محققان ایرانی با راه‌اندازی خط تولید آزمایشی مالچ‌ بیولوژیک با ظرفیت روزانه یک تن، زمینه قطع وابستگی به خارج را فراهم کردند.

سلامت نیوز:محققان ایرانی با راه‌اندازی خط تولید آزمایشی مالچ‌ بیولوژیک با ظرفیت روزانه یک تن، زمینه قطع وابستگی به خارج را فراهم کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نسیم،سالهاست شهرهای غربی، جنوبی و جنوب غربی کشورمان میزبان مهمان ناخوانده‌ای به نام ریزگردها و طوفان‌های گرد و غباری هستند که این پدیده موجب بروز مشکلات فراوانی از جمله عوارض بهداشتی، مهاجرت از مناطق درگیر و رکود اقتصادی، اجتماعی و صنعتی در این مناطق شده است.

کانون بزرگ و اصلی ریزگردها به طور عمده در کشورهای عراق، سوریه، کویت و عربستان قراردارد و اکثر استان‌های غربی و مرکزی کشور نظیر خوزستان، کردستان، ایلام، کرمانشاه، مرکزی، لرستان و اخیراً تهران را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

پدیده ریزگردها سال‌هاست که به عنوان دغدغه مسئولین از طرف خودشان اعلام می‌شود، اما همچنان تبعات آن دامن‌گیر مردم ساکن این شهرهاست. در برخی موارد برخی افراد معتقد به استفاده از تکنولوژی دیگر کشورها برای مبارزه با این پدیده بودند، اما در سال‌های اخیر با همت و تلاش متخصصان و پژوهشگران کشور در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، کشورمان قادر خواهد بود با استفاده از "مالچ‌های بیولوژیک" با این پدیده زیان‌آور مقابله کند.

پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، از سال 89 با حمایت مالی و معنوی ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدام به اجرای طرح تولید و ارزیابی مالچ‌های بیولوژیک کرده است که این طرح اکنون به مرحله آزمایشی رسیده است تا کمکی به جلوگیری از بروز مشکل ریزگردها در شهرهای مختلف کشور کند.

مالچ، ترکیب پلیمری چسبناکی است که پس از پاشیده شدن بر روی خاک موجب همبستگی ذرات خاک و شن در لایه سحطی می‌شود؛ در حال حاضر و در دنیا،‌ مالچ‌ها به صورت ترکیبات نفتی، شیمیایی و یا بیولوژیکی با فرمولاسیون‌های مختلف تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در طرح پژوهشی اجرا شده توسط محققان کشورمان، 20 نوع مالچ با استفاده از انواع پلیمر بیولوژیک طراحی و فرموله شده و در روند ارزیابی کیفی شامل آزمایشات در تونل باد، مقاومت فشاری خاک، مقاومت خاکدانه، مقاومت در مقابل امواج ماورای بنفش، اثرات سمی بر روی گیاه و آزمایش‌های زیست‌سازگاری در خاک مورد قرار گرفته است.

* دستیابی به سه نوع مالچ بیولوژیک توسط محققان ایرانی

مالچ‌های بیولوژیک به طور عمده بیوپیلمرهایی با منشاء گیاهی، حیوانی و میکروبی هستند که قادر خواهند بود با ایجاد پیوندهای شیمیایی و اتصالات فیزیکی، موجب استحکام خاکدانه‌ها شوند.

پس از انجام آزمایش‌های لازم بر روی 20 نوع مالچ با استفاده از انواع پلیمر بیولوژیک در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، در نهایت سه نوع مالچ بیولوژیک پس از انجام ارزیابی‌های میدانی برای "کنترل ریزگردها، تثبیت شن‌های روان و تثبیت خاک‌های در حال فرسایش بادی" مورد تایید کیفی قرار گرفتند.

* آزمایش مالچ‌های بیولوژیک در کاشان و گرمسار/ توانایی تولید یک تن مالچ در روز

مهران کیانی راد، مدیر گروه زیست انرژی و زیست فناوری‌های تبدیلی پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، از بکارگیری مالچ‌های بیولوژیکی تولید شده در این سازمان به صورت آزمایشی خبر داد و گفت: سه نوع مالچ بیولوژیک تولید شده در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در مساحتی بالغ بر 20 هکتار در بیابان های کاشان و گرمسار با روش پایش هوایی و با استفاده از هواپیما آزمایش شده است.

وی تأکید کرد: نتایج بدست آمده از اجرای طرح تولید مالچ‌های بیولوژیک، نشان می‌دهد که این دستاورد علاوه بر بهبود وضعیت فیزیکی خاک‌های با بافت‌های مختلف، موجب افزایش مقاومت لایه سطحی خاک در مقابل سایش‌های ناشی از باد و باران نیز می‌شود.

مدیر گروه زیست انرژی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران گفت: کاشت همزمان درخت و ایجاد پوشش گیاهی از مزایای استفاده از مالچ بیولوژیک است؛ به طوری که این مالچ‌ها هیچ آسیبی به گیاهان نمی‌رساند و با آن‌ها سازگار است.

"کارآیی مناسب در تثبیت شن‌های روان و ذرات خاک، مقاومت نسبت به تنش‌های محیطی از جمله خشکی، دما و نور، سازگاری درازمدت با محیط زیست و اکوسیستم خاک، نداشتن عوارض جانبی برای انسان، گیاهان و حیوانات و امکان استفاده قبل و بعد از کاشت گیاه" از جمله مزایای مالچ های تولیدی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران است و با راه‌اندازی خط آزمایشی تولید این مالچ‌ها، توانایی تولید روزانه یک تن مالچ بیولوژیک در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha