شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
کد خبر: 119092

زندگی در جهان امروزی با فناوری های نوین و در نتیجه انتشار پارازیت و آسیب های روانی و فیزیكی ناشی از آن همنشین شده است كه باید با برنامه ریزی و تحقیقات كارشناسی از آثار منفی آن كاست.

پارازیت در ایران؛ آری یا نه؟

سلامت نیوز: زندگی در جهان امروزی با فناوری های نوین و در نتیجه انتشار پارازیت و آسیب های روانی و فیزیكی ناشی از آن همنشین شده است كه باید با برنامه ریزی و تحقیقات كارشناسی از آثار منفی آن كاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، رسانه ها در كنار انتشار خبرهای گوناگون درباره جنگ، خشونت و...، درباره آلودگی های زیست محیطی پیرامون انسان هم هشدارهایی می دهند كه شاید بیش از جنایت ها و درگیری ها، انسان را نگران می كند.

انواع آلودگی آب، خاك و هوا زندگی انسان و سایر موجودات زنده را تهدید می كند. در این میان، انتشار امواج نامریی و پارازیت ها به علت آثاری كه بر جسم، روان و سلول های عصبی و به طور كلی سلامت انسان دارند بسیار خطرناك و نگران كننده هستند.
پارازیت (NOISE) یا اختلال هر گونه مداخله درونی یا بیرونی در فرآیند ارتباطات است. به عبارت دیگر به هرگونه مانعی كه جلو رسیدن پیام از فرستنده یا ارتباط گر به گیرنده را بگیرد «مانع ارتباطی» گفته می شود (۱).
به عبارت ساده پارازیت، امواج الكترومغناطیسی از نوع «مایكروویو» و از جنس امواج ماهواره اما قوی تر از آن است و به همین علت نیز در سیگنال های ماهواره اختلال ایجاد می كند (۲).
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ششم آبان ماه ۱۳۹۱ در مورد پارازیت می نویسد: نخستین پارازیت ثبت شده جهان، صدای ۷۸ ثانیه‌ای است كه قدیمی‌ترین صدای قابل پخش یك آمریكایی و نخستین اجرای موسیقایی كشف شده روی یك ورق قلع به شمار می رود.
این صدا در سال ۱۸۷۸ میلادی (۱۲۵۷ خورشیدی)، روی گرامافون «توماس ادیسون» ضبط شده است كه یك دریچه كلیدی در تولید صدا به شمار می رود.
با توجه به حجم بالای وسایل ارتباطی و الكترونیكی در جهان امروز فرستادن امواج و پارازیت‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است.
از مغناطیس زمین، امواج خورشیدی و نور ستارگان تا وسایل خانگی (ماكروویو، موتورهای الكتریكی و...)، سیم های برق، شبكه های انتقال الكتریسیته، رادیو و تلویزیون و... همه و همه مولد امواج الكترومغناطیس هستند (۳).
انواع امواجی كه از تلویزیون، مودم، تلفن همراه، دستگاه مایكروفر و... پیرامون انسان پخش می شوند به ۲ شیوه اثرگذارند:
در حالت نخست پارازیت روی فرستنده فرستاده می شود و بر جامعه هدف تاثیری ندارد.
حالت دوم پارازیت های محلی هستند كه به آن پارازیت های افقی نیز گفته می شود. این امواج از دستگاه های فرستنده مایكروویو نصب شده بر روی دكل ها و مناطق بلند فرستاده می شود.
این دستگاه ها با توجه به دامنه امواج، بسامد (فركانس)های متغیری ایجاد كرده و روی گیرنده های ماهواره اثر می گذارند و به طور مستقیم به دریافت سیگنال ها در گیرنده آسیب می زنند.

پارازیت و سلامت انسان
امروزه محققان دریافته اند پارازیت نه فقط بر دریافت پیام اثرگذار است بلكه انتشار این امواج تهدیدی برای سلامت انسان و ریشه بسیاری از بیماری ها به شمار می رود.
تاثیر امواج الكترومغناطیس بر زندگی انسان و طبیعت از دیرباز مورد توجه بوده زیرا فضای پیرامون انسان از امواج الكترو مغناطیس پر شده است كه پیامدهای مثبت و منفی داشته و بخشی جدانشدنی از محیط زندگی انسان شده اند.
دانشمندان همیشه درباره آثار خطرناك انواع آلودگی ها بر سلامت انسان ها هشدار داده و طی این سال ها بر بررسی خطر امواج الكترومغناطیسی یا همان پارازیت ها متمركز شده اند؛ به طوری كه پزشكان و كارشناسان آن را سرطان زا و عامل بیماری ها و اختلالات ژنتیكی در انسان می دانند.

این امواج وقتی خطرناك می شوند كه به دلیل تابش بیش از اندازه آنها به سلول ها و بافت های انسانی، انرژی آنها به انسان برسد و بیماری های گوناگون ایجاد شود. در بحث تابش ها، میزان خطرناك بودن آنها برای انسان با توجه به توان فرستنده ای كه نزدیك فرد قرار گرفته است، تعیین می شود.


با وجود اینكه در سال های گذشته مردم به شیوه های گوناگون در برابر امواج قرار داشته و به نوعی در زندگی خود با آنها سروكار داشته اند اما امروز نگرانی آنان در مورد امواج و پیامدهای منفی آن بیش از گذشته شده است.
شاید علت ایجاد و افزایش این نگرانی ها، بالا رفتن آگاهی و شناخت مردم از پارازیت ها و تاثیر منفی آنها باشد، به طوری كه پیدایش و گسترش بیماری ها و نارسایی های گوناگون در سلامت خود و محیط زیست را به افزایش میزان امواج فرستاده شده، طول و قدرت آنها پیوند می دهند.

[quote-left]در ایران سال ها است درباره آثار پارازیت بسیار سخن گفته اند اما گوش برخی مسوولان نه فقط بدهكار نیست بلكه گاهی پارازیت و زیان های آن را به طور كلی رد كرده یا نادیده می گیرند. [/quote-left]

جریان فزاینده امواج در ایران
در ایران سال ها است درباره آثار پارازیت بسیار سخن گفته اند اما گوش برخی مسوولان نه فقط بدهكار نیست بلكه گاهی پارازیت و زیان های آن را به طور كلی رد كرده یا نادیده می گیرند.
نكته قابل درنگ در این زمینه پذیرش و تایید و گاه رد پیامدهای منفی پارازیت از سوی كارشناسان و مسوولان و سردرگمی مردم درباره درستی یا نادرستی این ادعاها است.
گسترش انواع سرطان ها، ناباروی در مردان و زنان، سقط جنین های غیرعمدی و ناگهانی، نارسایی نوزدان متولد شده و... مواردی است كه كارشناسان و محققان آن را نتیجه مستقیم و غیرمستقیم وجود پارازیت ها در زندگی انسان امروزی می دانند.
به دلیل وجود عوارض و پیامدهای انتشار امواج رادیویی و پارازیت‌ها در بسیاری از كشورهای جهان قوانین روشنی درباره استانداردهای مرتبط تصویب شده است.
در ایران افزون بر پارازیت‌های ناشی از وسایل الكترونیكی همچون یارانه، تلفن، گوشی همراه و...، فرستادن پارازیت برای ایجاد اخلال در شبكه‌های ماهواره‌ای به نگرانی ها درباره گسترش بسیاری از بیماری‌ها و بروز انواع آلودگی‌های هم پیوند با انتشار امواج رادیویی دامن زده است.
پدیده پارازیت اندازی مخالفان و موافقان خود را داشته و دارد. عده ای به دلیل تهاجم فرهنگی رسانه های بیگانه موافق آن بوده و عده ای دیگر به دلیل ضرر و زیان های پارازیت برای سلامت شهروندان مخالف آن هستند.
موافقان، فرستادن پارازیت را به منظور رویارویی با اقدام های سایر كشورها برای پخش برنامه های هدفدار از ماهواره برای تاثیرگذاری منفی و بلندمدت بر سلامت روانی فردی، خانوادگی و اجتماعی ضروری می دانند.
مخالفان نیز بر زیان های این امواج برای سلامت فیزیكی انسان ها پافشاری می كنند.

به گزارش بیست و پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ تارنمای «خبر آنلاین»، دكتر «محمدرضا نوروزی» عضو انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری در ایران، می گوید: بر پایه تحقیقات روشن شده است امواج محیطی و پارازیت‌ها به افزایش سقط‌های ناخواسته‌ می انجامد.
به گفته او، دست‌اندركاران دولت ناباروری را مشكلی جدی در نظر نمی گیرند و با وجود روند رو به افزایش زوج‌های نابارور در هر سال به دلیل عوامل اجتماعی و محیطی، در این زمینه پشتیبانی هایی صورت نمی گیرد.

به گزارش همان روز خبرآنلاین، دكتر «محمدعلی محققی» عضو هیات علمی گروه جراحی بیمارستان امام خمینی (ره) و بنیانگذار مركز تحقیقات سرطان، تاكید می كند تاثیر امواج پارازیت‌های ماهواره‌ای روی كودكان می تواند به بروز برخی از انواع سرطان ها بینجامد.
پارازیت در افراد بالغ نیز به بروز مخاطرات و بیماری ها در سیستم های عصبی، قلب و عروق و دستگاه گوارش و حتی سرطان خون منجر شده است.
تاثیر این امواج به اندازه ای در زندگی امروز زیاد است كه برخی كارشناسان، حتی ناتوانی پیش بینی طوفان دوازدهم خردادماه ۱۳۹۳ را به گردن تاثیر پارازیت ها بر دستگاه های سازمان هواشناسی انداخته اند.

به نوشته چهارم مرداماه ۱۳۹۳ خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، «محمدرضا تابش» رییس فراكسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس? با تاكید بر بررسی موضوع پارازیت ها در این فراكسیون اعلام می كند «با توجه به تاثیر پارازیت ها بر انسان و با هدف جلوگیری از به خطر افتادن سلامت مردم بررسی این موضوع در اولویت كاری فراكسیون محیط زیست قرار دارد».
به گفته تابش، «بر پایه بررسی های انجام شده، در آسیب رسانی پارازیت ها بر سلامت انسان تردیدی وجود ندارد. به این منظور نیز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقیق و بحث كارشناسی كمیته ای تشكیل شده است.

[quote-right]گسترش انواع سرطان ها، ناباروی در مردان و زنان، سقط جنین های غیرعمدی و ناگهانی، نارسایی نوزدان متولد شده و... مواردی است كه كارشناسان و محققان آن را نتیجه مستقیم و غیرمستقیم وجود پارازیت ها در زندگی انسان امروزی می دانند. [/quote-right]

جمع بندی
مساله پارازیت ها طی سال ها در كشورمان مطرح بوده و هر بار پس از چند روز طرح آشكار موضوع در جامعه، تب آن بدون بررسی فروكش كرده است.
مدتی است در دولت و مجلس شورای اسلامی بحث پارازیت ها مطرح شده است و هربار نیز موافقان و مخالفان درباره آن سخن می گویند اما مساله همچنان به جای خود باقی می ماند.
با توجه به هشدارهای دانشمندان حوزه محیط زیست و سلامت و شیوع سرطان و انواع ناباروری ها و اختلال های ژنتیكی، بایسته است دستگاه های مسوول و دست اندركاران فرستادن پارازیت ها به سلامت مردم و پیامدهای منفی امواج بیشتر بیندیشند و به جای اینكه این مسائل را به طور كلی رد یا پنهان كنند در سالم سازی زندگی و محیط زیست شهروندان تلاش كنند.
از سوی دیگر، این پرسش ها همچنان بی پاسخ مانده اند كه چرا در جامعه كنونی ایران، مردم تا این اندازه به شبكه های ماهواره ای گرایش دارند و چه عاملی آنان را به این شبكه ها جذب می كند؟
چرا صدا و سیما نتوانسته است خلاءهای موجود را پر كند و مردم را به عنوان مخاطبان همیشگی خود داشته باشد؟
چرا نهادها و دستگاه های متولی و دست اندركار فرهنگ نتوانسته اند فرهنگ ایرانی را آنگونه كه سزاوار است به مردم آموزش دهند و فرهنگ حاصل از فناوری ها و دگرگونی های نوین را در تعامل با فرهنگ ایرانی به گونه ای كارآمد در نسل كنونی نهادینه كنند؟
اگر طی سال های گذشته تاكنون، دستگاه ها و نهادهای فرهنگی كشور در این عرصه به طور هدفمند و جامع فعالیت می كردند و با برنامه های ژرف و اعتمادسازی، فضای مناسبی را برای مردم فراهم می آوردند هم اكنون با حجم بالای استفاده از ماهواره و شبكه های بیگانه در كشور روبرو نبودیم.
به هر روی، زندگی در جهان امروزی با فناوری های نوین و در نتیجه پیامدهای منفی آنها همنشین شده است اما با توجه آثار زیانبار امواج بر سلامت انسان و محیط زیست می توان با برنامه ریزی و تحقیقات كارشناسی از حجم بالای آسیب های روانی و فیزیكی آنها كاست.

پی نوشت ها:
۱) ام. بركو، ری و دیگران(۱۳۸۰)، مدیریت ارتباطات، ترجمه سیدمحمد اعرابی و داود ایزدی، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی.
۲) http://www.nividar.com
۳) www.alborznews.net
-----------------------------
از فاطمه دوله - گروه تحقیق و تفسیر خبر
پژوهشم**ف.د**۱۹۶۱**۱۳۵۸

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha