رییس هیأت مدیره جامعه جنگلبانی با انتقاد از عملکرد مسئولان سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها در مدیریت اطفا حریق در پارک ملی گلستان گفت: نبود امکانات و حرکات عمدی شکارچیان بهانه هایی است که کوتاهی مسئولان در اطفا چنین اتش سوزی گسترده ای را در منطقه ای با این درجه حفاظتی توجیه نمی کند.

سلامت نیوز: رییس هیأت مدیره جامعه جنگلبانی با انتقاد از عملکرد مسئولان سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها در مدیریت اطفا حریق در پارک ملی گلستان گفت: نبود امکانات و حرکات عمدی شکارچیان بهانه هایی است که کوتاهی مسئولان در اطفا چنین اتش سوزی گسترده ای را در منطقه ای با این درجه حفاظتی توجیه نمی کند.

کاظم نصرتی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: عرصه های زیست محیطی و منابع طبیعی به طور کلی نیازمند داشتن طرح و برنامه مدون برای مدیریت هستند.

به گفته وی، اگر منابع طبیعی دارای طرح و برنامه باشد، تمام فعالیتها دارای نظم مکانی، زمانی و اعتباری خواهند شد. در حقیقت داشتن برنامه جامع برای منابع طبیعی و به ویژه مناطق تحت حفاظت از هر چیزی در محیط زیست ضروری تر است.

رییس هیأت مدیره جامعه جنگلبانی با انتقاد از اینکه مسئولان در سال های اخیر تنها راهی که به ذهنشان می رسد تا کوتاهی خود را در انجام وظایفشان توجیه کنند پاک کرن صورت مسئله است اظهار داشت: بارز ترین مثال در این خصوص آتش سوزی های اخیر در پار ک ملی گلستان است.

نصرتی با اشاره به اینکه آتش سوزی و سوختن بیش از هزار هکتار از آن عرصه 92 هزار هکتاری در طول 60 سال اخیر بی سابقه بوده تصریح کرد: در این مورد هم مسئولان به دلیل نداشتن برنامه جامع و مشخص برای مدیریت این عرصه مدام بهانه می آورند و از کمبود امکانات و حرکات عمدی شکارچیان برای توجیه کوتاهی و بی مسئولیتی خود استفاده می کنند.

وی افزود: متأسفانه درحالیکه که عرصه های بار ارزش محیط زیست کشور هر روز نابود می شوند دستگاههای مسئول تنها تقصیر ها را به گردن یکدیگر می اندازند.

رییس هیأت مدیره جامعه جنگلبانی تأکید کرد: اگر پارک ملی گلستان برنامه جامعی برای حفاظت داشت تعداد محیط بانان ، جاده های دسترسی امکانات و وظایف هر یک از دستگاهها برای مواقع بحران به خوبی مشخص می شد و به محض شروع آتش سوزی به جای چه کنم چه کنم هر یک از ارگانها به وظایف خود عمل می کردند.

نصرتی تأکید کرد: متأسفانه تجربه دریاچه ارومیه و ندانم کاری ها ی مسئولان مو به مو در مورد جنگلها هم تکرار می شود و در آینده نزدیک با هزینه های چندین برابر خسارت هایی که امروز به سادگی از کنار آنها می گذریم و به مناطقی مانند پارک ملی گلستان وارد می شود به فکر جبران می افتیم .

به گفته وی، کمبود امکانات تمام علت عدم توانایی در مهار آتش سوزی جنگلها نیست چرا که تجربه سالهای قبل نشان داد حتی با اجاره کردن هلی کوپتر هم باز مسئولان نتوانستند به موقع آتش را در جنگلها مهار کنند.

نصرتی اقدامات پیشگیرانه را مهمترین عامل در حفظ جنگلها از حریق عنوان کرد و افزود: شاید در طول زمان بتوان جنگلها را از دیدگاه اکولوژیکی باز سازی کرد اما تنوع زیستی که بر اثر آتش سوزی نابود می شود به این سادگی ها به حالت قبل برنمی گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha