در پی وقوع زلزله اخیر شهر مورموری از توابع شهرستان آبدانان استان ایلام، نیروهای بهداشت محیط وزارت بهداشت از اولین ساعات وقوع زلزله، ضمن حضور در منطقه و ارزیابی سریع از وضعیت بهداشتی، همزمان به کنترل عوامل محیطی در منطقه حادثه دیده پرداختند.

سلامت نیوز: در پی وقوع زلزله اخیر شهر مورموری از توابع شهرستان آبدانان استان ایلام، نیروهای بهداشت محیط وزارت بهداشت از اولین ساعات وقوع زلزله، ضمن حضور در منطقه و ارزیابی سریع از وضعیت بهداشتی، همزمان به کنترل عوامل محیطی در منطقه حادثه دیده پرداختند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس اعلام ستاد فوریت‌های مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، نظارت و پیگیری فعالیت‌های سازمان‌ها و اقدامات بهداشت محیطی با یک تیم عملیاتی در شهر مورموری و 5 تیم در روستاهای اطراف ادامه یافت.

کارشناسان بهداشت محیط با همکاری آبفای شهر مورموری 3 مورد شکستگی را در شبکه تشخیص دادند که بلافاصله با هدایت این مرکز، نسبت به خروج شبکه از فعالیت و پیگیری توزیع آب آشامیدنی به صورت بطری و تانکرهای ثابت و سیار اقدام شد. در این بین 20 هزار آب بطری 1.5 لیتری توسط هلال احمر در منطقه توزیع گردید. همچنین با 6 تانکر 14 هزار لیتری و نظارت کارشناسان بر میزان کلر باقیمانده آب تانکرها، نسبت به توزیع آب سالم و بهداشتی توسط شرکت آبفا اقدام شد و آبفا با راه‌اندازی دستگاه گندزدایی و بسته بندی آب در منطقه، رسالت خود را در آبرسانی به مردم نیازمند تکمیل کرد. نهایتا تا ساعت 17:30 همانروز با ترمیم شکستگی‌های شبکه و رساندن کدورت آب به زیر 5، مشکل شبکه آبی در منطقه مرتفع و شبکه آماده بهره‌برداری مجدد شد.

بنا بر این گزارش از دیگر اقدامات کارشناسان بهداشت محیط در منطقه، نظارت بر منابع آب موجود در منطقه بود که در روز بعد از حادثه (28 مرداد) این اقدامات تشدید شد و کارشناسان با نظارت و ارزیابی منابع آبی و کلرسنجی شبکه آبرسانی، با تشدید اقدامات و به منظور حصول اطمینان 100 درصدی از سالم بودن شبکه با 30 مورد کلرسنجی از شبکه آبرسانی، 10 مورد تانکرهای سیار و 10 مورد پایش مخازن ثابت، نسبت به اطمینان از سلامت آب آشامیدنی مردم اقدام شد که در این بین 25 کیلوگرم پودر پرکلرین نیز به منظور گندزدایی سبزیجات خام مصرفی و دیگر استفاده‌های بهداشتی میان مردم توزیع شد. همچنین با 16 مورد نمونه‌برداری میکروبی و 1 مورد نمونه‌برداری شیمیایی، پایش سلامت آب آشامیدنی تکمیل شد.

بر اساس این گزارش؛ در این روز کارشناسان بهداشت محیط با 70 مورد نظارت بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و 15 مورد بازدید از انبارهای نگهداری موادغذایی، نسبت به پایش اینگونه اماکن و مراکز نیز اقدام کردند که در این میان 35 مورد از این پایش‌ها مطلوب نبود و اخطارهای بهداشتی و آموزش‌های لازم به صاحبان اصناف مربوطه جهت اصلاحات لازم داده شد و در این بین 4 مورد نمونه‌برداری از مواد غذایی مشکوک نیز انجام شد که نتایج آنها در حال بررسی و پیگیری است. با پیگیری‌های انجام شده مقدار 12 کیلوگرم از مواد غذایی مذکور غیربهداشتی وغیرقابل مصرف تشخیص داده و معدوم شد.

بر اساس گزارش ستاد فوریت‌های مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، همچنین کارشناسان بهداشتی با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی نسبت به پایش بیمارستان شهر و 4 مرکز بهداشتی - درمانی دیگر اقدام کردند که این پایش‌ها نیز مطلوب ارزیابی شد. آموزش کنترل عوامل محیطی و اقدامات بهداشت محیطی از دیگر اقدامات کارشناسان در این روز بود که با ارائه این آموزش‌ها به 50 نفر از افراد نیازمند به آموزش به صورت چهره به چهره و نهایتا این اقدامات که در مجموع با 120 نفر-ساعت)انجام شد در روز گذشته خاتمه یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha