روانشناس کودک با تأکید بر توجه والدین و اولیای مدرسه به اختلالات یادگیری و درمان آن در سال‌های ابتدایی گفت: اگر کودک نتوانست الفبا را یاد بگیرد، آن را با خمیر درست کنید یا از او بخواهید تا آنها را روی شن بنویسد.

سلامت نیوز: روانشناس کودک با تأکید بر توجه والدین و اولیای مدرسه به اختلالات یادگیری و درمان آن در سال‌های ابتدایی گفت: اگر کودک نتوانست الفبا را یاد بگیرد، آن را با خمیر درست کنید یا از او بخواهید تا آنها را روی شن بنویسد.

بدرالسادات همایونیان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به ناتوانی‌های یادگیری به عنوان یکی از دلایل افت تحصیلی در کودکان و نوجوانان اظهار داشت: اگر معلمی بتواند در محیط مدرسه و در سالهای ابتدایی مشکلات یادگیری را کشف کند و کودک را به دلیل این مشکلات سرزنش نکند در حل این مسئله بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به نقش والدین به ویژه مادران در شناسایی مشکلات یادگیری کودکان گفت: نقش مادر در این زمینه بسیار اهمیت دارد، مادر و معلم می‌توانند در شناسایی و درمان اختلالات یادگیری گام‌های مؤثری بردارند.

همایونیان افزود: گاهی ضعف جسمانی و فیزیکی دانش‌آموز که عمدتاً ناشی از فقر آهن، ویتامین‌ها و املاح معدنی است موجب می‌شود تا نتواند انرژی کافی برای یادگیری داشته باشد. همچنین کودکانی که موقع تماشای تلویزیون نزدیک می‌روند باید به لحاظ دیداری و شنوایی بررسی شوند این موارد به کودک بی‌انگیزگی می‌دهد و موجب خستگی او می‌شود.

این روانشناس کودک تصریح کرد: ناتوانی در یادگیری ممکن است در کودکی بر اثر تشنج و تب ایجاد شده باشد. گاهی والدین به فرزند بزرگتر توجه می‌کنند اما به فرزندان دیگر توجه لازم را ندارند، از طرفی گاهی اشکال در کارکردهای فضایی موجب افت تحصیلی می‌شود و اگر متخصصان این موضوع را به خانواده‌ها بگویند و آنها نیز در زمینه درمان با متخصصان حوزه بهداشت روان همکاری کنند،‌اختلال درمان می‌شود.

وی افزود: یادگیری از انسجام تمام حواس محقق می‌شود این حس‌ها موجب تحریک بخش‌هایی از مغز و تسهیل در یادگیری می‌شوند. اگر هر کدام از این نقاط دچار مشکل شود اختلال یادگیر ایجاد می‌شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: طعنه زدن کلامی و رفتاری موجب می‌شود تا کودک احساس حقارت و ناکامی ‌کند و در او این تفکر به وجود آید که باهوش نیست و این سرزنش‌ها در نهایت راهی برای افت یا ترک تحصیلی شود، از طرفی حرف‌هایی که ما به کودک می‌زنیم در او هیجانات منفی و ترس ایجاد می‌کند، معمولاً‌ در این شرایط کودک تکالیف درسی خود را انجام نمی‌دهد و با این روش به توهین‌هایی که به او می‌شود پاسخ می‌دهد.

وی گفت: عزت نفس و اعتماد به نفس پایین ناشی از مشکلات یادگیری کودک است، گاهی اوقات علت افت تحصیلی، اختلالات عاطفی و محرومیت‌های فرهنگی و اقتصادی است باید در درجه اول مشکل کودک بررسی شود و سپس درمان آغاز شود، همان طور که اشاره شد ابتدا چنانچه از نظر جسمی مشکلی وجود دارد باید او را درمان کنیم و سپس به درمان ناتوانی‌های یادگیری بپردازیم.

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: ممکن است کودک در خواندن و هجی‌ کردن مشکل داشته باشد حتی ممکن است کودک علاقه و انگیزه اش را از دست بدهد، در این موارد با ایجاد انگیزه‌ای که متخصصان انجام می‌دهند می‌توانند کودک را درمان کنند.

این روانشناس کودک گفت: باید کودک را تشویق کرد تا با روش‌هایی سطح دقت و توجه خود را بالا ببرد، از طرفی باید علت را پیدا کنید، مثلاً اگر کودک نتوانست الفبا را یاد بگیرد آن را با خمیر درست ‌کنید یا از او بخواهید تا آنها را روی شن بنویسد، بعد از یادگیری حروف الفبا اتفاق خوبی که می‌افتد این است که کودک می‌تواند کاری را که تا دیروز نمی‌توانسته انجام دهد به اتمام برساند و این مسئله در روحیه او مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد: گاهی لازم است چیزهایی را که کودک بلد است برای او تکرار کنیم تا بداند که بعضی چیزها را می‌داند از طرفی تقویت حواس پنج‌گانه موجب می‌شود تا افت تحصیلی کاهش پیدا کرده و ناتوانی‌های یادگیری برطرف شود به شرط اینکه به موقع باشد و والدین و اولیای مدرسه نسبت به این اختلالات آگاهی داشته باشند و آنها را به موقع تشخیص دهند تا به دوران دبیرستان نرسد، همچنین گاهی گویش معلم در افت تحصیلی مؤثر است که باید به این نکته نیز توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha