بعد از اینکه وزیر بهداشت در مورد مصرف روغن پالم در لبنیات هشدار داد شایعاتی هم در مورد روغنهای خوراکی شنیده شد.

سلامت نیوز: بعد از اینکه وزیر بهداشت در مورد مصرف روغن پالم در لبنیات هشدار داد شایعاتی هم در مورد روغنهای خوراکی شنیده شد.

بعد از آن که وزیر بهداشت به مردم توصیه کرد که شیر کم چرب استفاده کنند و استدلال او هم به دلیل افزودن پالم به شیر خام بود، حساسیت هایی درباره امکان استفاده از پالم در صنایع غذایی در میان جامعه مصرف کنندگان به وجود آمد. برخی هم سوال می کردند که اگر این ماده مشکل دارد چرا تاکنون اجازه استفاده از آن داده می شد؟
در این باره رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو می گوید: روغن پالم خطرناک نیست و ممنوعیت مصرف آن در دنیا وجود ندارد بلکه تمام کشورهای دنیا مصرف محدود آن را توصیه می کنند در کشور ما هم باید سعی شود مصرف آن به حد استاندارد که 30 درصد است کاهش یابد.

او می گوید: واقعیت آن است که میان تغذیه مناسب، توصیه‌های بهداشتی و همچنین اجازه تولید یک فرق اساسی وجود دارد؛ حق انتخاب مردم را نباید نادیده گرفت. برای همین لازم است به سمت برچسب‌گذاری افتراقی میان فرآورده‌هایی که از دید ما آسیب‌رسان هستند، اما تولید آنها غیرمجاز نیست با دیگر فرآورده‌ها حرکت کنیم تا به این ترتیب با رنگ‌های مشخص شده مردم بتوانند امکان شناسایی فرآورده‌های آسیب‌رسان را از دیگر فرآورده‌ها داشته باشند.
دیناورند ادامه می دهد: در مساله پالم باید گفت که این روغن از نظر وزارت بهداشت ممنوعیت مصرف ندارد اما از آنجا که اسید چرب اشباع آن بالا است، مردم باید در میزان مصرف خود دقت کنند. براین اساس ممنوع کردن استفاده از یک فرآورده امکان‌پذیر نیست.

روغن خوراکی در غذا و پالم

با وجود آنکه هنوز هم خیلی‌ها اعتقاد دارند روغن نباتی مزه غذا را بهتر می‌کند، اما دیگر کمتر کسی است که برای سرخ کردن از روغن‌های معمولی استفاده کند. با اینحال ابهامات فراوانی در مورد نحوه تهیه این روغنها وجود دارد. چون در میان محصولاتی که از روغن پالم در تولید آن استفاده فراوانی می شود باید به روغن های خوراکی اشاره کرد. اما دیناروند می گوید: روغن پالم سرطان زا نیست، مواد و ترکیبات روغن گیاهی پالم تقریبا مانند روغن های آفتابگردان سویا و ذرت است، منظور ما از اطلاع رسانی در مورد روغن پالم تنها کاهش سرانه مصرف آن است چون باید در حد استاندارد مصرف کرد.

او با بیان اینکه حتی مصرف غیرمجاز روغن های آفتابگردان، سویا و ذرت هم می تواند برای سلامت جامعه مضر باشد و این موضوع تنها مربوط به روغن پالم نمی شود ادامه می دهد: روغن پالم شبیه روغن جامد است و مصرف آن در هیچ جای دنیا ممنوع نیست، اما از نظر تغذیه ای توصیه می شود آن را مصرف نکنند.

دیناروند ادامه می دهد: هرچند که این روغن به دلیل بالا بودن پایداری حرارتی در روغن های سرخ کردنی مورد استفاده قرار می گیرد اما توصیه می کنم مردم روغن پالم و سرخ کردنی را کمتر مصرف کنند.

در همین باره محمدحسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره نحوه تولید روغنهای خوراکی می گوید: 70 درصد روغن‌های مخصوص سرخ کردنی را دانه روغن پالم تشکیل می‌دهند و فقط 10 تا 20 درصد آن‌ها حاوی دانه‌های روغنی مانند آفتابگردان و سویا هستند. 90 درصد روغن‌های مصرفی در کشور وارداتی است و کمتر از 10 درصد آن داخل کشور تولید می‌شود. تولیدکننده اصلی دانه روغنی پالم هم کشور مالزی است. در حقیقت هم دانه‌های روغن و هم روغن اصلی از سایر کشورها وارد ایران و در اینجا تصفیه و وارد بازار می‌شود

نکاتی برای خرید روغن

دیناروند رئیس سازمان غذا و درو در مورد شرایط خرید یک روغن خوب می گوبد: انتخاب برند معتبر و شناخته‌شده بسیار اهمیت دارد چون مردم نمی‌توانند از ترکیب‌های روغن‌ها سر دربیاورند و کیفیتشان را بسنجند بنابراین تنها راه، خرید روغن‌هایی است که در کارخانه‌های معتبر و شناخته‌شده تولید می‌شوند. علاوه بر این، اگر روغن سرخ‌کردنی هنگام استفاده دیرتر به نقطه دود رسید، کیفیت بهتری دارد و در صورتی که پس از استفاده رنگ و ظاهرش کمتر تغییر کرد، نشانه مرغوبیتش است. کیفیت روغن‌هایی که نقطه دود پایین‌تری دارند و پس از سرخ کردن رنگ و ظاهرشان تغییر چندانی نمی‌کند، بهتر است. نباید فراموش کرد که رنگ روغن نشان‌دهنده سالم یا ناسالم بودن آن نیست و نمی‌توان آن را شاخصی برای کیفیت روغن دانست. روغن‌ها در کارخانه به رنگ سفید هستند و مقداری بتاکاروتن به آن‌ها اضافه می‌شود تا رنگشان زرد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha