رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینكه احتمال تخریب قریب به 80 درصد بیمارستان ها در زلزله تهران وجود دارد، خاطرنشان كرد: برابر آمارها در سطح تهران، 70 میلیون موش و میلیون ها سوسك داریم كه در صورت بروز حادثه، این حیوانات موذی به سطح شهر و كنار مردم خواهند آمد.

احتمال تخریب 80 درصد بیمارستان ها در زلزله تهران/هجوم میلیون ها سوسک و موش به سطح شهر

سلامت نیوز: رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینكه احتمال تخریب قریب به 80 درصد بیمارستان ها در زلزله تهران وجود دارد، خاطرنشان كرد: برابر آمارها در سطح تهران، 70 میلیون موش و میلیون ها سوسك داریم كه در صورت بروز حادثه، این حیوانات موذی به سطح شهر و كنار مردم خواهند آمد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،هر 170 سال قرار بود در تهران زلزله بیاید، از آخرین 170 سالگی، یك دهه یی می گذرد و این مساله باعث شده تهرانی ها خود را برای زلزله در هر ساعت و ثانیه یی آماده كنند. مدیریت بحران شهر هم هرچند وقت یك بار، آمادگی خود را برای مواجهه با این امر اعلام می كند، آمادگی كه نه، مرور می كند آنچه را قرار است رخ دهد و برای شهروندان شرح ماجرا می دهد.

 معضلاتی كه با وقوع زلزله در تهران رخ دهد، تنها تلفات جانی نیست، مشكل لوله كشی آب و گاز هم هست كه تهرانی ها را نگران كرده است. رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران از قطع آب گسترده در تهران در صورت وقوع زلزله خبر داده است. او فرسودگی لوله ها را عامل اصلی این اتفاق می داند.

   به گفته این مقام مسوول، به دلیل فرسودگی لوله های آب با وقوع زلزله 6 ریشتری، 4 میلیون تهرانی تا 89 روز آب نخواهند داشت.
    او به وجود هزار و 268 هكتار بافت فرسوده در تهران اشاره كرد و به 650 هزار ساختمانی كه به شیوه بنایی ساخته شده اند، شیوه یی كه در آن، نظارت مهندسی وجود نداشته است.
    ساختمان های شهر طوری ساخته شده اند كه در برخی موارد در گود برداری های بیشتر از 10 متر ممكن است به یك گسل جدید بربخوریم. از طرفی بالابودن سطح آب های زیرزمینی باعث ایجاد نشست در سطح شهر شده است. حتی سیستم حمل و نقل اضطراری در شرایط بحران كارایی لازم را ندارد و در این زمینه قوانین الزام آور را كه بتوان در مواقع بحران به سرعت تصمیم گیری كرد نداریم، چرا كه اراده ملی و باور عمومی در حوزه مدیریت بحران وجود ندارد.
    فرسودگی انشعابات آب یكی دیگر از مشكلات زلزله تهران خواهد بود، 9 هزار كیلومتر انشعاب آبی كه اكثرا قدمت بالاداشته و پوسیده شده اند. در عین حال 29 مخزن كلر زنی برای تصفیه آب در تهران استفاده می شود كه روزانه 3 تن كلر در آنها برای آب تهرانی ها مصرف می شود كه خود هنگام وقوع زلزله منشا خطر است و طبق برآورد ها اگر زلزله 6 ریشتری در تهران رخ دهد 4 میلیون نفر برای 89 روز آب نخواهند داشت.
    از سوی دیگر، 20 درصد گاز كشور در تهران مصرف می شود و 11 هزار كیلومتر انشعاب آب در لابه لای بافت شهری وجود دارد كه هنگام وقوع زلزله خود می تواند مشكل آفرین باشد.

[quote-right]پیران با بیان اینكه احتمال تخریب قریب به 80 درصد بیمارستان ها در زلزله تهران وجود دارد، خاطرنشان كرد: برابر آمارها در سطح تهران، 70 میلیون موش و میلیون ها سوسك داریم كه در صورت بروز حادثه، این حیوانات موذی به سطح شهر و كنار مردم خواهند آمد. [/quote-right]
    گسل های تهران در شهر پخش هستند، یكی از دماوند است تا هشتگرد و دیگری در فشافویه. دكتر پرویز پیران، مشاور ارشد سازمان ملل متحد و استاد دانشكده شهرسازی و معماری دانشگاه شهید بهشتی به گسل دماوند اشاره كرد و گفت: «در بحث زلزله تهران گسلی 90 كیلومتری از دماوند تا هشتگرد را داریم كه بر اساس نتایج تحقیقات، در صورت فعال شدن این گسل، دست كم 750 هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد. گسل فشافویه در سوی دیگر پایتخت است كه در صورت فعال شدن این گسل نیز دست كم 830 هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد.


    این مشاور ارشد سازمان ملل متحد با بیان اینكه نتایج اعلام شده، حاصل تحقیقات جایكاه در حدود چند سال پیش است، گفت: بر اساس همین تحقیقات در صورت بروز زلزله در تهران، 65 درصد از خانه های نوساز نیز فرو خواهند ریخت.


    پیران با بیان اینكه احتمال تخریب قریب به 80 درصد بیمارستان ها در زلزله تهران وجود دارد، خاطرنشان كرد: برابر آمارها در سطح تهران، 70 میلیون موش و میلیون ها سوسك داریم كه در صورت بروز حادثه، این حیوانات موذی به سطح شهر و كنار مردم خواهند آمد.
    وی با بیان اینكه امروزه خیابان هایی مانند فرشته، كریمخان، طالقانی، محمودیه، داوودیه و... هر كدام روی یك گسل قرار گرفته اند، خاطرنشان كرد: پیش از انقلاب، شبكه های برق رسانی از زیر زمین عبور داده می شد و این در حالی است كه امروزه متاسفانه شاهد این موضوع هستیم كه كابل های فشار قوی برق نیز از بالای اتوبان ها و خیابا ن ها عبور داده می شوند كه این موارد خطر آفرین است. امكان اطفای حریق در ساختمان های بیشتر از شش طبقه را با امكانات فعلی نداریم، در صورت وقوع زلزله یا حادثه یی در تهران، فاجعه تهران، فاجعه یی جهانی خواهد شد.
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha