معضلات محیط‌زیستی و بحران کم‌آبی، رفته‌رفته اثرات خود را به شکل معارضات اجتماعی نشان می‌دهد. در جدیدترین رویداد مرتبط با این مسایل، پنجشنبه گروهی از اهالی اصفهان در اعتراض به خشک‌شدن زاینده‌رود در حاشیه سی‌وسه‌پل تجمع کردند.

عکس/تجمع حامیان محیط زیست برای سی و سه پل اصفهان

سلامت نیوز: معضلات محیط‌زیستی و بحران کم‌آبی، رفته‌رفته اثرات خود را به شکل معارضات اجتماعی نشان می‌دهد. در جدیدترین رویداد مرتبط با این مسایل، پنجشنبه گروهی از اهالی اصفهان در اعتراض به خشک‌شدن زاینده‌رود در حاشیه سی‌وسه‌پل تجمع کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،آنگونه که سایت‌های خبری از اصفهان گزارش داده‌اند، در این تجمع که صدهانفر در آن حضور یافته بودند، برخی از اعتراض‌کنندگان با دردست‌داشتن پلاکاردهایی تحت عنوان «زاینده‌رود من کو» ناراحتی خود را از بی‌توجهی به خشکی زاینده‌رود اعلام کردند.

سایت خبری شفقنا دراین‌باره نوشت: «بنا بر این گزارش این تجمع از سوی استانداری اصفهان شب گذشته غیرقانونی اعلام شده بود اما با این وجود برخی از مردم بر اساس حرکت خودجوش و در میان تدابیر امنیتی و انتظامی، این تجمع را برگزار کردند.»

در این رابطه سایت «اصفهان شرق» در خبری نوشت؛ رسول یاحی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار اصفهان، صدور هرگونه مجوز برای تجمع مردم اصفهان در اعتراض به وضعیت زاینده‌رود در ششم شهریورماه جاری را تکذیب و اعلام کرد نیازی هم به این موضوع نیست.

وی اظهار کرد: «تاکنون پیگیری‌های مدیریت استان به‌گونه‌ای بوده که روند پیگیری پرونده زاینده‌رود در محیطی آرام و در بستر منطق پیش رفته که پیشرفت‌های خوبی نیز داشته است.»

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اصفهان با بیان اینکه درخواست‌کنندگان این تجمع، هدفشان رساندن صدای تشنگی مردم و شهر اصفهان به مسوولان کشور بود که خوشبختانه با سفر معاون‌اول رییس‌جمهور، این موضوع به‌خوبی محقق شد و تصمیمات خوبی هم در این زمینه گرفته شد.

ریاحی ادامه داد: «مدیریت استان با احتمال اینکه برخی افراد سودجو می‌خواهند از این موضوع سوءاستفاده کنند» افزود: «نیروهای انتظامی و امنیتی با کنترل موضوع، اجازه هرگونه سوءاستفاده به افرادی را که قصد دارند جو آرام استان را متشنج کنند نمی‌دهند و مطمئنا مردم شریف اصفهان نیز در این زمینه تابع قانون خواهند بود.»

خبرگزاری فارس نیز نوشت: از چندی پیش موضوع تجمع مردم اصفهان در روز ششم شهریورماه در کنار یکی از پل‌های تاریخی استان، مطرح بود که در برخی منابع عنوان می‌شد نمایندگان مجلس خواستار برگزاری این تجمع بودند، اما با سفر معاون‌اول رییس‌جمهور و محقق‌شدن بخشی از سیاست‌های مدیریت استان در احیای زاینده‌رود، مدیریت استان با این تجمع مخالفت کرد تا همچنان پیگیری‌های قانونی و اداری این موضوع در بستری آرام صورت پذیرد.

سفر هفته قبل معاون‌اول رییس‌جمهور به استان اصفهان در حالی انجام شد که جهانگیری در جلسه شورای اداری این استان در محل استانداری بخش اصلی صحبت‌های خود را به موضوع آب اختصاص داد و گفت: «مردم استان مطمئن باشند که مساله آب اصفهان از مهم‌ترین اولویت‌های دولت است و دولت همه توان خود را برای رفع این مشکل به کار خواهد گرفت. استان اصفهان مرکز تمدن ایران اسلامی است و دولت به هیچ عنوان نمی‌تواند نسبت به مشکلات اصفهان کم‌توجه باشد.»

معاون‌اول رییس‌جمهور افزود: «هر ایرانی که مشکلات و خشکی زاینده‌رود را مشاهده کند، بی‌تردید متاثر خواهد شد، چراکه حیات اصفهان به زاینده‌رود وابسته است و حتما باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود. بحران خشکسالی مختص اصفهان نیست و باید تلاش کنیم برای رفع این مشکل در همه کشور برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد. با این حال وزارت نیرو برای مدیریت صحیح آب و رفع مشکلات خشکسالی برنامه دارد و با جدیت این موضوع را دنبال می‌کند.»

معاون‌اول رییس‌جمهور ادامه داد: «در همین یک‌سال دولت تدبیروامید، کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته و رهبر معظم انقلاب نیز اجازه برداشت 10میلیارددلار از صندوق توسعه ملی را برای اختصاص به طرح‌های آب و خاک صادر فرموده‌اند که می‌تواند فرصت مناسبی برای حل این مسایل باشد. شورایعالی آب، مساله زاینده‌رود را به طور جدی در دستور کار خود دارد و مصوبات اخیر این شورا باید به‌طور کامل اجرا شود. اگر لازم باشد ستادی برای احیای زاینده‌رود تشکیل شود پس از بررسی‌های وزارت نیرو این کار را انجام خواهیم داد تا دغدغه مردم اصفهان در این خصوص کاهش یابد.»

جهانگیری همچنین در ادامه با اشاره به تاکید روحانی درخصوص زاینده‌رود تصریح کرد: «آقای رییس‌جمهور با تمام وجود نسبت به موضوع زاینده‌رود حساسیت دارد و پیش از این سفر نیز نسبت به رفع این مشکل تاکید کردند. انتظار داریم استان اصفهان به‌عنوان الگویی برای سایر استان‌ها در صرفه‌جویی آب مطرح شود و در بخش کشاورزی، صنایع و آب شرب شاهد مصرف بهینه در منابع آبی در این استان باشیم.»

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان نیز گفت: «سفر معاون‌اول رییس‌جمهور به اصفهان نقطه‌عطفی در احیای حوضه آبریز زاینده‌رود است و رفع توقف عملیات تونل گلاب 2 از دیگر نتایج این سفر بود. در این سفر بیشتر به مساله آب استان اصفهان پرداخته شد و در مجموع با افتتاح چندطرح بزرگ و مهم، این سفر دستاوردهای خوبی به همراه داشت.»

استاندار اصفهان آغاز عملیات سد بهشت‌آباد، بهره‌برداری از تونل سوم ظرف سه‌ماه آینده و به‌رسمیت‌شناختن حقوق و مطالبات حق اشتراکی‌ها، علاوه بر حق‌آبه‌داران و سهم آبه‌داران زاینده‌رود را به‌عنوان دستاوردهای سفر درخصوص مسایل آبی استان برشمرد.


با وجود این اظهارنظرهای معاون‌اول رییس‌جمهور و استاندار اصفهان اما پروژه‌های انتقال آب با نام تونل‌های «گلاب» و «بهشت‌آباد» از جمله موضوعاتی است که پای اعتراض مردم خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری را هم به پرونده زاینده‌رود باز کرد.

خبرگزاری مهر نیز نوشت: تونل گلاب برای تامین آب شرب استان اصفهان که دیگر به حالت بحرانی رسیده‌بود پیش‌بینی شده بود. اما مردم چهارمحال‌وبختیاری به احداث آن معترض شدند. در سال1390 موضوع اجرای تونل گلاب مورد انتقاد کارشناسان چهارمحال‌وبختیاری قرار گرفت. تونل دیگر اما بیشتر محل بحث بود. تونلی با نام «بهشت‌آباد» که کشاورزان چهارمحال‌وبختیاری معتقد بودند ارمغانش برای زمین‌هایشان، جهنم است. تغییر دولت، بهانه‌ای بود تا آتش این اعتراض‌ها شعله‌ور شود و سیاست‌های جدید دولت درباره این تونل را به‌همراه داشته باشد. استاندار چهارمحال‌وبختیاری هم وارد ماجرا شد و بهمن‌ماه 1392 گفت: «حفرتونل گلاب مرگ زاینده‌رود و حفر تونل بهشت‌آباد نابودی اقلیم چهارمحال‌وبختیاری را در پی دارد.»

کمتر از دوماه بعد، گلایه‌ها تبدیل به اعتراض گسترده شد. فروردین‌ماه 93، بازار شهرکرد محل تجمع مردمی شد که به انتقال آب از این استان به اصفهان معترض بودند.  با فشار مردم و مدیران، اجرای پروژه تونل «بهشت‌آباد» به‌دلیل اثر‌گذاری تونل روی چشمه‌های مسیر متوقف شد. با این تفاسیر مشخص نیست بحران‌های مرتبط با کمبود منابع آب در ایران به کجا خواهد رسید، در مورد خاص زاینده‌رود اجرای هر پروژه‌ای با اعتراض مردم یکی از استان‌های کشور همراه خواهد بود، باید دید آیا راه‌حل بینابینی در این میان وجود دارد، موضوعی که کارشناسان حوزه منابع آب امید چندانی به آن ندارند.

تجمع حامیان محیط زیست برای سی سه پل اصفهان

تجمع حامیان محیط زیست برای سی سه پل اصفهان

تجمع حامیان محیط زیست برای سی سه پل اصفهان

تجمع حامیان محیط زیست برای سی سه پل اصفهان

تجمع حامیان محیط زیست برای سی سه پل اصفهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha