محقق ایرانی دانشگاه بریستول با ارئه سیستم روباتیکی منحصربفردی موسوم به "روبات جونده" دانش دندانپزشکی جهان را در آستانه ایجاد تحولی بنیادین قرار داده است. این روبات جزء پیچپیده ترین سیستمهای روباتیکی ساخته شده در جهان به حساب می آید.

دکتر کاظم عالم زاده از دپارتمان مکانیک دانشگاه بریستول انگلیس این سیستم روباتیکی را چندی پیش و در جریان برگزاری کنفرانسی تخصصی در فرانسه رونمایی کرد و طی روزهای گذشته نیز با ایجاد تغییرات جزئی در آن ضمن به روز کردن سیستم بر کارایی آن افزوده است.

این سیستم پیچیده روباتیکی Dento-Munch نام دارد و در حالی ارائه شده است که استفاده از مواد مختلف در طراحی و ساخت دندانهای مصنوعی و جایگزین و همچنین چگونگی حرکات دندان و آرواره در انسان همواره برای جراحان و دندانپزشکان با علامت های سؤال متعددی همراه بوده است.

قسمت اصلی این روبات جونده دارای ابعادی همچون جمجمه انسان است و به گفته دکتر عالم زاده جزء پیچپیده ترین سیستم های روباتیکی ساخته شده در جهان به حساب می آید.

وی برای طراحی و ساخت دقیق این روبات از سیستم شبیه ساز آموزش خلبان ها استفاده کرده تا به نوعی به این روبات تعلیمات لازم را منتقل کند.

کل سیستم روباتیک کمی بیش از یک متر ارتفاع و بالغ بر یک صد کیلوگرم وزن دارد و به دلیل استفاده از پیچیده ترین سیستم های رایانه ای و نرم افزاری می تواند فرآیند جویدن در انسان را با بالاترین ضریب دقت ممکن تقلید کند.

در حال حاضر در کشوری نظیر انگلیس سالانه بالغ بر 5/2 میلیارد دلار بر روی مواد مورد استفاده در دندانپزشکی و جایگزین سازی دندانهای طبیعی بودجه صرف می شود. از سوی دیگر استفاده از بررسی های متناوب برای اطمینان خاطر حاصل کردن از سلامت این مواد و قرار گرفتن درست و اصولی دندانهای مصنوعی در دهان مستلزم پرداخت هزینه های بالایی است.

با این حال و به لطف ابداع این فناوری نوین این مشکلات پایان خواهند یافت.

به گزارش مهر، دکتر عالم زاده در ادامه تکمیل این پروژه در نظر دارد تا دندانهای ویژه ای نیز برای این روبات طراحی و تولید کند تا در آینده بتوان ضمن به تولید انبوه رساندن آن از این سیستم به عنوان دستگاهی مطمئن در توسعه دندانپزشکی جهان استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha