رییس سازمان بیمه سلامت اعلام کرد: درصورتی‌که کمیساریای عالی سازمان‌ملل‌متحد، دولت و کشور افغانستان بخشی از هزینه‌های پوشش بیمه‌ای پناهندگان افغانستان را در ایران تقبل کنند، این سازمان نیز آمادگی کامل برای ارایه خدمات بیمه‌ای به پناهندگان افغان دارد.

سلامت نیوز: رییس سازمان بیمه سلامت اعلام کرد: درصورتی‌که کمیساریای عالی سازمان‌ملل‌متحد، دولت و کشور افغانستان بخشی از هزینه‌های پوشش بیمه‌ای پناهندگان افغانستان را در ایران تقبل کنند، این سازمان نیز آمادگی کامل برای ارایه خدمات بیمه‌ای به پناهندگان افغان دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،این اظهارات در اولین نشست بین‌المللی بررسی جنبه‌های اخلاقی ارایه خدمات سلامت به پناهندگان افغان در ایران مطرح شد. این نشست در هفته گذشته با حضور جمعی از مسوولان وزارت بهداشت، سازمان‌ملل‌متحد و با همت سازمان نظام پزشکی و انجمن حامی در برج میلاد تهران برگزار شد. در همین رابطه فاطمه اشرفی، مدیر انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده (حامی) در این نشست گفت: براساس آمارها یک‌میلیون‌و500هزارنفر از مردم افغانستان که فاقدمهارت و کارت‌اقامت هستند درحال‌حاضر در ایران حضور دارند. وی گفت امروز با نسل‌های دوم و سوم پناهندگان افغان روبه‌رو هستیم و این نسل در قالب مسایل آموزشی، اجتماعی و فرهنگی ما ادغام شده که نمی‌توانیم آنها را نادیده بگیریم.
ایران دومین کشور پناهنده‌پذیر دنیا
 رییس‌کل سازمان نظام‌پزشکی که از سخنرانان این مراسم بود، گفت: تعداد زیادی از پناهندگان افغان نیازمند خدمات سلامت، فقیر و جزو گروه‌های آسیب‌پذیر از نظر اقتصادی و اجتماعی هستند. «علیرضا زالی» گفت: فقر این افراد باعث می‌شود که در مراحل پیشرفته بیماری، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و همچنین نه‌تنها از عدالت اجتماعی در حوزه سلامت کمتر برخوردار می‌شوند، بلکه ممکن است از حیث دسترسی به خدمات سلامت نیز نادیده گرفته شوند. وی افزود: باوجود خدماتی که سیستم بهداشتی درمانی ما به پناهندگان افغان ارایه می‌دهد، باز هم این سیستم به بازنگری احتیاج دارد. زالی تاکید کرد: ارایه خدمات به پناهندگان افغان باید درنهایت حفظ کرامت به عنوان یک‌انسان و همچنین به‌عنوان بیماری باشد که به سیستم بهداشتی درمانی مراجعه می‌کند. وی مناسب‌ترین مدل را برای ارایه خدمات بیمه به پناهندگان استفاده از خدمات بیمه پایه عنوان کرد. وی ابراز امیدواری کرد که سازمان بیمه سلامت ایران در راستای تحت‌پوشش قراردادن پناهندگان نیز اقداماتی به‌عمل آورد. رییس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه ایران دومین کشور پناهنده‌پذیر دنیا به‌شمار می‌آید، نخستین نکته مهم در ارایه خدمات سلامت به پناهندگان را توجه به بیمار بدون هرگونه تبعیض عنوان کرد. زالی گفت پزشکان باید سعی کنند در برخورد با بیماران هیچ تبعیضی نداشته باشند و بدون توجه به نژاد و قومیت آنها به آن افراد خدمات ارایه دهند. رییس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بیش از سه‌دهه از پذیرش پناهندگان افغان در کشور می‌گذرد، ادامه داد: خیلی از این پناهندگان از نظر سنی به گروه میانسالان و کهنسالان رسیده‌اند و درواقع ارایه خدمات سلامت به این افراد که جزو گروه‌های مسن به‌شمار می‌آیند بسیار متفاوت است.
در زمینه خدمات درمانی با پناهندگان مانند توریست برخورد می‌شود
مدیر ارشد امور حمایتی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: فقط 25درصد پناهندگان در کشورهای مختلف تحت‌پوشش بیمه قرار دارند. خانم «آنهلی الدهمر» گفت: نمی‌توانیم همه پناهندگان را تحت‌پوشش قرار دهیم، زیرا هزینه‌هایی دربردارد و فقط 200هزار پناهنده در کشورهای مختلف بیمه هستند. وی یکی از چالش‌های بزرگ ایران برای پناهندگان را نبود منابع مالی عنوان کرد و گفت: ایران برای ارایه خدمات درمانی در حوزه بستری و درمان سرپایی با مشکل مواجه است و توانایی مالی پایینی دارد.
آنهلی الدهمر افزود: همچنین خیلی از پناهندگان باید تعرفه‌های درمانی خود را پرداخت کنند و متاسفانه در این زمینه مانند توریست‌ها با آنها برخورد می‌شود و این افراد در ایران مانند دیگر ایرانی‌ها به سازمان‌های خیریه و افراد خیر دسترسی ندارند و می‌خواهیم با همکاری همدیگر خدمات خوبی به این افراد ارایه دهیم. وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما حمایت از این افراد است و می‌خواهیم کاری کنیم که همه آنها تحت پوشش سیاست‌های ما قرار گیرند که امیدواریم بیشتر پناهندگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند. مدیر ارشد امور حمایتی کمیساریای عالی سازمان‌ملل‌متحد در امور پناهندگان افزود: یکی از برنامه‌های استراتژیک ما این است که تمام پناهندگان به سلامت عمومی اولیه دسترسی داشته باشند، به همین منظور در راستای حمایت و درمان و جلوگیری از ایدز و خدمات بهداشتی در تمام دنیا اقدامات خوبی در حال انجام است
95درصد پناهندگان افغان با حداقل امکانات زندگی می‌کنند
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران که از دیگر سخنرانان این نشست بود گفت: در صورتی‌که کمیساریای عالی سازمان‌ملل‌متحد، دولت و کشور افغانستان بخشی از هزینه‌های پوشش بیمه‌ای پناهندگان افغانستان را در ایران تقبل کنند، این سازمان نیز آمادگی کامل را برای ارایه خدمات بیمه‌ای به پناهندگان افغان دارد. انوشیروان محسنی‌‌بندپی افزود: حدود سه‌میلیون افغان در ایران زندگی می‌کنند که برای ارتقای کیفیت زندگی آنان و برخورداری همه آحاد جامعه از خدمات سلامت و پناهندگان افغان، باید شرایطی فراهم شود تا این افراد نیز از بیمه سلامت بهره‌مند شوند. محسنی‌بندپی گفت: سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت به‌عنوان متولی باید به هر کسی که در ایران زندگی می‌کند، با این رویکرد که ارایه‌نکردن خدمات سلامت به آنها چالش‌هایی را برای کشور ایجاد می‌کند، خدمات سلامت ارایه دهد.  محسنی‌بندپی افزود: در راستای اجرای طرح بیمه سلامت در کشور، 800سکونت‌گاه غیررسمی را در حاشیه شهرها و کلانشهرهای کشور شناسایی کردیم که 30 تا 35درصد جمعیت کشور در این مناطق حاشیه‌ای فاقد بیمه بوده‌اند. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: بیش از 95درصد پناهندگان افغان نیز با حداقل امکانات در ایران زندگی می‌کنند که می‌توانیم در صورت حمایت‌های مالی، به این افراد نیز خدمات ارایه دهیم، همانطوری‌که در بخش پوشش بیمه همگانی پس از 22سال آحاد مختلف مردم کشور را بیمه کرده‌ایم.
1/5 درصد بستری‌های درمانی کشور به افاغنه اختصاص دارد
معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر یک‌و‌نیم‌درصد بستری‌های کشور در مراکز درمانی و بیمارستانی به افاغنه اختصاص دارد که به‌طور متوسط یک‌میلیون‌و200هزارتومان برای ما هزینه دارد.
«محمدرضا صفی‌خانی» عنوان کرد: در نظام سلامت در حوزه مهاجران افغانی با مشکلات زیادی مواجه هستیم به‌طوری‌که به دلیل افزایش مهاجران غیرقانونی وضعیت بیماری‌ها تهدیدکننده و عوامل خطر زیاد است. وی همچنین از وضعیت نامناسب بهداشت و درمان این گروه از مهاجران خبر داد و گفت: مخاطراتی که گروه افاغنه را تهدید می‌کند بر شرایط آنها اثرات جانبی و شرایط آنها بر ما نیز اثراتی دارد. «صفی خانی» افزود: ما در حال افزایش هزینه‌های درمانی هستیم چراکه سطح دسترسی در حال افزایش است و امروز مهم‌ترین مشکل ما در حوزه سلامت، تامین منابع است. وی خاطرنشان کرد: منابع حوزه سلامت محدود بوده اما نیاز در عرصه سلامت نامحدود است به همین منظور باید خدمات را بین جمعیت خودمان و سایر جمعیت‌ها جیره‌بندی کنیم.  وی با بیان اینکه رویکرد اصلی ما سلامت برای همه است افزود: ما باید بتوانیم بار ناشی از هزینه‌های سلامت را به‌صورت عادلانه بین گروه‌های هدف جامعه توزیع کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha