزار قاچاقچی فقط طی مدت 4 ماه دستگیر شدند که این موضوع در طی برخورد با خرده‌فروشان روی داده است.

رحمانی فضلی از تصویب آیین‌نامه اجرایی نظارت و کنترل بر پیش سازها خبر داد و گفت: سند جامع حمایت‌های اجتماعی و درمان اعتیاد بعد از تصویب امروز رونمایی شد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: آیین‌نامه اجرایی نظارت بر مراکز درمان و نگهداری معتادان ماده 16 نیز تهیه و به تصویب رسیده است همچنین مراکز نگهداری و کاهش آسیب زنان معتاد نیز راه‌اندازی شده است.

وی از پذیرش 4211 نفر در 17 مرکز نگهداری معتادان موضوع ماده 16 از ابتدای امسال خبر داد و گفت: 30 میلیارد تومان برای هزینه‌های ترک اعتیاد به بیمه سلامت تخصیص یافته که وزارت تعاون قول داده آن را صرف معتادان و مشکلات آنها کند.

رحمانی فضلی به برنامه اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر نیز اشاره کرد و گفت: طرح ساماندهی خانواده‌های دارای معلولان و زندانیان بلندمدت به تصویب رسیده و در حوزه صیانت از خانواده‌ها در جهت ایجاد مهارت‌ها و فرصت‌های شغلی برای معتادانی که پاک می‌شوند اقداماتی صورت گرفته تا بازگشت آنها به جامعه با سهولت انجام شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: برای مبارزه با مواد مخدر به یک عزم ملی نیاز است که همه مردم، مسئولان و نهادها باید پای کار بیایند تا مشکل حل شود.

وی رسانه‌ها را در رأس مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: رسانه‌ها می‌تواند به تنهایی بار 50 درصد کار را به دوش بکشد و در جهت فعالیت آنها ما مانعی ایجاد نمی‌کنیم بلکه آنها را کمک می‌کنیم و همه دستگاه‌ها نیز باید پاسخگوی آنها باشند.

وی درباره اینکه اخیراً رئیس جمهور دستور ویژه‌ای مبنی بر شرکت تمام اعضای ستاد در جلسات و انتشار شفاف آمار و اطلاعات داده است لطفاً در این زمینه توضیح دهید گفت: رئیس جمهور بعد از استماع گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر 3 دستور را صادر کرد.

رحمانی فضلی در مورد این سه دستور ویژه رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور تمام وزرا را ملزم به فعالیت جدی و شرکت در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر کرده است همچنین مسئولیت‌های خود در ستاد مبارزه با مواد مخدر را طبق قانون به وزیر کشور تفویض کرده و همچنین در راستای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر دستور داده است تمام اطلاعات و آمار و ارقام به اطلاع مردم برسد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون همکاری‌های مشترک بین‌المللی در امر مبارزه با مواد مخدر گفت: همکاری دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی با ایران در حد ناچیز است و می‌توانم بگویم که اصلاً همکاری ندارند ما در تبادل اطلاعات می‌توانیم همکاری داشته باشیم که تاکنون هیچ اطلاعاتی به ما نداده‌اند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: همین طور سازمان‌های بین‌المللی تجهیزات لازم را که برای مبارزه با مواد مخدر نیاز است در اختیار ما قرار نمی‌دهد و باید بگویم که هیچ عملیات مشترکی هم با آنها انجام نداده‌ایم.

وی در مورد دیدار خود با هیأت ترکمنستانی گفت: این هیأت در امر مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کند و گزارش خوبی از فعالیت‌های کشور خود در امر مبارزه با مواد مخدر ارائه کرده‌اند و مشخص شد که تعداد معتادان آنها به مراتب کمتر از ایران است البته این موضوع قابل مقایسه نیست چرا که ایران مسیر ترانزیت مواد مخدر محسوب می‌شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در مورد حفاظت از گمرکات مرزی صحبت‌هایی با طرف ترکمنستانی انجام شده است در مورد انسداد مرزها گفت: ما 2 هزار کیلومتر مرز مشترک با کشورهایی داریم که وضعیت ناپایدار دارند و این 2 هزار کیلومتر مناطق صعب‌العبور، خشک، طولانی و فاقد جمعیت را شامل می‌شود توجه داشته باشیم که انسداد تنها به معنای دیوار کشیدن نیست.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: احداث جاده مرزی در طول 2 هزار کیلومتر مرحله اول انسداد محسوب می‌شود و بعد از آن احداث برجک‌های دیده‌بانی برای مقابله با مواد مخدر، قاچاق انسان و مبارزه با اشرار، احداث سیم خاردار در بعضی مناطق مرزی نیز از جمله اقدامات دیگر انسداد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از مناطق مرزی مجهز به دوربین و فیبر نوری شده است گفت: ما در مرزها مناطق ویژه‌ای داریم که آنها را با دیوار بتنی مسدود کرده‌ایم همین طور کانال‌هایی حفر کرده‌ایم که مانع عبور خودروهای حامل مواد مخدر شود به طور کلی باید بگویم که 90 درصد مرزهای ما به نوعی مسدود شده‌اند و از 10 درصد باقیمانده نیز 5 درصد مربوط به مرز سراوان با توجه به قول‌های داده شده تا پایان تابستان مسدود می‌شود.

رحمانی فضلی در مورد مبارزه با الکل گفت: در مبارزه با الکل نیروی انتظامی فعلاً متولی کشفیات است و الکل مانند مواد مخدر متولی خاصی در کشور ندارد.

وی افزود: با تلاش‌های ناجا برخوردهای مناسبی در حوزه مبارزه با الکل صورت گرفته‌ایم اما ما باید نگاه خود در برخورد را جدی‌تر کنیم و قطعاً برخوردها با تولیدکنندگان، قاچاقچیان و مصرف‌کنندگان الکل شدیدتر می‌شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از وجود خلاءهای قانونی در نوع مجازات تولیدکنندگان، قاچاقچیان و مصرف‌کنندگان الکل خبر داد و گفت: در نامه‌ای به رئیس جمهور مشکلات مربوط به مبارزه با الکل را توضیح دادم و منتظر هستیم تا ایشان نهادی را متولی امر مبارزه با الکل کند البته قوه قضاییه و مجلس نیز باید برای حل این معضل پای کار بیایند.

رحمانی فضلی در مورد احداث کمپ ترک اعتیاد کودکان، جوانان و نوجوانان گفت: این خلاء در گذشته وجود داشت اما کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر از یک سال قبل تدوین پروتکل درمان جوانان و نوجوانان را نهایی کرده و پایلوت آن را در چند نقطه مانند زاهدان اجرا کرده است که دختران و پسران مجزا از یکدیگر درمان می‌شوند.

وی در واکنش به خبرنگاری که پرسید چرا با وجود اینکه مصرف شیشه نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده اما کشفیات آن تنها 5 دهم درصد است گفت: کشفیات شیشه نسبت به  حجم آن خیلی پایین است خدای ناکرده اگر 500 تن شیشه کشف شده باشد باید فاتحه همه چیز را بخوانیم ما به این علت نگران شیشه هستیم و می‌خواهیم حساسیت را بالا ببریم چون شیشه مخرب، خانمانسوز و دارای آسیب‌های زیاد است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد تأسیس زندان‌های مخصوص مجرمان مواد مخدر گفت: طبق قانون این مجوز را داریم که مجرمان مرتبط با مواد مخدر را جدا از سایرین در شرایط سخت و عادی نگهداری کنیم در این زمینه 7 اردوگاه در حال تکمیل است و 2 اردوگاه در اصفهان و خراسان رضوی راه‌اندازی شده و مجرمین مرتبط با مواد مخدر به آنها انتقال یافته است.

وی در مورد برخورد با مراکز ترک اعتیادی که دستورالعمل لازم را رعایت نمی‌کنند گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت همکاری خوبی با ما داشته و خود آقای وزیر انگیزه زیادی نشان داده و گفته که مسئولیت را خودش بر عهده می‌گیرد.

رحمانی فضلی تأکید کرد: موضوع نظارت بر مراکز نگهداری و درمان معتادان ماده 16 به مدت 3 سال در وزارت بهداشت معطل مانده بود اما در دوره جدید وزیر ظرف دو هفته آن را آماده و ابلاغ کرد بعد از اجرای این ایین‌نامه با 948 مرکز غیرمجاز برخورد شد 40 درصد آنها تعطیل شدند و 49 درصد نیز در فرایند اخذ مجوز جدید قرار گرفتند.

وی تأکید کرد: گزارش‌های رسیده از برخی مراکز ترک اعتیاد غمبار بوده و باید بگویم که اگر کسی حرص خود را کنترل نکند از یک معتاد نیز سوءاستفاده خواهد کرد و این کثیف‌ترین نوع ارتزاق است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید چگونه 1.5 تن مواد روزانه وارد کشور می‌شود و به مصرف معتادان می‌رسد گفت: ما قبلاً گفته‌ایم که سال گذشته 574 تن مواد مخدر کشف کرده‌ایم و با توجه به یک میلیون و 300 هزار معتاد حاضر در کشور و محاسبات انجام شده به این نتیجه رسیده‌ایم که سالانه همین مقدار نیز در کشور به مصرف می‌رسد.

وی افزود: مرزهای ما گسترده و ناپایدار هستند و خود کشورهای همسایه نیز اذعان می‌کنند که کنترلی بر مرزها ندارند ضمن اینکه 210 هزار هکتار زمین در افغانستان زیر کشت مواد مخدر است و ایران نیز یکی از مسیرهای ترانزیت محسوب می‌شود.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: من از اقدامات انجام شده راضی نیستم اما باید بگویم که اقدامات در این یک سال انجام شده تا ما بتوانیم مواد مخدر را راحت‌تر کشف کنیم و آن این است که کشفیات خود را بیشتر به مرزها انتقال داده‌ایم چون وقتی که مواد از مرز عبور می‌کند به صورت عمده است و می‌توان در تناژ تن آن را کشف کرد اما وقتی که وارد کشور می‌شود خرد شده و کشف کردن آن مشکل‌تر می‌شود.

وی گفت: با همین سیستم امسال کشور را به مناطق اصلی تقسیم کرده و تمرکز نیروها را در این مناطق بیشتر کرده‌ایم مثلاً در محور زاهدان - کرمان کشفیات ما 300 تا 400 درصد افزایش داشته است و طی هفته گذشته موفق به کشف 5700 کیلوگرم مواد شده‌ایم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: به دنبال روش‌های نوین برای مبارزه با مواد مخدر هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha