جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 118960

در بین اقلام سبد کالا و خدمات خانوارهای شهری در مردادماه سال جاری، بهداشت و درمان بالاترین نرخ تورم را به خود اختصاص داده است.

سلامت نیوز: در بین اقلام سبد کالا و خدمات خانوارهای شهری در مردادماه سال جاری، بهداشت و درمان بالاترین نرخ تورم را به خود اختصاص داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، با اعلام بانک مرکزی از تورم مرداد‌ماه در حالی تورم 12 ماهه دو درصد کاهش داشته که تورم ماهانه 1.3 درصد و تورم نقطه به نقطه 14.7 درصد افزایش یافته است.
این در حالی است که بررسی تغییرات تورمی بین گروه‌های اصلی در سبد کالا و خدمات مصرفی خانوارهای شهری بیانگر تورم ماهانه 0.7 درصدی گروه کالا و 0.2 درصدی خدمات در مرداد‌ماه سال جاری است. همچنین افزایش 0.8 درصدی تورم گروه خوراکی‌ها نسبت به ماه قبل و رشد 6.8 درصدی آن نسبت به ماه مشابه سال قبل در ماه گذشته ثبت شد.
در عین حال دخانیات با کاهش تورم همراه بود به‌طوری که نسبت به ماه قبل 0.9 درصد و همچنین نست به ماه مشابه قبل 7.8 درصد کاهش یافته است.
بنابراین گزارش پوشاک و کفش مصرفی خانوارها افزایش تورم در مرداد‌ماه را پشت سر گذاشت به گونه‌ای که تورم ماهانه آن 1.1 درصد و تورم نقطه به نقطه 19.6 درصد رشد داشت.
اما بررسی تغییرات قیمتی در گروه اصلی مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها نشان می‌دهد که تورم ماهانه این گروه 2.2 درصد و تورم نقطه به نقطه آن 16.2 درصد در پنجمین ماه سال و چهارمین ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم افزایش یافته است.
گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه با رشد تورمی همراه بود. این در حالی است که تورم ماهانه این گروه 0.5 درصد افزایش یافت. همچنین شاخص این اقلام از کالا در سبد مصرفی کالا و خدمات خانوارهای شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.8 درصد در مرداد‌ماه افزایش داشت.
با وجود این‌که بهداشت و درمان نسبت به سال گذشته ارزان‌تر شده و بخشی از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به این گروه اختصاص یافت، اما در بین اقلام مورد بررسی بانک مرکزی بیشترین افزایش تورم را داراست. به گونه‌ای که تورم ماهانه بهداشت و درمان به 3.2 درصد و تورم نقطه به نقطه آن 32.1 درصد افزایش یافته است.
حمل‌ونقل از جمله اقلام سبد کالا در مرداد‌ماه است که تورم ماهانه‌ آن نسبت به تیرماه ثابت مانده و تغییری نکرده است. اما تغییرات شاخص نسبت به ماه مشابه سال گذشته در این گروه 25.2 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
بنابر اعلام بانک مرکزی تورم ماهانه 0.2 درصدی و تورم نقطه به نقطه 12.7 درصدی برای گروه ارتباطات در مرداد‌ماه ثبت شد.
اما در دومین ماه تابستان سال جاری تورم ماهانه گروه تفریح و امور فرهنگی در مرداد‌ماه 0.5 درصد و تورم نقطه به نقطه آن 18 درصد افزایش دارد.
همچنین تحصیل در ماه گذشته 13.3 درصد افزایش تورم را نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرد و تورم ماهانه آن به 0.3 درصد افزایش یافت.
رستوران و هتل نیز تورم ماهانه 2.2 درصدی و تورم نقطه به نقطه 19.2 درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل در مرداد‌ماه پشت سر گذاشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha