وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تشریح دستاوردهای طرح تحول طی سه ماه استقرار آن در 557 بیمارستان وزارت بهداشت، از مردم و مسوولان خواست که قضاوت درباره این طرح را به پایان امسال موکول کنند.

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تشریح دستاوردهای طرح تحول طی سه ماه استقرار آن در 557 بیمارستان وزارت بهداشت، از مردم و مسوولان خواست که قضاوت درباره این طرح را به پایان امسال موکول کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در ارزیابی از عملکرد یک ساله وزارت بهداشت و اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: در زمینه طرح تحول سلامت هنوز در ابتدای راه هستیم. اصلاحاتی در این زمینه صورت گرفته اما هنوز نمی‌توان گفت که تحولی انجام شده است. در مجموع اقدامات انجام شده مقدمه‌ایست برای تحول.

وی کاهش پرداخت از جیب مردم در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت را از اهداف اصلی طرح تحول سلامت خواند و گفت: خوشبختانه این هدف زودتر از تاریخی که رییس جمهور قول آن را داده بود، محقق شد. بدین ترتیب حداکثر پرداختی بیماران بستری در شهرها 10 درصد و بیماران دارای دفترچه روستایی پنج درصد است.

کاهش 30 درصدی پرداختی مردم در هزینه‌های بستری

به گفته وزیر بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت پرداختی از جیب مردم که پیش از این 37 درصد بود، اکنون به 7.5 تا 8 درصد کاهش یافته است. این موضوع به ویژه در خدمات پرهزینه نمود بیشتری دارد. به دنبال اجرای این طرح بخشی از اشکالات و روابط ناصحیح مالی میان بیمار و پزشک که متاسفانه پیش از این وجود داشت به تدریج در حال جمع شدن است. در حال حاضر لازم نیست که بیماران جهت تامین تجهیزات، تصویربرداری، آزمایشگاه و... به بیرون از بیمارستان مراجعه کنند. نهایت تلاش در حال انجام است که تمام این امکانات در خود بیمارستان یا مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مربوطه تامین شود.

هاشمی درباره چگونگی اعلام شکایات مردمی نیز گفت: به این منظور شماره تلفن‌های 1490 و 1590 و همچنین مراکز مربوطه در بیمارستان‌ها فعال هستند و به شکایات رسیدگی می‌کنند. تمام تلاش بر آن است که زحمتی برای بیماران ایجاد نشود.

نظارت نامحسوس ریاست جمهوری بر طرح تحول سلامت

وی درباره نظارت بر چگونگی اجرای طرح تحول سلامت نیز گفت: علاوه بر نظارت‌های وزارت بهداشت، نهاد ریاست جمهوری به صورت نامحسوس از نحوه اجرای طرح و رضایتمندی مردم گزارش تهیه می‌کنند. استانداران و فرمانداران نیز از مسیر وزیر کشور گزارشات را در اختیار رییس جمهور قرار می‌دهند. نظارت سوم نیز رسانه‌ها هستند. که می‌توانند نقاط ضعف و قوت را به ما منتقل کنند. ما هم وظیفه‌مان آن است که مشکلات را حل کنیم.

درخواست حمایت هاشمی از مجلسیان برای بودجه 94

وزیر بهداشت که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره اعتبارات اجرای طرح تحول نیز گفت: برخی دلسوزان نگران آن هستند که این طرح نیز به سرنوشت سایر طرح‌هایی که پیش از این با شدت و وعده و وعید در حوزه سلامت شروع شد اما ناکام ماند، دچار شود. آنچه که مسلم است، برای امسال هیچ جای نگرانی نداریم.

وی در این باره افزود: بودجه را مجلس تصویب می‌کند. آنچه که از نظر مجموعه نمایندگان مجلس ارزیابی می‌کنیم آن است که 239 نفر از نمایندگان مجلس جهت تشویق کارکنان وزارت بهداشت از این طرح حمایت کردند. بیشترین هدف‌گیری ما مناطق محروم است. مطمئن هستیم که در قالب بودجه 94 نه تنها این اعتبارات مجددا تصویب می‌شود، بلکه اکنون که توانمندی حوزه بهداشت و درمان مشخص شده، اعتبارات نیز ارتقا خواهد یافت.

هاشمی بر لزوم لحاظ منابع مالی پایدار برای حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: این موضوع از خواسته‌های وزرای بهداشت سه دهه گذشته است. انتظار داریم این اعتبارات پایدار درقوانین پایه‌ای کشور تصویب شود.

وزیر بهداشت در عین حال درباره اختصاص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که مقرر شده به بخش بهداشت و پیشگیری تعلق گیرد، گفت: این منبع اعتباری که البته بی‌حاشیه هم نبود، در مجلس جهت پیشگیری، بهداشت و ارتقای خدمات در شهرهای زیر 20 هزار نفر و مناطق محروم تصویب شد. هنوز رقمی از این محل اختصاص داده نشده اما امیدواریم به زودی محقق شود.

تحول در چهره بلوک‌های زایمان طبیعی تا یکسال آینده

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بسته خدمتی ترویج زایمان طبیعی در قالب طرح تحول سلامت گفت: به دلیل توجه به مراقبت از مادر و نوزاد، یکی از هدف‌گیری‌های طرح تحول ترغیب به زایمان طبیعی است. چراکه زایمان به روش سزارین از عوارضی برخوردار است، اما زایمان طبیعی نه تنها عارضه‌ای نداشته بلکه به نفع نوزاد خواهد بود به همین دولت تصمیم گرفت که این خدمت را به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار دهد.

هاشمی با اشاره به اجرای بسته ترویج زایمان طبیعی از 15 اردیبهشت‌ماه گفت: هدف‌گذاری ما آن است که در سال نخست اجرای این طرح زایمان به روش سزارین 10 درصد کاهش یابد. خوشبختانه در سه ماه اول اجرای این طرح، زایمان سزارین به میزان 5 درصد کاهش یافت. این وظیفه برعهده بیمارستان‌های خصوصی نیز گذاشته شده و بی‌تردید در ارزشیابی‌های سالانه آنها لحاظ خواهد شد.

وزیر بهداشت درباره تغییر در پرداختی‌های عوامل زایمان طبیعی ادامه داد: به منظور تشویق همکاران، در پرداختی‌های پزشک معالج، ماما و دیگر عوامل موثر در زایمان طبیعی تغییراتی صورت گرفته است. در مقابل در پرداخت‌های زایمان‌های سزارین مقداری کاهش داشتیم. متاسفانه طی سال‌های گذشته سالن‌ها و فضاهایی که برای زایمان طبیعی تعبیه می‌شدند از بین رفته و به اعمال سزارین اختصاص داده شده است. احیای بلوک‌های زایمان طبیعی امری زمان‌بر است. به این منظور اعتباراتی پیش‌بینی شده است. در مجموع تا یک سال آینده چهره مراکز ارائه این خدمات از نظر ظاهر، امکانات و... متحول خواهد شد.

وی در عین حال گفت: البته در موارد ضروری برای انجام سزارین راهنمایی‌های لازم توسط متخصصان زنان و زایمان صورت می‌گیرد. نقش رسانه‌ها نیز در فرهنگ‌سازی این موضوع بسیار موثر است. علاوه بر تشویق‌هایی که در این جهت لحاظ شده، آمار زایمان سزارین و طبیعی توسط هر متخصص زنان و زایمان نیز ثبت می‌شود و به این ترتیب کارنامه هر جراح طی یک سال مشخص خواهد بود.

صندوق حمایت از درمان ناباروری در انتظار تامین اعتبار

هاشمی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده جهت حمایت از درمان ناباروری گفت: پرداختن به این موضوع یکی ازساده‌ترین روش‌هایی است که می‌توان افزایش نرخ باروری در کشور را دنبال کرد. مجلس ردیف اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان جهت افزایش جمعیت پیش‌بینی کرده است. در نظر داریم با راه‌اندازی صندوقی تسهیلات مربوطه را به زوج‌های نابارور ارائه دهیم. معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به صورت مکتوب در این زمینه موافقت کرده و امیدواریم در عمل نیز آن را شاهد باشیم.

بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در اورژانس هوایی اقدام کند

وزیر بهداشت در ادامه درباره توسعه اورژانس هوایی نیز گفت: ساماندهی اورژانس‌های کشور حق طبیعی مردم است. این در حالی است که کاستی‌های زیادی در اورژانس‌های بین جاده‌ای و همچنین ورودی اورژانس‌های بیمارستان‌ها وجود دارد. راه‌اندازی طب اورژانس طی 15 سال گذشته در کاهش مرگ و میر در بیمارستان‌ها بسیار موثر بود.

وی مشکلات ناشی از عدم پوشش هوایی و دریایی اورژانس را یادآور شد و گفت: امیدواریم در این بخش نیز بتوانیم مشکلات را حل کنیم. در مجموع در سراسر کشور به 44 پایگاه اورژانس هوایی نیاز است که اکنون با همکاری ستاد فرماندهی کل قوا، ارتش جمهوری اسلامی و هوانیروز 15 پایگاه را راه‌اندازی کرده‌ایم. امیدواریم بتوانیم در این عرصه از خدمات سایر دستگاه‌ها نظیر نیروی انتظامی و جمعیت هلال‌ احمر بهره‌مند شده و بتوانیم در قالب خرید خدمت پایگاه‌ها را کامل کنیم. ترجیح‌مان آن است که به سمت کاهش تصدی‌گری حرکت کرده و به دنبال کوچک‌کردن، وزارتخانه چابک‌تر شود.

هاشمی افزود: در همین مدت کوتاه نیز ماموریت‌های ارزشمندی از سوی این 15 پایگاه اورژانس هوایی صورت گرفته و از مرگ و میر معلولیت پیشگیری شده است. این حداقل کاری است که به ویژه در مناطق صعب‌العبور می‌توان انجام داد. در حال حاضر یک‌سوم کشور تحت پوشش اورژانس هوایی قرار گرفته است. امیدواریم همگان در این زمینه به ما کمک کنند. حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در این عرصه نیز مقرون به صرفه خواهد بود. تشویق می‌کنیم که بخش خصوصی نیز به کمک دولت آید.

نوسازی بیمارستان‌ها آغاز شد

وزیر بهداشت در ادامه درباره ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان‌های دولتی گفت: این کار نیز در بیمارستان‌ها شروع شده به ویژه در استان‌های کوچک و مناطق دوردست و محروم اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است. شور و شوق زیادی میان مدیران بیمارستان‌های دولتی وجود دارد. براین اساس ظاهر بیمارستان‌ها و همچنین تخت‌های بیمارستانی و... تا پایان امسال نوسازی شده و تعویض خواهند شد. هرچند شاید چنین مواردی در درمان چندان موثر نباشد، اما در روحیه بیمار بسیار تاثیرگذار خواهند بود. در این زمینه نیز 21 درصد اهداف‌مان محقق شده است.

پایان 93، "تحول سلامت" را قضاوت کنید

وی افزود: البته از ابتدای آغاز طرح نیز گفته بودیم تا پایان سال باید زمان داد و پس از آن به قضاوت پرداخت. برای ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها 650 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. امیدواریم با صرفه‌جویی‌هایی که صورت می‌گیرد بتوانیم این مهم را نیز محقق کنیم. تمام تلاش‌ها در جهت آن است که اعتماد عمومی به ارائه خدمات دولتی افزایش یابد. بیمارستان‌های دانشگاهی از نظر تبحر، تخصص و تجربه خدمت به روز هستند اما ظاهر زیبنده‌ای ندارند. لازم است که این موضوع نیز تقویت شود. البته این امر به معنای تقابل با بخش خصوصی نیست؛ چراکه پیشرفت در بخش خصوصی نیازمند رقیب جدی در دولتی است.

برنامه‌هایی برای حذف سربازی اجباری پزشکان

هاشمی درباره فعالیت پزشکان و متخصصان در مناطق محروم گفت: برخلاف آموزش عالی در آموزش پزشکی، سربازی مضاعفی نیز برای پزشکان وجود دارد. ضمن احترام به قانون مجلس باید به سمتی حرکت کنیم که نیازی به طرح اجباری نباشد. البته در کوتاه‌مدت نیز پرداخت‌ها به فعالان در مناطق محروم تغییر کرده و امکانات زندگی برای آنها فراهم می‌شود. هرچند شاید برخی فکر کنند که این حرف‌ها شعاری است، اما ما به این سمت حرکت می‌کنیم و اقدامات اولیه نیز در این راستا انجام شده است. هدف‌گیری ما به سمتی است که کمبود پزشکان در مناطق محروم از افراد همان مناطق جبران شود. به طوری که گواهینامه پزشکی، تخصص و فوق تخصص تنها در همان استان به فرد داده شود و فرد اجازه طبابت در خارج از آن استان را نداشته باشد.

آخرین اخبار از حمایت مالی بیماران خاص، صعب‌العلاج و نیازمند

وزیر بهداشت در ادامه درباره حمایت مالی از بیماران خاص و صعب‌العلاج نیز گفت: داروهای این بیماران بین 90 تا 100 درصد حمایت شده است. البته برخی از بیماران در پرداخت همین 10 درصد نیز مشکل دارند. از طرف دیگر بیمه‌ها نیز بیش از این نمی‌توانند از این بیماران حمایت کنند. هنوز اقدام جدی و موثری جهت کاهش این 10 درصد صورت نگرفته است. در عین باوری که به وجوه واریزی داریم، اما در انجام ماموریت‌هایمان احتیاط شرط عقل است. بنابراین باید مطمئن باشیم خدمتی که آغاز کرده‌ایم در نیمه راه رها نخواهد شد. با صرفه‌جویی‌هایی که انجام می‌دهیم اگر مطمئن شویم کسری نخواهیم داشت، بسته حمایت مالی از بیماران خاص، صعب‌العلاج و نیازمند را اجرایی می‌کنیم.

لزوم تشکیل بیمه‌ای قوی و افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص ملی

وی در ادامه ضمن اشاره به تعامل بیمه‌ها با وزارت بهداشت گفت: تاخیرهای بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها از 15 ماه به سه ماه تقلیل یافته است. در صورتی که قانون اجرا شود، همه موارد سروسامان می‌یابد. لازم است بیمه‌ای قوی تشکیل شود تا به این ترتیب بیماری به دلیل هزینه‌های سلامت زیر خط فقر نرود. امیدواریم در آینده حوزه سلامت از تولید ناخالص ملی سهم بیشتری داشته باشد.

اصلاح حقوق پرستاران بزودی

هاشمی درباره کمبود نیروی انسانی به ویژه در حوزه پرستاری و مضاعف شدن کار پرسنل بیمارستان‌ها با اجرای طرح تحول گفت: به دلیل کمبود شدید نیرو فشار زیادی بر پرسنل وارد شده است. در عین حال به دلیل همین کمبود نیرو است که مردم رضایتمندی متوسطی از خدمات ارایه شده دارند. ما به دنبال آن هستیم که رضایتمندی مردم از خدمات درمانی عالی باشد.

وزیر بهداشت در عین حال افزود: تاکنون هیچ اقدامی که رضایتمندی پرستاران را در بر داشته باشد، انجام نشده است. این موضوع به معنای بی‌توجهی نیست. از آنجا که مردم کانون تصمیم‌سازی دولت هستند، طرح تحول را با مردم شروع کردیم. در سال گذشته نیز جهت جبران کمبود نیروهای‌مان درخواست‌های زیادی از دولت داشتیم اما متاسفانه به نتیجه نرسیدیم. از آنجا که اجازه استخدام نیرو نداریم، تعدادی نیرو در قالب شرکتی و همچنین جذب دانشجویان پرستاری به کار گرفته خواهند شد.

وی گفت: جهت اصلاح دریافتی‌های پرستاران نیز جلسات متعددی برگزار شده که بدون نتیجه نیست. این موارد تا هفته آینده اعلام خواهد شد. امیدوارم که رضایت نسبی از این عزیزان نیز به دست آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha