رییس انجمن علمی داروسازان با تاکید بر نقش داروساز در نظام سلامت، گفت: متاسفانه به دلیل معرفی نشدن جایگاه واقعی حرفه داروسازان، نگاه حاکم به داروساز تنها "دارو فروش" است و این دید باید اصلاح شود.

سلامت نیوز: رییس انجمن علمی داروسازان با تاکید بر نقش داروساز در نظام سلامت، گفت: متاسفانه به دلیل معرفی نشدن جایگاه واقعی حرفه داروسازان، نگاه حاکم به داروساز تنها "دارو فروش" است و این دید باید اصلاح شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حمید خوئی در مراسم روز داروساز با تاکید بر نقش داروساز در نظام سلامت، گفت: باید این ذهنیت را در مردم شکل داد که از داروسازان مشورت و خدمت بگیرند. در حالی که متاسفانه نگاه حاکم به داروساز به دلیل معرفی نشدن جایگاه واقعی این حرفه تنها دارو فروش است.

وی افزود: برای تغییر این نگرش در مراسم روز داروساز امسال (پنج شهریور) از داروسازان نمونه‌ای که در داروخانه‌های خود خدمت ارایه می‌کردند، ‌تجلیل شد.

خوئی با اشاره به بحثی که هم اینک در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تشکیل «نظام داروسازی» در حال طرح و اظهار نظر است و نظریات موافق و مخالف بسیاری را نیز به خود جلب کرده است،‌ خاطرنشان کرد: این طرح در ابتدا نیازمند بررسی‌های فراوان علمی و کارشناسی و سپس تعریف دقیق داروساز است.

وی مهم‌ترین گام را برای تقویت جایگاه رشته داروسازی و به تبع آن نقش داروسازان، معرفی این رشته در سطح جامع از یک سو و از سوی دیگر شناخت نقاط قوت و ضعف این رشته از سوی داروسازان برشمرد.

در ادامه دکترعبدالرحمان رستمیان، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیزگفت: تعامل داروسازان با پزشکان و بهره‌گرفتن پزشکان از دانش داروسازان، سبب کاهش تجویز داروهای غیرضروری از سوی پزشکان می‌شود.

وی افزود: هرچند بحث کاهش مصرف دارو نیازمند فرهنگ‌سازی است، اما افزایش سطح آگاهی پزشکان در این زمینه همکاری داروسازان را می‌طلبد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درحال آماده‌سازی طرحی جهت ارایه به دولت است که بر اساس آن سالانه 20 درصد واردات دارو کاهش یافته و از سوی دیگر امکانات ارزی و ریالی در اختیار داروسازان قرار گیرد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: از داروسازان و صاحبنظران این رشته می‌خواهیم که این طرح را بررسی کرده، ‌نظرات کارشناسی و مشورتی خود را به این کمیسیون ارایه دهند.

وی با تاکید بر لزوم تقویت جایگاه انجمن‌ها و نهادهای مدنی و ضرورت کوچک‌سازی دولت با هدف افزایش بهره‌وری، گفت: در این راستا باید، اعطای مجوز تاسیس داروخانه‌ها در اختیار سازمان نظام پزشکی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امین ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    7 0
    آقای داروساز محترم مشکل نه شمائید ونه ذهنیت مردم مشکل دارد!آیا شما داروسازی میکنید؟مسلما نه!وقتی تحریم داشتیم ودارو پیدا نمیشد این واقعیت برای مردم روشن شد که شما داروساز نیستید وداروفروشید! توانایی ساختن یک شیاف ساده استامینوفن و دیکلوفناک چگونه میتوانست برای مردم ثابت شود؟که ثابت شد!