رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت از اجرای آزمایشی الکترونیکی شدن نسخ پزشکان طی امسال خبر داد.

سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت از اجرای آزمایشی الکترونیکی شدن نسخ پزشکان طی امسال خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند در حاشیه سیزدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران، با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم امسال چرخش مالی بازار دارویی کشور9 هزار و 500 میلیارد تومان باشد، گفت: از این میزان دوسوم تولید داخل و یک سوم وارداتی است.

وی با بیان اینکه از لحاظ کمی، 96 درصد داروهای بازار ایران را تولید داخل و چهار درصد را وارداتی تشکیل می‌دهند، افزود: 50 درصد از تولید مواد اولیه داروها نیز تولید داخل است. صرفه‌جویی ارزی ما نیز عمدتا در فرمولاسیون و تولید دارو است و در حوزه مواد اولیه صرفه‌جویی 20 درصد داریم.

دیناروند همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به اصرار پزشکان در تجویز داروهای خارجی آیا تفاوت کیفی معناداری میان داروهای داخلی و وارداتی است، اظهار کرد: خیر این را نمی‌توانیم تایید کنیم، زیرا براساس آمار 96 درصد مصرف دارو از داروهای تولید داخل است. هر فرآورده‌ای که سازمان غذا و دارو تولید می‌کند، منطبق با استانداردهای بین‌المللی است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه در مورد داروهای پرمصرف کشور گفت: آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای تزریقی و داروهای کورتونی مصرف بالایی را در کشور دارند که باید کاهش یابد. دیگر گروه‌های دارویی ایران مصرف کمتری نسبت به کشورهای اروپایی داشته است.

وی همچنین در مورد بحث الکترونیکی شدن نسخ اظهار کرد: برنامه‌ریزی آن در حال انجام است و امیدواریم پایلوت آن در دو یا سه شهر در سال 93 اجرا شود.

رییس سازمان غذا و دارو با عدم تایید وجود پالم در شیر خشک گفت: تاکنون تخلفی به ما گزارش نشده است.

دیناروند در همین مورد با تفکیک دو نوع شیر خشک نوزادان و شیرخشک صنعتی گفت: در شیر خشک نوزادان چه آنهایی که وارداتی هستند و چه آنهایی که تولید داخل هستند، پایه وارداتی از منابع معتبر اروپایی دارند. افزودن چربی گیاهی نیز به شیر خشک صنعتی تولید داخل مجاز نیست که این مهم رعایت می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از روغن پالم در برخی از فرآورده‌های غذایی مانند روغن نباتی مجاز است، گفت: باید مصرف نگران‌کننده این فرآورده‌ها کاهش یابد.

رییس سازمان غذا و دارو در پایان تبلیغ و فروش مواد آرایشی - بهداشتی را در داروخانه‌ها در صورتی که در جهت اطلاع‌رسانی و سلامت‌محور باشند، بدون مانع دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha