شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
کد خبر: 119105

نکته مهم این است که شیردهی در مادران مبتلا به دیابت حاملگی احتمال ابتلا آن ها به دیابت نوع دو را در آینده کاهش می دهد.

سلامت نیوز: نکته مهم این است که شیردهی در مادران مبتلا به دیابت حاملگی احتمال ابتلا  آن ها به دیابت نوع دو را در آینده کاهش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت، دکتر فرهاد رجب‌پور صنعتی مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت درباره نکات شیردهی مادران دیابتی گفت: انجام شیردهی به دلیل فواید متعدد آن برای مادر و نوزاد توسط پزشکان توصیه می شود، تجربه شیردهی می تواند تجربه منحصر به فردی باشد ولی در صورت ابتلا مادر به دیابت نوع یک یا دو یا دیابت حاملگی نکات مهمی وجود دارد که باید به آن توجه شود که این نکات به شرح زیر است:

1-    فواید شیردهی برای یک مادر دیابتی چیست؟ شیردهی برای کلیه مادران سالم و دیابتی مفید می باشد و کمک می کند تا سریع تر پس از زایمان به فرم طبیعی خود باز گردند. درواقع هورمون اکسی توسین که در حین شیردهی آزاد می شود باعث می شود تا مادر شیرده از نظر عاطفی و فیزیکی احساس بهتری داشته باشد. همچنین شیردهی کمک می کند تا اضافه وزن دوران حاملگی زودتر برطرف شود. در طول دوران شیردهی باید مایعات کافی، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی استفاده شود. لازم است که مادر شیرده در این ایام تحت نظر یک متخصص تغذیه باشد. شیردهی همچنین احتمال ابتلا به سرطان پستان، تخمدان، بیماری های قلبی و عروقی، پوکی استخوان، آرتریت رومائید (روماتیسم) و دیابت نوع دو را کاهش می دهد که هر چه طول مدت شیردهی بیشتر باشد خطر ابتلا به این بیماری ها کاهش بیشتری می یابد.

2-    فواید شیردهی برای نوزاد چیست؟ مدتهاست که ثابت شده است که شیر مادر به عنوان مفیدترین منبع ویتامین ها و مواد مغذی برای شیرخواران شناخته شده است. توصیه می شود که در 6 ماه اول نوزاد تنها از شیر مادر استفاده کند و پس از آن نیز تا 2 سالگی از شیر مادر به همراه غذای کمکی استفاده نماید. تغذیه با شیر مادر نوزاد را در برابر بیماری های مختلف از جمله عفونت های تنفسی، فشار خون بالا، آسم، آلرژی و دیابت نوع دو مصون نگه می دارد.

3-    آیا شیردهی تاثیری بر کنترل دیابت دارد و نیاز به تغییر در داروها در دوران شیردهی می باشد یا خیر؟ شیردهی برای مادران دیابتی مفید است ولی پیش بینی قند خون را در آن ها مشکل می کند به همین منظور برای جلوگیری از افت قند خون باید به نکات زیر توجه شود:

•    قبل یا حین شیردهی از یک میان وعده استفاده کنید
•    مایعات به میزان کافی بنوشید
•    همواره مواد غذایی شیرین در دسترس داشته باشید تا در صورت افت قند خون در شیردهی بلافاصله از آن استفاده کنید.

درصورت استفاده از انسولین یا سایرداروهای پایین آورنده قند خون باید از بی خطر بودن آن ها در شیردهی اطمینان حاصل کنید. اکثر داروهای دیابت می توانند در شیردهی بدون خطر استفاده شوند، پس باید قبل از مصرف این داروها در شیردهی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

4-    آیا درصورت ابتلا به دیابت حاملگی شیردهی مجاز است؟ بله در واقع شیردهی در مادران مبتلا به دیابت حاملگی کمک می کند تا قند خون آنها مدت کوتاهی پس از زایمان پایین بیاید. به علاوه شواهد حاکی از آن است که شیردهی در این افراد منجر به بهبود وضعیت چربی خون در 3 ماه اول پس از تولد می شود.

نکته مهم این است که شیردهی در مادران مبتلا به دیابت حاملگی احتمال ابتلا  آن ها به دیابت نوع دو را در آینده کاهش می دهد. درمادرانی که شیرخوار خود را منحصراً از شیر مادر تغذیه می کنند این احتمال 50 درصد و در مادرانی که علاوه بر شیر خود از شیر خشک نیز برای تغذیه کودک خود استفاده می کنند 26 درصد کاهش پیدا می کند.

5-    در صورت عدم توانایی شیردهی چه راهکاری باید اتخاذ شود؟
برای برخی از مادران انجام شیردهی امکانپذیر نمی باشد. این مادران می توانند از شیر خشک جهت تغذیه شیرخوار خود استفاده کنند ولی باید توجه داشت که بهترین و مفیدترین روش تغذیه شیرخوار استفاده از شیر مادر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسن ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    24 2
    ببخشید سوال داشتم ایا شیر مادر ک دیابت حاملگی داره برای نوزاد ضرر داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟