جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹
کد خبر: 118954

شایع ترین علایم اولیه بیماری MS مشکلات بینایی هستند از نظر بالینی به نام اختلال عصب بینایی است التهاب عصب بینایی باعث مختل شدن مرکز بینایی شخص است. این می تواند سبب تاری دید در یک یا هر دو چشم، دو بینی یا از دست دادن کنتراست و رنگ های روشن شود.

سلامت نیوز: شایع ترین علایم اولیه بیماری MS مشکلات بینایی هستند از نظر بالینی به نام اختلال عصب بینایی است التهاب عصب بینایی باعث مختل شدن مرکز بینایی شخص است. این می تواند سبب تاری دید در یک یا هر دو چشم، دو بینی یا از دست دادن کنتراست و رنگ های روشن شود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت رژیم سلامتی،مولتیپل اسکلروزیس ( MS ) یک بیماری با علائم غیر قابل پیش بینی است که می تواند در شدت متفاوت است. در حالی که برخی از مردم تنها خستگی و بی حسی دارند موارد شدید می تواند سبب فلج، از دست دادن بینایی و کاهش عملکرد مغز شود. MS حدود 2.5 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده و زنان را دو برابر بیشتر از مردان گرفتار می کند و سابقه خانوادگی یک عامل خطر عمده است ( انجمن MS ملی،  2012 )
 
مولتیپل اسکلروزیس چیست؟
اسکلروز چندگانه یک اختلال پیشرونده خود ایمنی که در آن پوشش های محافظ سلول های عصبی آسیب دیده است و باعث کاهش عملکرد در مغز و ستون فقرات است.علیرغم این که بیماری ام اس در سال 1868 کشف شده است ولی علت MS تا حد زیادی به صورت رمز و راز باقی مانده است. محققان می دانند آسیب عصبی است که دراثر التهاب ایجاد می شود اما علت التهاب هنوز ناشناخته است.
علائم زود هنگام بیماری ام اس
MS و مشکلات چشم - شایع ترین علایم اولیه بیماری MS مشکلات بینایی هستند از نظر بالینی به نام اختلال عصب بینایی است التهاب عصب بینایی باعث مختل شدن مرکز بینایی شخص است. این می تواند سبب تاری دید در یک یا هر دو چشم، دو بینی یا از دست دادن کنتراست و رنگ های روشن می شود.

 سوزن سوزن شدن و بی حسی

 از آنجا که MS تحت تاثیر اعصاب مغز و ستون فقرات ( مرکز پیام بدن ) قرار دارد می تواند سیگنال های متضاد در اطراف بدن ارسال کند. گاهی اوقات، هیچ سیگنال فرستاده نمی شود که منجر به شایع ترین علامت، بی حسی می شود. بی حسی بیشتر شامل صورت، بازوها، پاها و انگشتان می شود. احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی شایع ترین علائم هشدار دهنده MS می باشد.

 درد و اسپاسم عضلانی

 درد مزمن و اسپاسم عضلانی غیر ارادی نیز با مولتیپل اسکلروزیس می باشد. در یک مطالعه، در جامعه ملی مولتیپل اسکلروزیس، نشان داد که نیمی از بیماران MS دارای درد مزمن هستند.سفتی یا گرفتگی ( اسپاسم ) نیز شایع است و شامل احساس سفتی عضلات یا مفاصل و غیر قابل کنترل، حرکات تند و سریع و دردناک اندامد که اغلب پاها را تحت تاثیر قرار می دهد اما کمر درد نیز رایج است.

خستگی و ضعف

در مراحل اولیه MS خستگی و ضعف غیر قابل توضیح 80 درصد از مردم را تحت تاثیر قرار می دهد (MS  انجمن ملی 2012) خستگی مزمن وقتی که اعصاب ستون فقرات بدتر شود رخ می دهد. معمولا خستگی به طور ناگهانی ظاهر می شود و برای هفته ها قبل از بهبود طول می کشد. در ابتدا ضعف قابل توجه در پاها وجود دارد. 

مشکلات تعادل و سرگیجه

 سرگیجه و مشکلات در هماهنگی و تعادل در میان شایع ترین مشکلات حرکتی برای افراد مبتلا به MS می باشد. این بیماری مانع از حرکت می شود چرا که مردم اغلب احساس سرگیجه دارند در سرگیجه محیط اطراف فرد می چرخند این اتفاق فرد با ایستادن فرد می افتد.

مثانه، روده و اختلال عملکرد جنسی

مثانه ناکارآمد علامت دیگری است که تا 80 درصد در افراد مبتلا به MS رخ داده است (MS انجمن ملی، 2012). این می تواند شامل تکرر ادرار، غرایز قوی برای ادرار کردن، یا عدم توانایی در نگه داشتن ادرار، در طول روز یا شب باشد. خوشبختانه، نشانه های مربوط به ادرار قابل کنترل هستند. بندرت افراد مبتلا به MS نیز یبوست، اسهال و یا از دست دادن کنترل روده را تجربه کنند. برای افراد با MS به دلیل حملات سیستم اعصاب مرکزی که سبب آغاز MS می شود. در تحریک جنسی نیز می تواند سبب مشکل شود. اختلال نعوذ در مردان و کاهش میل جنسی نسبت به گذشته در هر دو جنس وجود دارد.

مشکلات شناختی

حدود نیمی از افراد مبتلا به MS نوعی مانعی برای رشد عملکرد شناختی خود دارند. این می تواند شامل: مشکلات حافظه، توجه پایین، مشکلات زبان و همراه با آن مشکلات روانی، افسردگی و سایر مشکلات هیجانی رایج است.

 اختلالات خلقی

 افسردگی اساسی با توجه به برخی از مطالعات در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شایع است. همراه با افسردگی، استرس های MS نیز می تواند تحریک پذیری، نوسانات خلقی و حالتی که pseudobulbar نامیده می شود و شامل حملات گریه غیرقابل کنترل و خنده می باشد. علایم دیگراشخاص با ام اس علائم یکسانی ندارند و در هر حمله با علائم متفاوت مانند ( از دست دادن شنوایی، تشنج، لرزش غیر قابل کنترل، مشکلات تنفسی، لکنت زبان، مشکل در بلع ) ظاهر می شود.

پیشرفت و شدت بیماری ام اس
اسکلروز متعدد برای جامعه پزشکی به دلیل تغییرپذیری در شدت و بروز علائم، اغلب گیج کننده است. حمله می تواند چند هفته طول کشیده و سپس ناپدید شود. با این حال، عود بیماری می تواند به تدریج بدتر و غیر قابل پیش بینی و می تواند نشانه های مختلف داشته باشد.تشخیص زود هنگام بیماری ممکن است از پیشرفت سریع MS پیشگیری کند.


آیا MS ارثی است؟
MS لزوما ارثی نیست. با این حال، در صورتی که دارای یک خویشاوند نزدیک دارای MS هستید شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارید عموم مردم تنها یک دهم درصد شانس ابتلا به MS دارند اما کلینیک مایو گزارش می دهد اگر شما یک خواهر و برادر یا پدر و مادر دارای MS دارید یک تا سه درصد شانس ابتلا به MS داریدوراثت تنها فاکتور برای تعیین MS نیست. در دو قلوهای مشابه در صورتی که یکی از دوقلوها به این بیماری مبتلا باشد فقط 30٪ شانس ابتلا به MS  در قل دیگر وجود دارد ژنتیک قطعاً یک عامل خطر است اما تنها عامل نیست.


تشخیص ام اس
یک معاینه عصبی، که برای تعیین کاهش عملکرد عصب انجام می شود.معاینه چشم، یک معاینه ازدرون چشم انجام می وشدگرفتن مایع نخاع، که در آن یک نمونه از مایع نخاع با یک سوزن بلند برای تست گرفته می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رحیم کریمی ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    باسلام ، به استحضار می رساند که بنده 44 سال دارم و دبیر می باشم با توجه به علایم ms ، اینجانب همیشه احساس خستگی مفرط را دارم آرامش خواب ندارم ، صبح ها نشاط و شادابی را ندارم ، گرفتگی شدید عضلات را دارم ،از نظر اعصاب دیگر داغونم ودر قسمت دی چشم هم به تازگی دچار ضعف شده ام و نیز دچار سرگیجه هم می باشم . لطفا راهنمایی ام فرمایی . سپاسگذارم
  • مونا ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    سلام 24 سالمه و حدودا 6 ماهه پا دردهای شدید دارم موقع راه رفتن احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن میکنم. یا بی دلیل برای چند ثانیه چشمام سیاهی میره. میشه راهنمایی کنید؟؟؟
  • هدایت ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    39 12
    با سلام. هدایت هستم. 28 سالمه. چند سالی بود که دچار مشکلات خانوادگی بودم و شدیدا بهم حمله های عصبی دست میداد. اما الان بسیار ریلکس هستم و دیگر بسیار آرام شده ام. خواستم ببینم هنوز هم در خطر بیماری ام اس هستم! هیچگونه علائم سرگیجه یا بی حسی را احساس نمیکنم. فقط بعضی وقتها تکرر ادرار دارم. خواستم راهنمائیم کنین.
  • سمیه ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    71 19
    سلام.خسته نباشید.من 27سالمه و کارمندم.از وقتیکه رفتم سر کاراحساس ضعف میکنم.یکم سربالایی خونمون را می ایم.احساسگرفتگی عضلات میشم.یا توی خواب عضلاتم گرفته میشع.بیشتر قسمت پشت ساق پام.ایا من مبتلا هستم به این بیماری
  • فرشته صادقی شیراز ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    33 6
    سلام به دوستان حدود 14 ساله ام اس دارم با هم دوست شدیم ولی الان 1 ماهه با هم درگیریم نصف صورتم بی حس شده خیلی اذیتم شبا با گریه میخوابم از خدا میخوام که به همه مریضا نگاه کنه کمکشون کن به منم یه نگاهی بندازه البته تو راه رفتنم هم دچار مشکل شدم ولی به روی خودم نمیارم فقط خدااااااااااا
  • فرهاد بهروان ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    25 6
    سلام من ام اس دارم دوساله ازتون خواهش میکنم هر کس که یک درصد فکر میکنه ام اس داره یا یه حالتی داره نزدیک به این بیماری بره دکتر من دیر رفتم چون دیر متوجه شدم خیلی درد میکشم پاهام خیلی اذیت میکنه البته فلج شدم حالا خوبم ولی خیلی درد کشیدم
  • الناز ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    17 5
    سلام من الناز هستم و 18سالمه چند ماهی هستش که احساس میکنم انگشت های پام بی حس میشه و چند بار ادارار ناخوداگاه داشتم,1بار هم پام قفل کرده بود و هرکاری میکردم نمیتونستم وزنم رو رویپام بندازم تو رو خدا بهم بگین من ام اس دارم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • امیررضا ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      7 0
      سلام الناز خانم . هر نشانه ای که شما می خوانید به طور قطعی از ام اس نیست ممکنه یه استرس ساده ی عصبی یا نوروپاتی محیطی دلیل قفل پا و بی حسی باشه . پس توو این سن که درصد ابتلا به ام اس حداقل است الکی فکر خودت رو مشغول نکن اگر خیلی می ترسی و زندگیت مختل شده از فکر کردن به این موضوع یه ام ار ای بدی بد نیست اینم بگم که بی حسی و گزگز پا و دست در افراد مبتلا به ام اس طوریه که شخص مبتلا نمیتونه حرکت کنه !! با تشکر
  • امید ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    40 6
    سلام خسته نباشید. من 25 سالمه 10 ساله که خیلی لاغر شدم 15 سال که داشتم افسرده شده بودم. زود خسته میشم موی سرم و ابروهام میریزه یک روز که. حموم نکنم کف سرم درد میکنه ابروهامم همینطور. زیاد نمیتونم ادرارمو کنترل کنم. مفصلام صدا میکنن. وقتی می ایستم به سرم فشار میاد پس از چند ثانیه خوب میشه. گاهی پاهام بدجوری میخاره. کمی پیاده راه میرم کمرم درد میکنه. حافظم خیلی ضعیف شده. 3تا انگشت دست چپم سوزن سوزن میشه. چشام از همون موقع که افسرده شدم تار میبینه. آزمایش های,زیادی دادم دکترا میگن چیزیم نیست. به نظرر شما آزمایش ام اس بدم? ممنون
  • علی رصا سرسالاری ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    5 3
    ممنون‌از شما که‌ مردم را نسبت به این بیماری اگاه میکنید. من تقریبا ۷۰ درصد از این علایم رو دارم و میخوام برم ازمایش بدم. با تشکر
  • یوسف ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    17 5
    با سلام خدمت دوستان من 17سال سن دارم به تازگی خیلی مشکوک به ام اس شدم هم پسر داییم و هم دختر داییم ام اس دارن علایمی که من دارم:پا ها و دستام زود زود خواب میرن و یکم تازگی تمرکزم پایین اومده و بعضی از کلمات رو غیر عمدی اشتباه تلفظ میکنم با اینکه خیلی کلمات ساده هستن مثل سلام تا حالا اسپاسم یا.گرفتگی.نداشتم ایا امکان داره مبتلا باشم?!