اکنون با گذشت بیش از شش ماه از سال جاری ، و بیش از یک سال از عمر دولت تدبیر و امید هنوز خبری از اجرایی شدن برنامه جامع خودمراقبتی نیست و متاسفانه منابع موجود بیش از گذشته متوجه خدمات سنتی درمانی بوده و فرصت بزرگ ایجاد یک فرآیند قدرتمند توانمند سازی مردم در حوزه سلامت در حال گذر است و شاید با توجه به هماهنگی تمامی ارکان که اکنون وجود دارد دیگر در کشور اتفاق نیفتد و فرصت ها از دست برود .

چرا خبری از اجرایی شدن برنامه جامع خودمراقبتی نیست؟

سلامت نیوز :ابتدای سال جاری ، وزارت بهداشت طی اطلاعیه ایی خبر از نام گذاری شعار سلامت سال 93 به " یک عمر سلامت با خودمراقبتی "  داد .
شعاری که نشان از جدیت وزارت بهداشت به موضوع خودمراقبتی میدهد ، موضوعی  که علی رغم شعار بین المللی امسال  سازمان بهداشت جهانی یعنی "جانداران کوچک تهیدات بزرگ"  مبنی بر تهدیدات حشارت بود ، انتخاب شد تا به همه ایرانیان یاد آور شود که خودمراقبتی در همه جای دنیا نهادینه شده و اکنون در ایران نیاز اول حوزه سلامت است .


به گزارش سلامت نیوز این موضوع اهمیت خود را در بند یازده سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری که بر توانمندی فرد و جامعه و خانواده تاکید دارد بیش از پیش نشان داده است و سند پیش روی همه دستگاهها بخصوص وزارت بهداشت در این سیاست هاست .


از طرفی نیز در تمامی سخنرانی های ریاست محترم جمهور و وزیر بهداشت نیز حتما تاکیدی روی خودمراقبتی ، پیشگیری و آموزش سلامت برای هموطنان دیده می شود.


خودمراقبتی موجب ارتقای سلامت و کیفیت زندگی، افزایش رضایت بیماران، منطقی شدن استفاده از خدمات (نیاز کمتر به مشاوره ارایه دهندگان خدمات در مراکزبهداشتی ،کاهش ویزیت بیماران سرپایی وکاهش استفاده از منابع بیمارستان) و نیز کاهش هزینه های سلامت می شود.


توانمند سازی مردم در حفاظت از سلامت و دوری از درد سلامت با  با تدوین برنامه جامع خودمراقبتی به دستور وزیر محترم نیز امیدی دیگر بود برای کارشناسان سلامت اندیش ؛اما اکنون با گذشت بیش از شش ماه از سال جاری ، و بیش از یک سال از عمر دولت تدبیر و امید هنوز خبری از اجرایی شدن برنامه جامع خودمراقبتی نیست و متاسفانه منابع موجود بیش از گذشته متوجه خدمات سنتی درمانی بوده و فرصت بزرگ ایجاد یک فرآیند قدرتمند توانمند سازی مردم در حوزه سلامت در حال گذر است و شاید با توجه به هماهنگی تمامی ارکان که اکنون وجود دارد دیگر در کشور اتفاق نیفتد و فرصت ها از دست برود .


سلامت نیوز به عنوان رسانه ای پیشرو در عرصه خودمراقبتی بر خود لازم می داند به عنوان پرسشگر از متولیان حوزه سلامت در کشور این مطالبه مردم را تا رسیدن به پاسخ منطقی پیگیری نماید.



یاد آوری :

لزوم حرکت به سمت پیشگیری قبل از درمان/رابطه معکوس سرمایه گذاری در بهداشت و درمان

وزیر بهداشت:شعار خود مراقبتی باید تحقق یابد

سلامت بدون پیشگیری موفق نمی‌شود

بخشی از اعتبارات را به خدمات پیشگیرانه اختصاص می دهیم

تأثیر «خودمراقبتی» در توسعه اقتصاد مقاومتی/ کاهش 7 تا 20 درصدی هزینه های سلامت با خودمراقبتی

برنامه ای برای افزایش سواد سلامت 76 میلیون ایرانی

کاهش 30 درصدی هزینه های درمانی با خودمراقبتی

سلامت بدون پیشگیری موفق نمی‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مردم ما! ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    8 0
    در حوزه درمان هم اضافه کنید دستور سریع برای اجرای طرح انطباق! که به آن عمل نشد! با تشکر از رسانه آگاهی بخش و وزین تان.مردم باید فرصت داشته باشند که وقتی هم برای آموزش در زمینه پزشکی وآشنایی با حقوق شان در زمینه بیماریها صرف کنند ودولت هم به وظیفه اش در مورد آموزش مردم عمل کند. مردم مابا بیش از 50 درصد جمعیت زیر خط فقر باکار چند شیفته وآلودگی محیطی وغذایی که امانشان رابریده ،زندگی شبه مدرنی وفضای تظاهر وریا وعدم وجود تشکلها به مسئولانی صادق، دلسوز ومهربان برای تحقق این اهداف نیاز دارند.صنف درمانی نمیتوانند از منافع خویش گذشته وبا الویت دادن پیشگیری بردرمان وبا دادن آموزش تعداد بیماران خود را کاهش دهند! در حوزه درمان هم اضافه کنید دستور سریع برای اجرای طرح انطباق! که به آن عمل نشد!