رئیس بیمارستان سوانح سوختگی مطهری کارگران را قربانیان برق‌گرفتگی ولتاژ بالا دانست و گفت: در برخی موارد در صورت برق‌گرفتگی فشار بالا مجبور به قطع ۴ دست و پای فرد می‌شویم.

سلامت نیوز: رئیس بیمارستان سوانح سوختگی مطهری کارگران را قربانیان برق‌گرفتگی ولتاژ بالا دانست و گفت: در برخی موارد در صورت برق‌گرفتگی فشار بالا مجبور به قطع ۴ دست و پای فرد می‌شویم.

حمید صالحی، در گفت‌وگو با فارس درباره آسیب‌های برق‌گرفتگی تصریح کرد: یکی از فجایعی که این روزها به چشم می‌خورد و واقعاً جدی است برق گرفتگی‌های با فشار بالا یا ولتاژ بالاست (ولتاژ بالای هزار ولت) که متأسفانه در ایران موارد زیادی می‌بینیم و نسبت به بسیاری از کشورها بالاتر است به خصوص این مورد در بین کارگران ساختمانی دیده می‌شود.

وی در توضیح نحوه برق‌گرفتگی گفت: در بعضی موارد جریان برقی با ولتاژ بالا از بالای سر کارگران می گذرد که امکان دارد کارگر اطلاعی نداشته باشد یا بی احتیاطی کند و جسمی رسانا مانند میلگرد یا هر وسیله فلزی دیگر که در دست دارد به کابل‌های حامل جریان ولتاژ بالا برخورد کند و این آسیب‌های شدید باعث قطع عضو می‌شود.

صالحی افزود: مواردی را داشته‌ایم که کارگری به علت شدت آسیب ناشی از برق گرفتگی ولتاژ بالا 4 دست و پای خود را از دست داده است که این هشداری جدی برای کارگران بی‌توجه است. در این راستا وزارت کشور، وزارت نیرو و شهرداری‌ها علیرغم مکاتبات فراوانی که توسط ما صورت گرفته است هنوز کار موثری انجام نداده‌اند و متأسفانه آسیب‌های الکتریکی خسارت‌های جدی به افراد وارد می‌کند.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری درباره اقدامات لازم برای کاهش آسیب‌های برق‌گرفتگی تصریح کرد: مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته نشان داده است که قربانیان، بیشتر کارگران ساختمانی هستند یعنی 60 درصد آُسیب‌های الکتریکی در این کارگران روی می‌دهد و اقدامات ساده‌ای که توسط کارفرما با نظارت شهرداری و سازمان‌های دیگر که مرتبط هستند بسیار ساده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر ساختمان در جایی ساخته می‌شود که خطوط انتقال برق ولتاژ بالا انتقال داده می‌شود مسیرها را تغییر دهند یا سیم‌ها را عایق کنند و در عین حال به کارگران هشدار دهند تا اقدامات ایمنی لازم را انجام دهند تا این اتفاقات روی ندهد.

صالحی گفت:‌ در مواردی دیگر که در راستای اقدامات برنامه‌ریزی شده و دارای مجوز نیست مانند کسانی که برق دزدی می‌کنند کاری نمی‌توان کرد اما اگر بتوانیم درباره 60 درصد ذکر شده اقداماتی انجام دهیم کافی است.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری درباره اقدامات پس از برق گرفتگی با ولتاژ بالا تصریح کرد: در صورت برق گرفتگی افراد و همکاران فرد برق گرفته، نباید به وی دست بزنند مگر اینکه بتوانند جریان ولتاژ بالا را از وی جدا کنند پس مهمترین اقدام پس از برق گرفتگی احتیاط برای برق گرفتگی فرد دیگر است.

وی گفت: نکته دیگر این است که معمولاً این گونه افراد علاوه بر برق گرفتگی از بلندی نیز سقوط کرده‌اند و ممکن است دچار آسیب مهره‌های گردنی شده باشند که در این‌صورت بهترین کار این است که از تکان دادن این افراد پرهیز کنیم.

صالحی افزود: در همه جای دنیا توصیه می شود که در رابطه با مصدومان دچار این شرایط اقدامی نکنند تا اینکه کادر پزشکی و اورژانس در محل حاضر شوند و اقدامات لازم را انجام دهند زیرا انتقال مصدوم توسط وسایل نقلیه شخصی گاهی صدمات بیشتری را متوجه مصدوم می‌کند.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری خاطرنشان کرد: بیشتر کسانی که دچار برق گرفتگی‌های ولتاژ بالا می‌شوند در صحنه حادثه جان خود را از دست می‌دهند و آن‌هایی که زنده به مراکز سوانح سوختگی می‌رسند به نسبت سایر حوادث امکان مرگ و میرشان کمتر است.

وی گفت: عضو درگیر برق‌گرفتگی سیاه می‌شود چرا که جریان قوی از بدنش رد شده است که باعث سوختگی درجه 4 می‌شود و در اکثر موارد مجبور به قطع عضو هستیم و در صورت ترمیم پس از عمل‌های ترمیمی بسیار سنگین و پیچیده بخشی از کارایی عضو آسیب دیده به آن باز می‌گردد.

صالحی خاطرنشان کرد: کسانی که دچار برق گرفتگی می‌شوند اعصاب عضو درگیرشان را از دست می‌دهند چرا که عصب رسانای بسیار خوب جریان برق است و درهنگام عبور دادن جریان برق دچار آسیب می‌شود.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری گفت: سوختگی‌های ناشی از مواد داغ و آب جوش در نهایت فرد را دچار سوختگی درجه 3 می‌کند که در این موارد عصب آسیب می‌بیند اما در برق گرفتگی یا زمانی که موادمذاب روی بدن ریخته می‌شود یا عضو فرد به علت بیهوشی برای مدت طولانی در آتش قرار بگیرد امکان دارد به علت عمیق بودن سوختگی عصب از بین برود اما در هنگام خودسوزی که با بنزین خودسوزی می‌کنند آسیب‌ها عمیق بوده و در مواردی اعصاب تخریب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha