پس از موج نگرانی که کرونا ویروس ایجاد کرد، حالا نوبت به ابولا رسیده، بیماری کشنده‌ای که به‌عنوان خطرناک‌ترین ویروس شناخته می‌شود.

سلامت نیوز: پس از موج نگرانی که کرونا ویروس ایجاد کرد، حالا نوبت به ابولا رسیده، بیماری کشنده‌ای که به‌عنوان خطرناک‌ترین ویروس شناخته می‌شود. 

براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، تاکنون ١٤٢٧ نفر در غرب آفریقا، به خاطر این بیماری جانشان را از دست داده‌اند و ٢٦١٥ مورد هم مشکوک یا تأیید شده ابتلا به ابولا هستند. به اعتراف این سازمان، ممکن است بیش از ۲۰ هزار تن را آلوده کرده باشد. به طوریکه اعلام می شود شمار مبتلایان ممکن است چهار برابر ۳۰۰۰ نفری باشد که در حال حاضر رسما به ثبت رسیده اند. تاکنون ۱۵۵۲ نفر در لیبریا، سیرالئون، گینه و نیجریه بر اثر ابتلا به ابولا جان خود را از دست داده اند. با افزایش شمار کشته‌شدگان و مبتلایان و وسعت انتقال این بیماری، نگرانی‌ها هم زیاد شده.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، حالا خبرهایی می‌رسد که مواردی در میان شهروندان اروپایی، انگلستان و حتی آمریکایی هم دیده شده. موردی هم در عربستان بوده.  محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اما تأکید می‌کند که مردم نگران انتقال ویروس نباشند.


 گفته می‌شود مورد مشکوکی از ابتلا به ابولا در عربستان دیده شده.  این موضوع چقدر می‌تواند برای مسافران ایرانی خطرناک باشد؟
بله یک مورد مشکوک به این بیماری در عربستان دیده شد اما به تأیید نرسید. بنابراین هنوز موردی از این بیماری در عربستان دیده نشده.


 وضع کشورهای آسیایی چگونه است؟ موردی در این کشورها دیده نشده؟
نه خوشبختانه هنوز موردی از این بیماری در آسیا دیده نشده است.


 هر روز تعداد مبتلایان به این بیماری درحال افزایش است. این ویروس چقدر می‌تواند برای کشور ما خطرناک باشد؟
  برای کشور ما الان مسأله خطر این بیماری مطرح نیست، اما ممکن است این بیماری توسط یک مسافر وارد کشور شود.
 در فرودگاه کسانی از وزارت بهداشت مستقر هستند که موارد مشکوک را شناسایی کنند؟ مخصوصا کسانی که از کشورهای آفریقایی وارد می‌شوند.
ما در فرودگاه‌ها اطلاع‌رسانی کردیم، اگر کسی علایم بیماری را داشته باشد، بلافاصله از سایر مسافران جدا و به مراکز درمانی انتقال داده می‌شود.  اما نکته‌ای که وجود دارد این است که علایم این بیماری شدید و کاملا مشهود است، اینطور نیست که کسی بیمار باشد و بخواهد پنهان کند. شخصی که از کشور آفریقایی وارد ایران شود، تنها در صورتی می‌تواند آلوده شده باشد که با یک حیوان آلوده یا با گوشت و ترشحات بدنی آن حیوان در ارتباط باشد، یا حتی با احشاء آن حیوان تماس داشته باشد ارتباط با یک بیمار آلوده به این ویروس هم می‌تواند منجر به انتقال شود، بنابراین اینگونه نیست که شخصی با هیچ‌کدام از اینها تماس نداشته باشد و بیمار شود.


 اگر کسی با همه اینها ارتباط داشته و وارد کشور شود، آن زمان تکلیف چیست؟
اگر با همه اینها در تماس بوده باشد و از این کشورها بیاید و با آن حیوان و بیمار تماس داشته باشد، تأکید ما بر این است که فرد تا یک ماه باید مراقب باشد.

 عمده‌ترین راه انتقال این بیماری چیست؟
این بیماری عمدتا از طریق خون و ترشحات بدنی منتقل می‌شود. 


 علایم آن چگونه است؟
علایم بیماری به صورت تب، سردرد، گلو درد و بدن درد شدید است، بیمار مبتلا به تدریج دچار خونریزی می‌شود، خونریزی از دستگاه گوارش و ادرار و سایر اعضای بدن شروع می‌شود، نارسایی کبد و کلیه هم در ادامه این خونریزی پیش می‌آید.  به‌طورکلی ٦٠ تا ٩٠‌درصد مبتلایان جانشان را از دست می‌دهند.  البته یکی از ویژگی‌های این بیماری، این است که مانند کرونا ویروس از راه‌های تنفسی منتقل نمی‌شود و این خیلی خوب است، چرا که کنترل آن را آسان می‌کند.
 

ظاهرا بخش خاصی در نظر گرفته شده تا موارد مشکوک در آن بستری شوند؟
این موضوع جدید نیست، ما در همه شهرهای کشور، اتاق ایزوله مخصوصی داریم، یعنی در ١٧٠ بیمارستان در مناطق مختلف کشور، این اتاق را راه‌اندازی کردیم که با اتاق ایزوله معمولی تفاوت دارد.  در این اتاق بیماران مبتلا به بیماری‌های ناشناخته‌ای مانند ابولا بستری می‌شوند.  شرایط این اتاق به گونه‌ای است که از نظر تهویه و رعایت نکات محافظتی برای پرسنل شرایط ویژه‌ای ایجاد کرده است.


 تا همین چندی پیش شیوع کرونا ویروس، نگرانی‌های فراوانی ایجاد کرده بود، حالا با شیوع ابولا، کمی کرونا کمرنگ شده، آخرین وضع این بیماری در ایران چگونه است؟
پس از چند مورد ابتلا در کرمان دیگر موردی از ابتلا به این بیماری در ایران نداشتیم.


 در میان حجاج چطور؟
حتی از میان آنها هم کسی مبتلا نشده. البته درحال حاضر مسافرت‌های حج تا دو هفته دیگر متوقف است و از آن زمان برای حج تمتع دوباره شروع می‌شود. به‌طورکلی موارد ابتلا به این بیماری در دنیا به شدت کاهش پیدا کرده است.


 در عربستان چگونه است؟
در آن‌جا هم موارد ابتلا به این بیماری کم شده و به حداقل رسیده. آخرین مورد هم در این کشور دو هفته پیش بود که دو نفر مبتلا شده بودند، پس از آن دیگر موردی از بیماری دیده نشد.  امیدواریم در حج تمتع امسال موردی گزارش نشود. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha