یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴

چند سالی است که اخبار مربوط به اعتیاد در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد. روزی نیست که خبرگزاری‌ها خبری در این باره منتشر نکنند اما، این زخم همچنان تازه است.

سلامت نیوز: چند سالی است که اخبار مربوط به اعتیاد در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد. روزی نیست که خبرگزاری‌ها خبری در این باره منتشر نکنند اما، این زخم همچنان تازه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، هر چند آماری که ستاد مبارزه با موادمخدر درباره اعتیاد ارائه می‌‌دهد، آماری نیست که چندان نسبت به قبل فرق کرده باشد اما، هشدار‌هایی که درباره شیوع اعتیاد در میان اقشار مختلف ارائه می‌‌شود اعم از افزایش اعتیاد در میان زنان و  کاهش سن اعتیاد در کنار تغییر الگوی مصرف موادمخدر، نگرانی‌هایی را در این باره ایجاد کرده است.

آنطور که کارشناسان می‌‌گویند در حوزه مسائل اجتماعی اصلی‌ترین دغدغه خانواده‌های ایرانی اعتیاد است. آمار رسمی معتادان یک میلیون و 325 هزار نفر اعلام شده است. در بعد خانوار چیزی حدود شش میلیون نفر به صورت مستقیم با اعتیاد درگیر هستند و می‌‌توان عنوان کرد که به صورت غیر مستقیم درصد قابل توجهی از شهروندان ایرانی با این بلای خانمان‌سوز دست به گریبان هستند. تبعات اعتیاد بر هیچ کس پوشیده نیست. این معضل هم به لحاظ اجتماعی، هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی و فرهنگی زیانبار است همانطور که، تاثیرات منفی آن در بعد روانی، تحصیلی و شغلی بر هیچ کس پوشیده نیست. شاید به همین دلیل است که بخش عمده‌ای از اخبار رسانه‌ها به این مسئله اختصاص پیدا می‌‌کند.
 مصون‌نگه‌داشتن زنان و کودکان
 روز گذشته نیز چند اظهارنظر در حوزه اعتیاد منتشر شد. یکی از این اظهارنظرها توسط مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در امور زنان و خانواده مطرح شد. زهرا بنیانیان گفت: باید در راه مبارزه با پدیده شوم اعتیاد از ظرفیت‌های علمی و مطالعاتی در راستای مصون نگه‌داشتن زنان و کودکان استفاده کرد. او با بیان این مطلب ادامه داد: متاسفانه در گذشته برنامه‌های مطالعاتی و پژوهشی کافی در زمینه اعتیاد زنان صورت نپذیرفته که این امر باعث بروز برخی از آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه و خانواده‌ها شده است. به گفته بنیانیان با توجه به رویکرد جدید ستاد مبارزه با موادمخدر و همچنین تاکید وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبنی بر اجتماعی کردن امر مبارزه با موادمخدر به امور زنان و خانواده توجه ویژه‌ای شده است.
 اعتیاد و زلزله
با وجود آنکه رسانه‌ها بخش قابل‌توجهی از اخبار خود را به اعتیاد اختصاص می‌‌دهند اما، هنوز برآوردهای مستندی در رابطه با زیان و ضرر‌های این آسیب اجتماعی انجام نشده است. شاید یکی از دلایل این امر سیالیت موضوع است. در حوزه آسیب‌های اجتماعی به دلیل مخفی کاری نمی توان آمار و ارقام درستی به دست آورد. با وجود این، کارشناسان، مسئولان و نمایندگان مجلس در سال‌های اخیر متفق القول بوده‌اند که زیان‌های ناشی از اعتیاد بسیار زیاد و جبران‌ناپذیر است.

در این رابطه عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه تلفات اعتیاد از زلزله بیشتر است می‌‌گوید: برای مقابله با اعتیاد سازمانهای جهانی چکار میکنند؟ عباس قائدرحمت ادامه می‌‌دهد: اعتیاد، بلای خانمانسوزی بوده که به عنوان یک عامل مخرب در جامعه وجود دارد و مسئولین نیز آن را انکار نمیکنند.

به گفته او متأسفانه اقدامات اساسی و راهبردی که باید صورت گیرد مشاهده نمیشود و برنامهریزیهایی که بنیان خانواده را نجات دهد به صورت جسته گریخته است.

قائدرحمت ادامه می‌‌دهد: این معضل در تمام دنیا وجود دارد و فقر و حاشیهنشینی به آن دامن میزند. نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس می‌‌افزاید: در گسترش پدیده اعتیاد عرضه و تقاضای موادمخدر نقش دارد و برای مقابله با اعتیاد باید این دو، مورد بررسی قرار گیرند و با آنها مقابله کرد. به گفته او عرضه را باید به حداقل رساند چرا که هیچ وقت به صفر نمیرسد مخصوصاً در کشورهایی که در مسیر ترانزیت این مواد هستند.

قائدرحمت می‌‌گوید: متأسفانه در جلوگیری از عرضه مواد هیچ کشوری به ما کمک نمیکند و ما در این راه تلفات جانی و مالی زیادی دادهایم، این موضوع جهانی بوده اما در مقابل آن سازمانهای جهانی چکار میکنند؟ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور می‌‌شود: همانطور که اسرائیل و آمریکا مردم و کودکان را از بین میبرند و دست به نسلکشی میزنند اعتیاد نیز همین طور است و سالانه چندین هزار نفر را میکشد که شاید یک زلزله اینقدر تلفات نداشته باشد. او بیان می‌‌کند: اگر تمام اقدامات جلوگیری از ورود را انجام دهیم باز درصدی به کشور وارد میشود که در این زمان باید روی تقاضا کار کنیم. به گفته قائدرحمت در بحث تقاضا دو مجموعه انسان وجود دارد کسانی که مصرف کننده هستند و افرادی که سالماند، باید با ارتقای سطح سلامت نگذاریم افرادی که گرفتار این بلا نشدهاند مبتلا شوند و مبتلایان نیز از راه رفته برگردند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس ادامه می‌‌دهد: همچنین برای افرادی که از این معضل رهایی مییابند باید ایجاد شغل کرد و زمینههای ورود آنها را به جامعه فراهم ساخت تا دوباره به سمت اعتیاد نروند. او تصریح می‌‌کند: جامعهشناسان، روانشناسان و دستگاههای ذیربط باید با هم تعامل داشته باشند و برای مقابله با آن راهکاری مناسب پیدا کنند، برای مبارزه با معضل اعتیاد برنامهای منسجم نیاز است. قائدرحمت می‌‌گوید: ستاد مبارزه با موادمخدر، وزارت ورزش و جوانان بهزیستی و هر دستگاهی که با جوانان ارتباط دارد باید با اقدام فرادستگاهی با این معضل مقابله کنند. دولت باید تمام سعی خود را بکند که موازی‌کاری صورت نگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha