معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت از پیش‌بینی طراحان نیز جلوتر رفته است، گفت: البته عقب ماندگی حوزه سلامت در بحث اعتبارات بسیار عمیق است.

عقب‌ماندگی‌های عمیق پولی و نیروی انسانی در وزارت بهداشت

سلامت نیوز: معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت از پیش‌بینی طراحان نیز جلوتر رفته است، گفت: البته عقب ماندگی حوزه سلامت در بحث اعتبارات بسیار عمیق است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد حاجی آقاجانی در ارزیابی طرح تحول سلامت با بیان اینکه این طرح با هدف حل دو مشکل بازار آشفته دارو و عدم عدالت در دسترسی به خدمات درمانی از مهرماه 92 کلید خورد، گفت: بسته‌های طرح تحول سلامت از 15 اردیبهشت در سراسر کشور آغاز شد عبارتند از بیمه ایرانیانی که فاقد بیمه درمانی بودند؛ این مهم در اختیار بیمه سلامت ایران قرار گرفت.

وی کاهش پرداختی بیماران در بیمارستان‌های دولتی به پنج تا 10 درصد را از دیگر اهداف این طرح خواند و گفت: این مهم اکنون محقق شده و شاهد کاهش سهم بیماران از 40 درصد به هشت درصد هستیم.

آقاجانی افزایش کیفیت ارائه خدمات بیمارستانی در بیمارستان‌های دولتی و ترویج زایمان طبیعی و افزایش 10درصدی آن نسبت به زایمان سزارین را ازدیگر برنامه‌های این طرح عنوان کرد و گفت: به دنبال اقدامات انجام شده اکنون زایمان طبیعی نسبت به زایمان سزارین حدود پنج درصد افزایش داشته است که البته با همراهی بیمارستان‌های خصوصی تا پایان سال به 10 درصد هدف‌گذاری شده خواهیم رسید.

وی در مورد اصلاح الگوی مصرف در حوزه سلامت با اشاره به هزینه‌های بالا در مصرف دارو و لوازم پزشکی، کنترل بازار دارو، ثبات قیمت دارو به ویژه داروهای خارجی، کاهش 42 درصدی لوازم گران قیمت پزشکی، ایجاد کمیته تدوین لیست داروها، توجه به طب بالینی و تدوین و اجرای راهنماهای بالینی را از اقدامات صورت گرفته در این راستا دانست و افزود: مکانیزم دیگر که در حال حاضر اجرا می‌شود این است که بیمارستان‌های وزارت بهداشت بیش از مصرف سال گذشته، مصرف نکنند.

آقاجانی در ادامه در مورد منابع مالی تخصیص یافته به طرح تحول سلامت با اشاره به اختصاص 1800 میلیارد از هزینه‌ها قبل از آغاز طرح، آن را رویکردی مثبت دانست که انگیزه طراحان و مجریان طرح را افزایش داد و تصریح کرد: منابع مشخص شده برای طرح کافی است و در صورتی که به درستی و به موقع تخصیص داده شوند تا پایان سال دغدغه اعتباری نداریم و می‌توانیم به اهداف طرح دست یابیم.

وی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، همچنین با تاکید بر عقب‌ماندگی عمیق حوزه سلامت در بحث اعتبارات، گفت: شاخص نیروی انسانی در ازای هر تخت فعال در ایران پنج صدم است و این در حالیست که شاخص سازمان بهداشت جهانی 2.45 پرستار به ازای هر تخت فعال است.

آقاجانی با بیان اینکه در بحث اورژانس پیش بیمارستانی نیز دچار خلاء هستیم، گفت: در حال حاضر با کمبود 7 هزار نفر نیروی عملیاتی انسانی برای 2 هزار پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی موجود مواجه هستیم. محدودیت دولت در استخدام را درک می کنیم اما امیدواریم با تمهیداتی، این کمبود مرتفع شود.

آمادگی مجلس برای تامین اعتبار طرح تحول

در ادامه این برنامه امیرحسین قاضی زاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به پیشرفت شگرف در حوزه بهداشت و درمان بعد از انقلاب اسلامی، گفت: با وجود این پیشرفت، معضل حفاظت مالی از مردم در رابطه با مخاطرات سلامتی همواره مطرح و مورد تذکر مسئولان بوده که با همراهی دولت و مجلس و عزم وزارت بهداشت گام اول در زمینه از بین بردن این نگرانی‌ها برداشته شد.

قاضی زاده با ابراز امیدواری از ادامه این برنامه و ایجاد تغییرات اساسی در خدمات نظام سلامت تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مردم درمورد دریافت خدمات با کیفیت و بحث هزینه‌های درمانی بود که درمورد اتباع ایرانی دیگر این نگرانی را نداریم.

وی با تاکید بر آمادگی مجلس در حمایت و تامین اعتباری طرح تحول سلامت گفت: اگرچه هزینه ابتدایی این طرح قابل توجه به نظر می‌آمد، اما این برنامه در میان مدت هزینه‌های ملی کشور را کاهش خواهد داد.

وی افزود: در صورت اجرایی شدن تمام بسته‌های طرح تحول انتظار داریم از محل صرفه جویی که ایجاد می‌کند، رشد بیش از پیش در نظام سلامت را به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • 51 درصد سزارین! ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    7 0
    ببخشید من عقب مانده ذهنی نمیفهمم که شما از بالابردن میزان زایمان طبیعی چه هدفی دارید؟هدفتان افزایش جمعیت است(تناقض آشکار با عقب‌ماندگی‌های عمیق پولی و نیروی انسانی در وزارت بهداشت!!!)یا دلتان به حال حامله ها سوخته وجان انسانها برایتان اهمیت دارد؟