یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 119169

یک دندانپزشک کودک ضمن تاکید بر لزوم توجه جدی والدین به بهداشت دهان و دندان کودکان، عوارض از دست دادن زودرس دندان‌های شیری را در بزرگسالی تشریح کرد.

سلامت نیوز: یک دندانپزشک کودک ضمن تاکید بر لزوم توجه جدی والدین به بهداشت دهان و دندان کودکان، عوارض از دست دادن زودرس دندان‌های شیری را در بزرگسالی تشریح کرد.

دکتر قاسم میقانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سلامت دهان و دندان‌ در دوره‌ کودکی، زیربنای سلامت دهان در بزرگسالی است، گفت: متاسفانه پوسیدگی دندان در دوران کودکی بیشتر از بزرگسالی است. این درحالیست که اگر بتوانیم عوامل پوسیدگی دندان کودک را شناسایی کرده و زمینه‌های مساعد پوسیدگی را از بین ببریم، گام موثری در جهت حفظ و سلامت دندان‌ها و دهان برداشته‌ایم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه رشد دندان‌های شیری از حدود شش ‌ماهگی در دهان کودک ظاهر و تا سه ‌سالگی ادامه دارد، گفت: دندان‌های دائم از حدود شش ‌سالگی با ریزش دندان‌های شیری جایگزین آن‌ها می‌شوند. در این مدت دندان‌های شیری وظیفه حفظ زیبایی صورت، نگهداری فضای مناسب رویش دندان‌های دائم، جویدن غذاهای مناسب، تلفظ درست حروف و کلمات و شکل‌گیری عزت‌نفس در کودک را دارند.

این دندانپزشک کودک با بیان این مطلب که برخی از والدین به بهداشت دندان‌های شیری کودک اهمیت نمی‌دهند، افزود: واقعیت آن است که برخی از مردم معتقدند دندان‌های شیری به دلیل موقت بودن و در نهایت افتادن، نیازی به مراقبت و مسواک زدن ندارد و در صورتی‌ که دچار پوسیدگی شود، نباید هزینه‌ای صرف ترمیم آن‌ها کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل این باور نادرست، بسیاری از کودکان دچار پوسیدگی شدید و از دست دادن زودرس دندان‌ها می‌شوند که این مشکل می‌تواند منجر به مشکلات رویشی در دندان‌های دائم کودک شود.

میقانی نامرتب بودن و ردیف نبودن دندان‌های دائم در بزرگسالی را از عوارض از دست دادن زودرس دندان‌های شیری در کودکی دانست و افزود: توجه به مسائل بهداشتی و پیشگیرانه در کنار درمان مناسب و به هنگام، می‌تواند از بروز این عوارض جلوگیری کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: پرداخت هزینه‌ی بالای خدمات درمانی تخصصی کودکان با ضعف جسمانی که گاهی منجر به بازماندن آن‌ها از رشد می‌شود از دیگر عوارض بی توجهی به بهداشت دندان‌های شیری است. بیماری‌های دندان اگرچه کشنده نیست، اما مشکلات مخاطره‌آمیزی در پی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha