معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی از آغاز اجرای آزمایشی تفویض اختیار صدور مجوزهای داروخانه‌ها از سازمان غذا و دارو به نظام پزشکی خبر داد.

تفویض اختیارات وزارت بهداشت به نظام پزشکی کلید خورد

سلامت نیوز: معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی از آغاز اجرای آزمایشی تفویض اختیار صدور مجوزهای داروخانه‌ها از سازمان غذا و دارو به نظام پزشکی خبر داد.

دکتر محمد جهانگیری در گفت‌وگو با ایسنا، بر اساس تفاهم نامه مشترک میان سازمان نظام پزشکی و سازمان غذا و دارو، اجرای آزمایشی تفویض اختیارات صدور مجوزهای داروخانه‌ها در سه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اصفهان و سبزوار آغاز شد.

وی در این باره گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و به منظور رفع نواقص احتمالی، صدور مجوزهای داروخانه‌ها به مدت سه تا پنج ماه به صورت آزمایشی از سوی سازمان صورت می‌گیرد وپس ازآن مرحله کشوری تفویض اختیار را خواهیم داشت. براین اساس صدور مجوزهای تاسیس و بهره‌برداری از داروخانه‌ها، مسوولان فنی داروخانه‌ها، نظارت، ارزشیابی و اعتباربخشی داروخانه‌های کشور باهمکاری سازمان نظام پزشکی و انجمن صنفی داروسازان آغاز می‌شود.

جهانگیری افزود: به این ترتیب شاهد خواهیم بود که سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی تخصصی به یاری وزارت بهداشت آیند تا بتوانند مسایل اجرایی و تصدی‌گری را از دوش وزارت بهداشت بردارند و وزارت بهداشت بتواند برای ایفای نقش اصلی خود یعنی سیاستگذاری، نظارت و برنامه‌ریزی وقت کافی داشته و پایش موارد را در سطح کلان داشته باشد.

به گفته وی، اجرای آزمایشی تفویض اختیار صدور مجوزهای داروخانه‌ها با ابلاغ مشترک روسای سازمان‌های غذا و دارو و نظام پزشکی از اول شهریور ماه به اجرا در‌آمد.

وی با اشاره به تفاهم نامه 9 بندی سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی گفت: بحث تجویز منطقی داروها، توزیع مواد آرایشی - بهداشتی، اعتباربخشی داروخانه‌های بیمارستان‌ها و سیاستگذاری در بحث دارو و غذا نظام ارجاع و پزشک خانواده از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است که در مراحل بعدی اجرایی می‌شود.

جهانگیری در توضیح نقش نظام پزشکی در تجویز منطقی دارو از سوی پزشکان، گفت: رکن اصلی تجویز منطقی دارو، مشارکت فعال پزشکان است. نظام پزشکی به واسطه انجمن‌های علمی - تخصصی و حضور فعال جامعه پزشکی به این امر مبادرت می‌کند. اگر تا امروز تجویز منطقی دارو صرفا از کانال سازمان غذا و دارو پیشرفتی نداشته، به دلیل آن است که تجویز کننده دارو، پزشک است و این تجویز منطقی باید توسط پزشک صورت گیرد نه داروساز. این موضوع باید در جامعه فرهیخته پزشکی به صورت مشارکت همگانی و فعال، تبیین شود. به این ترتیب با فرهنگسازی و بویژه مباحث نظارتی به مبحث تجویز منطقی دارو کمک خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha