در پنجمین روز هفته دولت ، چندین طرح زیست محیطی در هشت استان تهران، البرز، قزوین، گیلان، سمنان، ایلام، لرستان و مرکزی از طریق ویدیو کنفرانس با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در محل این سازمان افتتاح شد.

افتتاح طرح های محیط زیستی 8 استان با حضور معصومه ابتکار

سلامت نیوز :  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست قبل از بهره برداری از این طرح های محیط زیستی که عصر چهارشنبه همزمان با پنجمین روز از هفته دولت برگزار شد، پایش و کنترل وضع محیط زیست کشور در شاخص هایی مانند آب، هوا و خاک را از وظایف این سازمان ذکر کرد و گفت: در موضوع هوا به بحث میزان آلاینده ها، گرد و غبار و حتی امواج می پردازیم.

معصومه ابتکار افزود: این پایش و کنترل ها از طریق سازمان حفاظت محیط زیست، آزمایشگاه های معتمد و خوداظهاری واحدهای صنعتی صورت می گیرد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: واحدهای صنعتی بزرگ تا پایان امسال فرصت دارند وضع خروجی واحدهای صنعتی خود را به صورت برخط و خوداظهاری اعلام کنند.

وی گفت: ما در موضوع گرد و غبار اطلاعات دقیقی نداشتیم و اکنون با تجهیزات تهیه شده خواهیم توانست در خصوص وضع گرد و غبار و کانون های آن و شرایطی که در سطح ملی ایجاد کند سیاست گزاری کنیم.

معاون رئیس جمهور در ادامه سخنانش پس از ارتباط زنده از طریق ویدیو کنفرانس با مدیران کل حفاظت محیط زیست استان های البرز ، گیلان، قزوین ، لرستان ، مرکزی ، سمنان، ایلام و تهران ، دستور افتتاح طرح های محیط زیستی در این هشت استان را صادر کرد.

براساس این گزارش؛ در استان البرز دو آنالایزر پایش آنلاین ذرات معلق دو و نیم میکرون در نظرآباد و هشتگرد استان البرز، شبکه پایش آنلاین کیفی آب رودخانه سفید رود در آستانه اشرفیه استان گیلان، شبکه آنالایزر پایش آنلاین ذرات معلق دو و نیم میکرون در شهر قزوین، شبکه پایش آنلاین کیفی آب رودخانه شهرستان پلدختر افتتاح شد.

در استان مرکزی نیز شبکه آنالایزر پایش آنلاین ذرات معلق دو و نیم میکرون در شهرستان دلیجان و اراک افتتاح و از دستگاه پرتابل سنجش ذرات محیطی در تالاب میقان بهره برداری شد.

همچنین برای نخستین بار امروز شبکه آنالایزر پایش آنلاین ذرات معلق دو و نیم میکرون در سمنان افتتاح شد.

افتتاح شبکه پایش آنلاین کیفی آب سد ایلام و همچنین افتتاح شبکه آنالایزر پایش آنلاین ذرات معلق دو و نیم میکرون نیز از دیگر طرح های افتتاح شده محیط زیستی در استان ایلام بود.

همچنین شبکه آنالایزر پایش آنلاین ذرات معلق دو و نیم میکرون در اسلامشهر و بهارستان در استان تهران افتتاح شد.

دستگاه سنجش تیرگی خودروهای دیزلی در تهران نیز از طریق این ویدیو کنفرانس به بهره برداری رسید.

شینا انصاری مدیرکل دفتر با اشاره به اهمیت تجهیز ایستگاه های پایش کیفی هوا به آنالایزرهای PM2.5، اظهار داشت: به منظور ایجاد توانمندی پایش ذرات  PM2.5 در استان ها، تعداد 50 آنالایزر برای 25 استان خریداری و در مرحله اول در استان های سمنان، البرز، قزوین، تهران، اصفهان، مرکزی و ایلام نصب و راه اندازی خواهد شد.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر با بیان وضعیت کمی آنالایزرهای ذرات در 170 ایستگاه پایش کیفی هوای سازمان حفاظت محیط زیست در سراسر کشور، تصریح کرد: قبل از برنامه تجهیز ادارات کل استان ها به آنالایزر  PM2.5تعداد 92 آنالایزر سنجش PM2.5 در ایستگاه های پایش کیفی هوای محیط زیست در کشور وجود داشت که با تخصیص 50 آنالایزر ذرات دو ونیم میکرون، تعداد ایستگاه های برخوردار به 142 ایستگاه افزایش یافت و 84  درصد ایستگاه های پایش کیفی هوا از قابلیت سنجش  PM2.5 برخوردار خواهند شد.

وی درباره ایستگاه های پایش آنلاین آب، گفت: تعداد 29 سیستم پایش آنلاین مجهز به چهار سنسور با قابلیت اندازه گیری هشت پارامتر دما، هدایت الکتریکی، شوری، کدورت، اکسیژن محلول، pH، TSS و TDS برای 16 استان تأمین و در مرحله نصب و راه اندازی است.

  این مقام مسئول تأکید کرد: به دلیل نیاز به تامین زیرساخت هایی همچون مهیا نمودن شرایط ایمنی و مراقبتی،Holding box  و بسترهای مخابراتی در محل های پیش بینی شده در حوزه های آبریز به منظور راه اندازی ایستگاه های پایش آنلاین آب، در مرحله نخست این سیستم در استان های گیلان، رودخانه سفید رود (واقع در شهرستان آستانه اشرفیه) و ایلام بر روی سد ایلام نصب و راه اندازی خواهد شد و پس از تأمین زیرساخت ها، این سیستم برای سایر استان ها نیز قابل نصب و راه اندازی است.

انصاری خاطرنشان کرد: ایستگاه های پایش آنلاین آب از قابلیت انتقال داده ها به صورت لحظه ای برخورداند.

افتتاح آزمایشگاه معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست  

آزمایشگاه معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز امروز با حضور رئیس این سازمان به مناسبت هفته دولت افتتاح شد.

هدف کلان از افتتاح این آزمایشگاه، تبدیل این آزمایشگاه به آزمایشگاه معتمد منطقه ای محیط زیست دریایی در کشورهای حاشیه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان است. این آزمایشگاه قرار است در به روز کردن دستورالعمل های آنالیز نمونه های رسوب، آب و آبزیان و همچنین در تهیه و تدوین استانداردهای محیط زیست دریایی برای دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان نیز فعالیت کند.

پایش پارامترهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی مناطق دریایی، پشتیبانی از آزمایشگاه های استان های ساحلی در تجهیز و آموزش کارشناسان در زمینه پایش محیط زیست دریایی و حمایت علمی و آزمایشگاهی از پایان نامه های دانشجویی از دیگر فعالیت های این آزمایشگاه خواهد بود.

راه اندازی سامانه هوشمند انرژی خورشیدی در ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست

سامانه هوشمند انرژی خورشیدی در ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست نیز امروز با حضور رئیس این سازمان به مناسبت هفته دولت افتتاح شد.

ئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در افتتاح این سامانه گفت: طبق مصوبه اخیر هیات دولت، وزارت نیرو مکلف است استفاده از سیستم انرژی های تجدیدپذیر را ترویج کند و در همین زمینه سازمان محیط زیست اقدام به استفاده از 100 کیلووات انرژی خورشیدی کرده است. استفاده از توربین‌های بادی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: البته از 100 کیلووات تنها برای 20 کیلووات اقدام اجرایی انجام شده و بقیه هنوز وارد شبکه نشده است.

25   استان تحت پوشش سامانه کنترل کیفیت هوا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیسست در حاشیه مراسم افتتاح طرح های زیست محیطی 8 استان کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد در جمع خبرنگاران، گفت: پایش ها و اندازه گیری های صورت گرفته در این سازمان نشان دهنده کاهش آلودگی هوای تهران، کرج و اراک در مقایسه با پارسال است.

وی افزود: میزان آلودگی هوای کرج در مقایسه با سال گذشته به یک سوم رسیده و تعداد روزهای آلوده در اراک هم در مقایسه با سال گذشته به نصف رسیده است.

ضرورت حذف مازوت از چرخه سوخت نیروگاه‌ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز امیدواری بر حذف مازوت از چرخه سوخت نیروگاه‌‌ها در زمستان امسال، گفت: خودروهای داخلی بعد از گذشت 9 سال بر اساس استاندارد یورو 4 تولید می‌شوند.

ابتکار درباره اتمام مهلت خودروسازان برای تولید خودروهای با استاندارد یورو 4 گفت: از اول شهریورماه تمامی خودروهای تولید داخل با استاندارد یورو 4 تولید می‌شوند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه هم‌اکنون مصوبه دولت درباره تولید خودروهای یورو 4 تحقق یافته است، ادامه داد: خودروهای تولید داخل بعد از گذشت 9 سال تعویق استاندارد یورو 4 را کسب کردند و از این پس خودروهای داخلی براساس استاندارد یورو4 تولید و عرضه می‌شوند.

به گفته معاون رئیس جمهور هم‌اکنون دنیا به سمت تولید خودروهای هیبرید و برقی پیش‌رفته است، وظیفه خودروسازان داخلی نیز تحقق اهداف تعیین شده است.

وی همچنین درباره عرضه بنزین با استاندارد یورو 4 گفت: براساس اندازه‌گیری‌های سازمان محیط زیست، هم‌اکنون به دلیل توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 هوای تهران، کرج و اراک در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بهبود قابل توجهی یافته است به طوریکه تعداد روزهای ناسالم اراک و کرج به ترتیب نصف و به یک سوم رسیده است.

وی با اعلام اینکه مشکل گرد و غبار همچنان وجود دارد، ادامه داد: حذف بنزین پتروشیمی و توزیع بنزین یورو4 در چرخه سوخت موجب بهبود هوا در کلان‌شهرها شده است.

ابتکار درباره بهبود شرایط کیفیت هوا در زمستان امسال گفت: امیدوار هستیم مازوت را به طور کامل از چرخه مصرف نیروگاه‌ها خارج کنیم.

وی ضمن قدردانی از همکاری وزارت نفت، وزارت صنایع، خودروسازان و پالایشگاه‌ها ابراز داشت: در سال‌های گذشته تحرک خاصی در زمینه بهبود شرایط انجام نشد، هم‌اکنون گام‌های موثری برداشته شده است.

رئیس سازمان محیط زیست درباره عدم همکاری ستاد مدیریت بحران در مهار آتش‌سوزی اخیر جنگل‌ها ابراز داشت: در این‌باره شاهد همکاری خوب ستاد مدیریت بحران، سازمان محیط زیست، بسیج و نیروهای مسلح بودیم که لازم است از آنها تشکر کنم.

وی با اعلام اینکه درصدی از آتش‌سوزی جنگل‌ها ناشی از سهل‌انگاری و بی‌توجهی عوامل انسانی است، گفت: استفاده از آتش در جنگل خلاف است و لازم است شهروندان تحت هیچ شرایطی در جنگل‌ها آتش روشن نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha