یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: یکی از شرایط اجرایی شدن طرح قراردادهای دائمیِ 93 درصد از کارگرانی که در حال حاضر با قراردادهای موقت کار می کنند، حذف فصل های یک و دو ماده 27 قانون کار است.

سلامت نیوز: نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: یکی از شرایط اجرایی شدن طرح قراردادهای دائمیِ 93 درصد از کارگرانی که در حال حاضر با قراردادهای موقت کار می کنند، حذف فصل های یک و دو ماده 27 قانون کار است.

به گزارش سلامت نیوز، محمد رضا بقائیان، نماینده کارگران در شورای عالی کار در برنامه «ره آورد» شبکه رادیویی سلامت، یکی از مشکلات عمده جامعه کارگری را قراردادهای موقت دانست و افزود: آماری که از سوی مراکز سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دست داریم، نشان می دهد که حدود 93 درصد از کارگران با قردادهای موقتی کار می کنند و تنها 7 درصد از کارگران دائمی و رسمی هستند.


وی با بیان این که در راستای ساماندهی قراردادهای موقت و بحث امنیت شغلی کارگران و سرمایه گذاری کارفرمایان جلسه ای برگزار شد که در آن بحث دائمی شدن قراردادهای موقت کارگران بیان و با استقبال مواجه شد، تصریح کرد: زمانی که برای اجرایی شدن این طرح(دائمی شدن قراردادهای موقت کارگران)، وارد مذاکره شدیم، مواردی مطرح شد که با موضوع طرح کاملاً منافات داشت.


بقائیان در ادامه بیان کرد: یکی از شرایط طرح، حذف فصل های یک و دو ماده 27 قانون کار که در واقع قلب قانون کار و مهم ترین قانون حمایت از کارگران است، می باشد؛ چرا که تنها زبان گویای کارگری توسط شورای اسلامی کار از طریق ماده 27 لحاظ می شود. یعنی جنبه حمایتی شورای اسلامی کار از کارگران فقط در این ماده لحاظ شده است. بعنوان مثال اگر کارفرما بخواهد کارگری را اخراج کند، حتماً باید با نظر مثبت تشکل باشد؛و وقتی این ماده حذف شود، عملاً 100 درصد از کارگران در اختیار کارفرمایان قرار می گیرند. از این رو قراردادهای دائمی هیچ معنا و مفهومی نداشته و اصلاً این دو موضوع با هم سنخیتی ندارند.


نماینده کارگران در شورای عالی کار در پایان اظهارکرد: از این رو ما احساس کردیم که همان 7 درصد کارگران دائمی کشور نیز موقعیت شان به مخاطره می افتد. هنگامی که کارفرمایان هر زمانی بخواهند کارگران را اخراج کنند، کارگر نمی تواند امنیت شغلی داشته باشد. حداقل این است که کسانی که قرارداد موقت هستند، می دانند زمان آغاز و پایان کارشان چه زمانی است؛ اما در صورت حذف این ماده همین حداقل امنیت شغلی از کارگران موقت و حتی دائمی سلب می شود. بنابراین ما در همان ابتدا مخالفت کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha