معاون دفتر سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: به منظور پیشگیری از عوارض روانی زلزله اخیر ایلام، مسوولان شهرستان و استان کمک کنند تا تیم‌های روانشناسی دوره‌ای طولانی‌تر و به مدت شش ماه در آبدانان حضور داشته باشند.

سلامت نیوز: معاون دفتر سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: به منظور پیشگیری از عوارض روانی زلزله اخیر ایلام، مسوولان شهرستان و استان کمک کنند تا تیم‌های روانشناسی دوره‌ای طولانی‌تر و به مدت شش ماه در آبدانان حضور داشته باشند.

علی اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از زلزله شش ریشتری آبدانان با وجود آنکه این زمین لرزه کشته‌ای برجای نگذاشت، اما پس لرزه‌های آن علائم استرسی و روانی را بیشتر کرده و بعضا پرخاشگری، مشکلات روحی - روانی، مشکلات خواب و اشتها را به دنبال داشته است. این علائم باید با مداخلات روانشناختی کنترل شود.

وی ادامه داد: جهت انجام این امور لازم است تیم‌های تخصصی در منطقه حضور داشته باشند. از جمله این تیم‌ها انجمن روانشناسان ایران است که با تشکیل تیم‌های مختلف و حضور میان مردم، افرادی که دچار علائم اظطراب واسترس هستند را شناسایی و در حقیقت غربالگری می‌کنند و پس از آن مداخلات روانی، اجتماعی و روانشناختی مورد لزوم انجام می‌شود. نکته قابل توجه آن است که این افراد بیمار نیستند و تنها به دلیل یک حادثه‌ طبیعی دچار مشکلاتی شده‌اند که قابل حل است.

معاون دفتر سلامت روان کشور بابیان اینکه این مداخلات باید 3 تا 4 ماه ادامه داشته باشد، افزود: اگر بخواهیم از عوارض روانی زمین‌لرزه در زندگی آینده زلزله‌زدگان پیشگیری کنیم باید مسوولان شهرستان و استان کمک کنند تا تیم‌های روانشناسی دوره‌ای طولانی‌تر و به مدت 6 ماه در منطقه حضور داشته باشند. تجربه این موضوع در" ورزقان" و"بوشهر" وجود دارد.

دکتر امیر عسکری، رییس کمیته مداخله در بحران انجمن روانشناسان ایران نیز در این باره به خبرنگار ایسنا، گفت: این کمیته از سال 90 و با هدف حمایت روانی - اجتماعی در مقابل بلایای طبیعی شکل گرفته و در زلزله بوشهر وآذربایجان هم حضور داشته‌اند.

وی با بیان اینکه از مناطق زلزله‌زده بازدید به عمل آمده، تیم‌های مختلف تشکیل و با هدف حمایت اجتماعی - روانی و ارائه کمک‌های روانشناختی در منطقه مستقر شده‌اند، ادامه داد: از جمله اقدامات در حال اجرا توسط انجمن روانشناسان ایران برای کودکان، بازی درمانی و هنر درمانی و برای عموم مردم جلسات انسجام گروهی و خودیاری بازگشت به زندگی است.

عسگری افزود: با توجه به شواهد موجود و تحقیقات صورت گرفته نیاز به حضور کمیته‌های مختلف انجمن روانشناسان ایران در طولانی مدت هم در این مناطق احساس می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha