رئیس انجمن آسیب‌شناسی و پاتولوژی کشور گفت: در تغییرات جدید آیین‌نامه آزمایشگاهی، پذیرش نمونه آزمایشگاهی و تأسیس آزمایشگاه از پاتولوژیست‌ها لغو شد و برای افرادی غیرمتخصص صادر شده است که این موضوع، باعث دلالی نمونه آزمایشگاهی می‌شود.

از دلالی نمونه‌های آزمایشگاهی تا استعفای جمعی پاتولوژیست‌ها

سلامت نیوز: رئیس انجمن آسیب‌شناسی و پاتولوژی کشور گفت: در تغییرات جدید آیین‌نامه آزمایشگاهی، پذیرش نمونه آزمایشگاهی و تأسیس آزمایشگاه از پاتولوژیست‌ها لغو شد و برای افرادی غیرمتخصص صادر شده است که این موضوع، باعث دلالی نمونه آزمایشگاهی می‌شود.

فرید کرمی در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با اعتراض گسترده دستیاران پاتولوژیست به تغییرات جدید آیین‌نامه آزمایشگاهها گفت: از زمانی که آیین‌نامه تأسیس آزمایشگاه در سال گذشته تغییر کرد آیین‌نامه بدون نظر انجمن پاتولوژی به نحوی تغییر کرد که یکی از حقوق مسلم پاتولوژیست‌ها از آنها گرفته شد که پذیرش نمونه آزمایشگاهی بود.

وی ادامه داد: در نتیجه پذیرش نمونه آزمایشگاهی به آزمایشگاه‌های طبی داده شد که ما نسبت به آن اعتراض کردیم 8 درخواست برای دیدار با وزیر بهداشت داریم که بی‌نتیجه ماند و دفتر وزیر اجازه ملاقات را برای ما صادر نکرد. در حالی که انجمن یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های تخصصی کشور و 1600 نفر عضو دارد با این وجود در اتاق وزیر به روی ما بسته شد در حالی که باور ما این است وزیر بهداشت به حرف‌های ما گوش خواهد داد و تصمیم درست را خواهد گرفت چرا که نظر مساعدی به بحث‌های تخصصی دارد.

کرمی گفت: همچنین متوجه شدیم تغییراتی مجدد در آیین‌نامه آزمایشگاهها داده شده که تأسیس آزمایشگاه را برای افراد غیرمتخصص و غیرپاتولوژیست صادر کرده‌اند این موضوع خشم دستیاران پاتولوژی را برانگیخته و این در حالی است که مجوز آزمایشگاه برای دکترای علوم پایه صادر شده است این گروه برای تحقیق و تدریس در دانشگاه تربیت شده‌اند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی و پاتولوژی افزود: مجوز آزمایشگاه‌های جنرال را باید فردی داشته باشد که دکترای علوم آزمایشگاهی دارد یا متخصص علوم آزمایشگاهی قدیم بوده یا متخصص پاتولوژیست اما یک شبه مجوز این آزمایشگاه‌ها را به افراد می‌دادند که با اصول علمی وزارت بهداشت هم مغایرت دارد.

کرمی گفت: در نتیجه در یک ماه گذشته دستیاران جوان پاتولوژیست بسیار ناامید و ناراحت شده حتی می‌خواستند در مقابل وزارت بهداشت تحصن کنند دست از کار بکشند و حتی نامه استعفای جمعی نوشتند به همین دلیل انجمن با مشاهده وضعیت ملتهب و عدم اجازه دیدار با وزیر بهداشت، جلسه‌ای را تشکیل داد تا دستیاران حرف‌هایشان را بزنند.

وی افزود: اعتراض دیگر پاتولوژیست‌ها به طرح تحول نظام سلامت است این طرح مناسب است و قرار است دسترسی مردم را به خدمات درمانی بهتر کند اما متأسفانه متخصصان پاتولوژیست در کنار متخصصان سایر رشته‌ها دیده نشده‌اند بلکه جایگاهشان معادل دکترای عمومی و داروسازی دیده شده است.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی و پاتولوژی گفت: درآمد یک متخصص پاتولوژی در بیمارستان دولتی یک هفتم تا یک پانزدهم سایر متخصصان است و این تعرفه، تعرفه خدمتی پاتولوژی به این دلیل کم است که فقط از آزمایشگاه مرجع سلامت نظرخواهی می‌شود در حالی که به موقعیت اشراف ندارند.

کرمی گفت: در وزارت بهداشت سه سال است که بسته خدمتی آسیب‌شناسی و پاتولوژی را آماده‌ کرده‌ایم اما در طرح تحول نظام سلامت دیده نشده و تبعات منفی آن این است که متخصصان از بیمارستان‌های دولتی به سمت خصوصی می‌روند و از طرفی تمایل برای تحصیل در این رشته کاهش یافته و نظام سلامت ضربه می‌خورد.

وی ادامه داد: همچنین وزارت بهداشت 3 سال است که درصدد برون‌سپاری ممیزی اعتباربخشی آزمایشگاه‌ها به انجمن‌های تخصصی است این اقدام خوبی است چرا که انجمن‌ها برای نظارت بر کار آزمایشگاه‌ها به کار گرفته می‌شوند اما قرار بود 3 انجمن آزمایشگاهی زیرنظر وزارت بهداشت این نهاد اعتباربخشی را تشکیل دهند در حالی که این گونه نشد.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی و پاتولوژی گفت: انجمن علوم آزمایشگاهی درخواست نظارت مستقل داد. این موضوع، کیفیت کار را خدشه‌دار می‌کند و وزارت بهداشت بدون در نظر گرفتن نظر سایر انجمن‌ها مجوز را برای این انجمن صادر کرد بدون آنکه ارزیابی کند این انجمن توان ارزیابی ممیزی و نظارت در بیمارستان‌های دولتی را دارد یا خیر؟

وی با اشاره به اینکه بیش از 20 نامه اعتراض‌آمیز به وزیر بهداشت نوشته‌ایم اما اتفاقی نمی‌افتد گفت: دلیل تکرار این اتفاقات این است که آزمایشگاه مرجع سلامت که سیاستگذار آزمایشگاهی کشور است کسانی بر مسندش نشسته‌اند که با رشته پاتولوژی ضدیت دارند.

کرمی گفت: یعنی از زمانی که آزمایشگاه مرجع سلامت تشکیل شد مدیر کل و مسئولانش از بین دکترای علوم آزمایشگاهی بوده‌اند.

وی افزود: 1600 پاتولوژیست در کشور وجود دارد بنابراین بحث کمبود نیرو مطرح نیست که از پاتولوژیست‌ها استفاده نمی‌شود. 47 درصد آزمایشگاه‌های کشور توسط پاتولوژیست‌ها اداره می‌شوند، 53 درصد توسط دکترای حرفه‌ای و 3 درصد توسط PHD علوم آزمایشگاهی اداره می‌شود با این وجود در آزمایشگاه مرجع سلامت دکترای علوم آزمایشگاهی حرف اول را می‌زند.

کرمی گفت: این در حالی است که اجازه پذیرش نمونه آزمایشگاهی را در آیین‌نامه جدید به آزمایشگاهی‌ داده‌اند که پاتولوژیست ندارد و این موضوع باعث دلالی نمونه می‌شود. نمونه آزمایشگاهی را آزمایشگاهی که پاتولوژیست ندارد می‌گیرد و سپس ارجاع می‌دهد به آزمایشگاهی که پاتولوژیست دارد و در این میان درصدی از درآمد را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: در نتیجه ارتباط بیمار با پزشک متخصص پاتولوژی قطع می‌شود و ضرر اصلی این دلالی به بیمار می‌رسد.تغییرات این آیین‌نامه مرداد سال گذشته داده شد و همچنان تا کنون پا برجاست و اعتراضات مکرر ما نیز به نتیجه نرسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دکتر علی محمد امیری مجد ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    3 3
    در آزمایشگاه هر تخصص باید جایگاه خود را داشته باشد و این حالت انحصاری باید شکسته شود وگرنه ضرر اصلی متوجه بیمار و سلامت کشور است.
  • علوم ازمایشگاهی ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    3 4
    سلام.والا شما بیشتر تو دلالی سر رشته پیدا کردید که ازمایشگاه بیمارستان های دولتی را میگیرید پیمانکاری میکنییدبعد با دلالاتون که اسم با کلاسش هم ساپورت کننده مالی گذاشتید از گاز دستکش لاتکس گرفته تا کیت ارزون قیمت حساب میکنیید تا پول پارو کنیید واقعا متاسفیم برای خودمون که باید شما رو پزشک صدا کنییم