مدیركل دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، پوشش بیمه‌ای دارو در ایران را ناعادلانه برشمرد و افزود: سالهاست که کارشناسان سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت به این نتیجه رسیده‌اند که درصد پرداخت یکسان برای اغلب داروها ناعدالتی در حق بیمارانی است که درمان گران‌تر دارند. از این رو پوشش پلكانی بیمه‌ای داروها مطرح شد که سالهاست در پیچ و خم‌های اداری می‌چرخد.

دكتر اكبرعبداللهی اصل، در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره توضیح داد: درشیوه پوشش پلكانی؛ سهم بیمه داروهای ارزان قیمت پرمصرف ناچیز بوده و داروهای گرانتر و هزینه اثربخش‌تر از سهم بیمه بیشتری برخوردارند.

وی، با بیان این كه هم اكنون قیمت درمان دارویی برخی بیماری‌های اعصاب و روان و یا یک سرماخوردگی ساده بدون بیمه از دو تا سه هزار تومان تجاوز نمی‌كند، یادآورشد: با حذف این قبیل داروها از پوشش بیمه‌ای امكان پوشش کامل‌تر داروهای بسیار گران‌قیمت و حتی برخی ملزومات پزشكی غیربیمه‌ای که هزینه گزافی به بیماران تحمیل می‌کنند فراهم می‌شود. البته باید به بیماران نیز اطلاع رسانی كرد که پرداخت بیمه وقتی ارزشمند است که هزینه سنگین درمان بیماری‌های صعب العلاج با آن پرداخت شود نه هربیماری ساده زود گذر.

دكتر عبداللهی، با اشاره به لزوم تشکیل فهرست داروهای ضروری در كشورهای درحال توسعه از جمله ایران، گفت: هم اكنون حدود 70 هزار برند دارویی در دنیا شناخته شده است که هیچ كشوری اجازه ورود تمامی این داروها به داروخانه‌های خود و پوشش بیمه‌ای آنها را نمی‌دهد.

مدیركل دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، با بیان این كه هم ‌اكنون فهرست دارویی کشور شامل حدود 2 هزار و 100 قلم دارو در قالب حدود 4 هزار فرآورده دارویی ‌است، افزود: با توجه به محدویت‌های بودجه‌ای امکان ندارد بیمه‌ها بدون افزایش سهم پرداخت بیماران بتوانند کلیه این اقلام را پوشش دهند.

وی، با بیان این که هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که با سرانه بیمه درمانی حدود70 دلار در سال (58000ریال ماهانه) توان پوشش هزینه داروهای پیوند، ام اس، سرطان‌ها، دیابت و هموفیلی را ازیک سو و هزینه داروهای سرپایی ساده از قبیل سردرد و سرماخوردگی را ازسوی دیگر داشته باشد، افزود: این سرانه در کشورهایی که نظام بیمه دارند از240 تا 3300 دلار متفاوت است. بدیهی است با توجه به سرانه فعلی درکشور و سطح خدمات موجود، دولت یا مردم باید برای دریافت خدمات مطلوب درمانی مابه التفاوت آنرا بپردازند.

دكتر عبداللهی، با طرح این سوال كه آیا به همان اندازه‌ای كه برای تامین داروهای اساسی دیابت و یا داروهای مربوط به عفونت‌های مقاوم واگیر مسوولیم به همان اندازه هم برای تامین داروهای زیبایی مسوولیم، افزود: اولویت‌بندی تامین این داروها از نظر دسترسی و قابلیت پرداخت باید در اولویت‌های کاری قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha