رئیس انجمن علمی داروسازان گفت: تشکیل سازمان نظام داروسازی در شرایط کنونی به نفع جامعه داروسازی نیست، ما هر چه در جامعه پزشکی ادغام شویم آسیب‌پذیری‌مان کمتر خواهد بود.

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی داروسازان گفت: تشکیل سازمان نظام داروسازی در شرایط کنونی به نفع جامعه داروسازی نیست، ما هر چه در جامعه پزشکی ادغام شویم آسیب‌پذیری‌مان کمتر خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز نقل از فارس، سید حمید خویی در اختتامیه سیزدهمین همایش انجمن علمی داروسازان با اشاره به هفته‌های طرحی که این انجمن گذرانده است اظهار داشت: حرفه داروسازی تحقیقات، نقاط ضعف و نقاط قوت را که باید در یک فضا نقاط قوت و ضعف را بررسی کنیم و با بهره‌برداری حداکثری نقاط قوت فضای امن و آرامی برای شاغلان داروسازی به وجود آوریم.

وی افزود: ما نیازمند تحول اساسی و ضروری هستیم که اجرای آن مشروط به حضور همه‌جانبه داروسازان ایرانی است حرکت منسجم ملموس معنادار قابل فهم برای مردم انجام دهیم تا از فضای داروفروشی به خدمت‌سالاری برسیم.

وی ادامه داد: ارائه مشاوره نقش اساسی در معرفی داروساز و خدماتی که می‌تواند ارائه دهد دارد.

رئیس انجمن علمی داروسازان با ذکر این نکته که تشکیل نظام داروسازی در شرایط کنونی به نفع جامعه داروسازی نیست اذعان داشت: این فرآیند را در شرایط فعلی به نفع جامعه داروسازی نمی‌بینیم ما هر چه در جامعه پزشکی ادغام شویم آسیب‌پذیری مان کمتر خواهد بود.

وی افزود: نظام داروسازی در شرایطی باید شکل بگیرد که داروسازی به طور کامل و روشنی تعریف شده باشد و مردم آن را بشناسند آن وقت است که می‌توانیم روی نظام مستقل داروسازی فکر کنیم نظام پزشکی امروز نظام فراگیر پزشکی کشور است.

وی با بیان اهمیت عواطف در حرفه پزشکی گفت: در کنار همه خدمات پزشکی که در طول تاریخ فضای مهرورزانه‌ای داشته است باید مهر و محبت و احترام به مردم و شناخت بیمار را مدنظر قرار دهیم یکی از لوازم قطعی موفقیت حرفه‌ای در این زمینه بیمارشناسی است.

خویی گفت: اصالت انسان به روح و روان است و انسان منهای عواطف درمان نمی‌شود اگر بیمار را از پشت چشم خودش ببینیم سطح خدماتمان بیشتر می‌شود.

وی با موضوع حق فنی اظهار داشت: امیدوارم دیگر این حوادث تلخ تکرار نشود بارها گفته‌ام کشوری که ابن‌سینا و رازی را به بشر داده است امروز هم می‌تواند بزرگانی مانند آنها را تربیت کند زیرا زمین همان زمین است و هوش همان هوش.

وی خاطرنشان کرد: آبان سال جاری انتخابات هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران را داریم و خواهشمندم داروسازان در این انتخابات حضور فعال داشته باشند. 

عبدالرحمان رستمیان، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز در این مراسم گفت: اسلحه ما پزشکان دارو است امروز بیماران ناتوانی کمتر و طول عمر بیشتری دارند و این موفقیت در سالهای قبل وجود نداشت در گذشته ناتوانی بیشتر دیده می‌شد اما اکنون به دلیل داروهای جدید درمان این افراد به خوبی انجام می‌شود.

وی با اشاره به نقش مؤثر داروسازان در تولید دارو بر ارائه خدمات دارویی به بیماران اظهار داشت: شاید شما پشت صحنه باشید اما بسیاری از زحمات بر دوش شما است هر چند مشکلاتی در داروسازی وجود دارد که می‌توانیم در مجلس آن را حل کنیم.

 
وی ادامه داد: حاضریم یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن داروسازان در کمیسیون بهداشت و درمان حضور یابند و در زمینه داروسازی به اعضای کمیسیون مشاوره دهند تا ما نیز در کنار شما باشیم.

وی تصریح کرد: در بحث تولید دارو و در تحریم‌ها متوجه شدیم جایگاه داروسازی کجاست؟ همچنین طی بخشنامه‌ای طرحی داریم که بر اساس آن سالانه 20 درصد واردات دارو را کم کنیم و امکانات ارزی آن را در اختیار صنعت داروسازی جهت تولید داروهای داخلی داشته باشیم در جلسه‌ای که با وزیر بهداشت داشتیم به این موضوع اشاره شد و می‌توانیم از شما کمک بگیریم تا این طرح را تأیید کنیم.

وی افزود: در بحث آموزشی باید به نسخه‌نویسی توجه بیشتری داشته باشیم و داروسازان در کنار پزشکان باشند تا داروهای زیادی تجویز نشود گاهی پزشک دارویی را برای بیمار می‌نویسد که او دارویی مشابه را از داروخانه اشتباهی می‌گیرد مشاوره داروساز با پزشک در این زمینه نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: در راستای تقویت انجمن‌ها یکی از کارهای مهم این است که برخی از امور به نهادها و انجمن‌ها واگذار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha