مشاور انجمن صنایع لبنی شیر گفت: با یک جمله وزیر بهداشت، آرامش عمومی در مهم‌ترین هرم غذایی به هم زده شد و وزیر بهداشت و درمان باید این آرامش را به مردم برگرداند.

سلامت نیوز: مشاور انجمن صنایع لبنی شیر گفت: با یک جمله وزیر بهداشت، آرامش عمومی در مهم‌ترین هرم غذایی به هم زده شد و وزیر بهداشت و درمان باید این آرامش را به مردم برگرداند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،حسین چمنی شامگاه امروز در جمع مسئولان حوزه صنعت، معدن، تجارت، بازرگانی، بهداشت و درمان، کشاورزی، استاندارد و مدیران و مشاوران کارخانجات و صنایع لبنی، اظهار داشت: کره تنها فرآورده شیری که وارد کشور نشد بود که در حال حاضر 67 هزار تن وارد شد، و این حاصل یک تحلیل غلط بود که اعتماد عمومی نسبت به صنایع لبنی کشور خدشه‌دار شد.

وی بیان داشت: اکنون 450 پروانه ساخت از مجموع 600 پروانه لبنی برای هشت محصول، در بحران به سر می‌برند، و ما ضمن اینکه ادعای خسارت داریم؛ می‌خواهیم که اعتماد مردمی به تولیدکنندگان برگردد.

چمنی با بیان اینکه مردم را از چاله پالم به چاه تب مالت هُل دادیم، گفت: اکنون تب مالت از 12 هزار نفر در سال 89 به 19 هزار نفر در سال 92 رسید یعنی 58 درصد افزایش داشتیم که حاصل تماس مستقیم با دام‌ها و مصرف غیر پاستوریزه لبنیات بوده است.

وی با بیان اینکه عده‌ای خارج از نظارت، هر کاری انجام می‌دهند، افزود: یک‌هزار و 70 برند لبنی در کشور در حال تولید محصول هستند، محصولات ما به 24 کشور صادر می‌شود، اکنون برخی از کشورها به دلیل سخنی که وزیر بهداشت عنوان کرده است، مایل به خرید نیستند.

مشاور انجمن صنایع لبنی شیر، خاطرنشان کرد: ما نباید چنین صنعت بزرگی را زیر سئوال ببریم، چرا با آنها که مجوز صنفی ندارند یا به فروش فله‌ای دوغ و ماست و شیر و پنیر روی آورده‌اند برخورد نمی‌شود؟

وی در ادامه گفت: مردم ما نگران شدند، با یک جمله وزیر بهداشت آرامش عمومی در مهم‌ترین هرم غذایی به هم زده شد، وزیر بهداشت باید آرامش را به مردم برگرداند، صادرات ما دچار مشکل شده، 4 میلیون فرصت شغلی ثابت در صنعت شیر داریم و این چیز کمی نیست.

* خسارت صنایع لبنی باید جبران شود

اسلام جمشیدی نایب رئیس کانون کارفرمایان استان مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه صنعت هم ایجاد اشتغال می‌کند و هم تامین‌کننده سلامت است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد بحث روغن پالم فقط نظریه سیاسی و دلالی است، دلالان و سوداگرانی که با شناسنامه مُرده کالا می‌فروشند.

وی خواستار جبران خسارت‌های صنایع لبنی شد و گفت: راهکارش این است که دولت باید سهم 6 تا هشت درصد مالیات ارزش افزوده را از صنعت‌گران بخش لبنیات حذف کند.

* پیوستگی بین اصلاح قوانین وجود ندارد

در ادامه جلسه، اسماعیل خاتمی رئیس انجمن غذایی مازندران با بیان اینکه موضوع پالم ضررهای زیادی به بخش صنعت وارد کرده است، گفت: پیوستگی بین اصلاح قوانین وجود ندارد، فلسفه وجود روغن گیاهی در محصولات لبنی باید مشخص و به مردم اطلاع‌رسانی شود، باید آرامش به مردم و صنعت برگردد، امروز موضوع پالم مطرح می‌شود و فردا ترانس را بالا می‌بریم.

وی بیان داشت: وزارت بهداشت و استاندارد درباره استفاده از روغن پالم با یکدیگر اختلاف نظر دارند و هنوز به نتیجه واحدی نرسیدند.

خاتمی در پایان گفت: در حال حاضر وضعیت روغن پالم باعث کاهش مواد لبنی صنعتی و افزایش فروش فله‌ای شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha