زمینه ژنتیکی، کمبود ید در بدن، بیماری‌های خودایمنی، عفونی، التهابات و بعضی از ویروسها موجب اختلال در عملکرد تیروئید می‌شوند که این علل در هر فرد با فرد دیگری متفاوت است.

سلامت نیوز: زمینه ژنتیکی، کمبود ید در بدن، بیماری‌های خودایمنی، عفونی، التهابات و بعضی از ویروسها موجب اختلال در عملکرد تیروئید می‌شوند که این علل در هر فرد با فرد دیگری متفاوت است.


جواد بهجتی اردکانی متخصص داخلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: برای اینکه اطمینان حاصل شود که شخصی مشکل تیروئید دارد یا ندارد، باید آزمایش‌های هورمونی و معاینه تیروئید انجام گیرد و اگر لازم باشد حتی می‌توان درخواست سونوگرافی به بیمار نیز داد، اما معمولا آزمایش‌های تیروئید برای کسانی که ضعف و خستگی بدون توجیه دارند و با افزایش وزن غیر قابل توجیه و خشکی پوست همراه هستند، انجام می‌گیرند.


وی افزود: کسی که اشتهای خیلی زیادی به غذا، وزن کم و عدم تحمل گرما، ریزش موی شدید، تپش قلب زیاد همراه با خستگی دارد مشکوک به پرکاری غده تیروئید است.
بهجتی تصریح کرد: در بعضی مواقع بیماری تیروئید مربوط به کارکرد هورمون نیست و هورمونهای بیمار به اندازه طبیعی ترشح می‌شوند، اما ممکن است وجود یک تومور منجر به این بیماری شده باشد که با یک معاینه فیزیکی تیروئید در ناحیه گردن مشخص می‌شود بیمار یک توده اضافی دارد.


وی بیان کرد: با بررسی تومور تشخیص داده می شود که آن خوش خیم است یا بدخیم. تومور بدخیم نیاز به عمل جراحی دارد و در صورتی که خوش خیم باشد، باید سیر اندازه‌ای تومور مورد ارزیابی قرار گیرد.
بهجتی اظهار داشت: بنابراین بیماری تیروئید به 2 دسته تقسیم می شود، در دسته اول عارضه مربوط به کارکرد تیروئید است که می‌تواند منجر به پرکاری یا کم کاری آن گردد. دسته دوم مربوط به اندازه، قوام و ماهیت خود سلول تیروئید است که می تواند بزرگ، ساده و گره‌ای باشد و ممکن است این گره‌ها خوش خیم و یا بدخیم باشد.
این متخصص در پایان خاطرنشان کرد: زمینه ژنتیکی، کمبود ید، بیماری های خودایمنی، عفونی، التهابات و بعضی از ویروسها موجب اختلال در عملکرد تیروئید می‌شوند که این علل در هر کس با فرد دیگر متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha