شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 119013

برخی از افراد گمان می‌کنند که پاره شدن پرده گوش، به معنای از دست رفتن شنوایی آن گوش است.

پارگی پرده گوش موجب ناشنوایی می شود؟

سلامت نیوز :برخی از افراد گمان می‌کنند که پاره شدن پرده گوش، به معنای از دست رفتن شنوایی آن گوش است.

این در حالی است که دکتر ابراهیم رزم‌پا، متخصص گوش و حلق و بینی در این باره به سلامانه می‌گوید: «پاره شدن پرده گوش‌ها نمی‌تواند منجر به ناشنوایی بشود. حتی اگر پرده گوش‌های ما به‌طور کامل هم از بین بروند، بازهم ما ناشنوا نمی‌شویم، بلکه قدری از قدرت شنوایی‌مان را از دست می‌دهیم».

وی یادآور می‌شود که پارگی کامل پرده و از دست رفت استخوانچه‌های گوش می‌تواند درنهایت باعث کاهش 60 دسی‌بل از قدرت شنوایی ما بشود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌افزاید: «ما به این مشکل، کاهش شنوایی انتقالی یا هدایتی می‌گوییم که تفاوت بسیار زیادی با ناشنوایی و کری مطلق دارد».

رزم‌پا خاطرنشان می‌کند که بحث کاهش شنوایی در اثر پارگی‌های کوچک پرده گوش به محل پارگی بستگی دارد. یعنی محل پارگی پرده گوش در میزان تاثیر آن بر کاهش قدرت شنوایی، تاثیر مستقیم و به سزایی دارد. «گاهی ممکن است پرده گوش از ناحیه‌ای پاره شود که اصلا تاثیری بر قدرت شنوایی فرد نگذارد و گاهی هم ممکن است محل پارگی،‌ در نقطه‌ای باشد که حداکثر کاهش شنوایی که حدود 60 دسی‌بل است را برای فرد به همراه بیاورد».

به هر حال، نکته قابل اهمیت این است که هر نوع احتمال پارگی پرده گوش باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی بررسی شود تا اقدامات و توصیه‌های درمانی لازم صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha