وزیر بهداشت به موضوع بهداشت و پیشگیری اشاره کرد و گفت: تردیدی نیست که موضوع بهداشت و پیشگیری مهم است اما متاسفانه ما متهم شدیم به اینکه درمان نگر هستیم ولی واقعیت این چنین نیست زیرا آسیب هایی که از بابت عدم توجه به حوزه بهداشت به مردم وارد شده است خیلی خوب می شناسیم و می بینیم.

تکمیل شبکه های بهداشت تنها آرزویم در وزارت بهداشت است

سلامت نیوز: وزیربهداشت با بیان اینکه آرزویم کامل شدن شبکه بهداشت در سراسر کشور است، از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست که در سال دوم فعالیت دولت طرح‌ها و برنامه‌های پیش بینی شده در حوزه سلامت را با جدیت دنبال کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که پیرامون آغاز طرح تحول بهداشت برگزار شد، گفت: به دنبال اجرای طرح تحول در حوزه درمان رضایت نسبی مردم از خدمات سلامت ایجاد شده است. امیدواریم بتوانیم مقدمه‌ای را که آغاز کرده‌ایم به سرانجام مطلوب برسانیم. البته این رضایتمندی به معنای آن نیست که کارهای بر زمین مانده وجود ندارد . نباید دچار آفت زدگی شویم چرا که هنوز در مقدمه راه قرار داریم و کارهای زیادی هم پیش رو است.

به صورت غیر منصفانه به درمان نگری متهم شده‌ایم

وی در این باره افزود: موفقیت اصلی در گرو ارتباط با مردم، پزشکان و داشتن گوشی شنواست. ضرورت دارد اقدامات انجام شده را بازبینی کنیم تا به این ترتیب سه سال آینده را با قوت بیشتری دنبال کنیم. باید رو در بایستی‌ها را کنار گذاشت و در مواردی که کاستی وجود دارد لازم است به جای خودخوری، تغییر اعمال کنیم. بهترین زمان برای اعمال تغییرات هم، اکنون است.

وزیر بهداشت ادامه داد: به صورت غیرمنصفانه به درمان نگری متهم شده‌ایم اما واقعیت این چنین نیست. می‌دانیم که مردم آسیب‌های زیادی را بابت عدم توجه به حوزه بهداشت، متحمل شده‌اند. بارها گفته‌ام اگر یک آرزو در وزارت بهداشت داشته‌ باشم آن هم کامل شدن شبکه بهداشتی در سراسر کشور است.

وی کاهش هزینه‌های مردم در بحث دارو و همچنین درمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: اقدامات خوبی در زمینه هتلینگ بیمارستان‌ها، زایمان طبیعی، آمبولانس هوایی و ... آغاز شده است اما چنین اقداماتی معمولا تا یکی دو سال دیگر از ذهن‌ها می رود و آنچه که در نظام سلامت باقی می‌ماند شبکه بهداشتی درمانی کشور است. امیدوارم بتوانیم در این قالب خدمات ارزشمندی را در جهت پیشگیری انجام دهیم.

هاشمی با اشاره به شبکه بهداشت روستایی افزود: شبکه بهداشت روستایی تقریبا آسیب زیادی دیده و مسن است. این شبکه باید غبارروبی شود. آنچه که امروز برای کشور مشکلات زیادی ایجاد کرده است بیماری‌های غیرواگیر است. به همین منظور باید به شهرها، حاشیه شهرها و همچنین روستاها توجه ویژه‌ای شود. سیمای بیماری‌ها تغییر کرده و باید برنامه‌های جدید در این راستا اجرایی شود.

وی در عین حال گفت: درباره اعتبارات مالی این طرح‌ها نگرانی نداشته باشید مسئولان این اطمینان را ایجاد کرده‌اند که اعتبارات محقق می‌شود. بر اساس وعده‌ای که قبل از آغاز طرح داده شده، 80 درصد اعتبارات جهت آغاز کار باید در اختیارمان قرار گیرد بنابراین می‌توان با طیب خاطر جهت ادامه کارها در زمان باقی مانده حرکت کرد.

لزوم تغییر جدی در واگذاری مسئولیت‌های وزارت بهداشت

وزیر بهداشت بر حضور روسای دانشگاه‌ها بر روند اجرای طرح تحول نظام سلامت تاکید کرد و گفت: نمی‌توان توقع داشت که رئیس باشیم و دیگران برایمان کار کنند. معتقدم در این دوره باید تغییر جدی در واگذاری مسئولیت‌های وزارت بهداشت صورت گیرد. به این ترتیب نیازی نیست که یک استاد تمام یا پزشک، رئیس یک بیمارستان یا معاون دانشگاه و غیره باشد. چرا که از این بابت بسیار آسیب دیده‌ایم . آنچه که مهم است احترام به اساتید و جامعه پزشکی است. کار بیمارستان‌ها کاری اقتصادی، احترام به مردم، وقت گذاشتن و ‌حضور مداوم است.

واقعیت آن است که یک استاد دانشگاه زمان پذیرش مسئولیت اجرایی، تبحری در کار اجرایی ندارد بنابراین مسئولین بیمارستان‌ها و سایر مدیران باید کاردان باشند. اشکالی ندارد که از غیرپزشکان و همچنین پزشکان عمومی در مدیریت‌ها استفاده شود.

وی در ادامه تمام وقتی پزشکان در بیمارستان‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: ضمن آنکه تعرفه‌های پزشکی باید واقعی و پرداخت‌ها نیز باید اصلاح شوند، اما لازم است یک سری امتیازات دیگر نیز برای پزشکان تمام وقت در نظر گرفته شود. به عنوان مثال وزنه ریاست بخش، عضو بورد، مدیر گروهی و ... باید به سمت پزشکان تمام وقت سنگین تر باشد.

توزیع 2000 نیروی طرحی در استان‌ها؛ بزودی

هاشمی در عین حال بر مقوله نظارت تاکید کرد و گفت: ضمن احترام به ارائه دهندگان خدمات، نظارت نیز ضرورت دارد. این امر با کنترل از راه دور شدنی نیست. در این زمینه نیز نگاهمان باید از موضع بشیر و نذیر باشد. با دستور، نمی‌توان کار را پیش برد. از برخوردهای سلیقه‌ای و قهری نیز اجتناب کنید.

وی در عین حال از توزیع حدود 2000 نیروی طرحی در استان‌ها که بزودی انجام می‌شود خبر داد و گفت:‌ باید به این نیروها احترام شود. به اسکان این نیروها و همچنین دریافتی‌هایشان توجه کنید. حتی یک ناراضی هم نباید در سیستم وجود داشته باشد؛ از نگهبان بیمارستان گرفته تا بهیار و پرستار و ... به مشکلات پرسنل گوش دهید و سیستمی را به این منظور در نظر بگیرید.

وی به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد که در صورت عدم آشنایی با حوزه مالی، حتما از حضور یک مشاور بهره بگیرند و گفت: هنوز برخی روسای بیمارستان‌ها به دخل و خرجشان مسلط نیستند. آشنایی کامل مدیران با نیروی انسانی و همچنین مباحث مالی بسیار مهم است و لازم است به این موضوع توجه کنیم.

وی افزود: آرزویم آن است که در وزارت بهداشت، معاونت یا مرکزی تحت عنوان نیروی انسانی داشته باشیم. چرا که مراکز تصمیم گیر در این باره پراکنده‌اند. جای تاسف است که پس از 35 سال اکنون از کمبود پزشک در روستاها سخن گفته شود.

وزیر بهداشت هتلینگ بیمارستان‌ها و تغییرات ایجاد شده در غالب اجرای طرح تحول را مورد اشاره قرار داد و خطاب به روسای دانشگاه‌ها گفت: این موضوع بحثی است که خودتان باید وقت بگذارید و پول را صرفا صرف بزک کردن بیمارستان‌ها نکنید. کارهای اساسی باید در بیمارستان‌ها صورت بگیرد. برای بیمارستان‌های قدیمی نیز فکر جایگزین باشید تا به این ترتیب در طول دو سه سال آینده بتوانیم خدماتی مناسب و در شان مردم ارائه دهیم. اورژانس‌های بیمارستانی پیشانی بیمارستان‌ها هستند. شاید بهتر باشد که اقدامات ابتدا از اورژانس‌ها آغاز شود. می‌دانم که کار سخت است اما مجموعه اقدامات در این زمینه شدنی است. فضاهای بیمارستانی در روحیه بیماران بسیار تاثیرگذارند. بنابراین باید در این زمینه وقت بگذارید. در بخش هتلینگ، بخشی از خریدها انجام شده است. قیمت‌ها را نیز ستاد تعیین می‌کند.

هاشمی ادامه داد: در مورد موضوع ویزیت در بیمارستان‌های دولتی و همچنین بسته مقیمی پزشکان بحث‌های زیادی وجود دارد و این دو مقوله نیازمند تجدیدنظر هستند.

در بحث ماندگاری پزشکان در مناطق محروم نیز باید هماهنگی میان دانشگاه‌ها وجود داشته باشد. چرا که در غیر این صورت شناور بودن نیروها همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه درباره آموزش پزشکی نیز گفت: در این زمینه کارهای بر زمین مانده زیادی داریم. سندهای متعدد تهیه شده و در آینده جلساتی را بدین منظور خواهیم داشت.

وی گفت: تقریبا تیم ما در دانشگاه‌ها کامل شده و اقدام جدیدی ضرورت ندارد. از نظر زمانی نیز خوب پیش رفتیم و طی یک سال مجموعه‌مان مشخص شد. امیدواریم بتوانیم مسیر را با قوت ادامه دهیم. وزارت بهداشت تنها وزارتخانه تخصصی دولت است. باید نگاهمان در این وزارتخانه علمی باشد. نباید به کش و قوس‌های سیاسی وارد شویم چرا که این وزارتخانه خدماتی است نه سیاسی.

وی خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: تنها به کار فکر کنید و تسلیم زیاده خواهی دیگران نشوید. امیدوارم با انرژی مضاعف سال دوم فعالیت را آغاز کنید.

گفتنی است در ادامه این مراسم وزیر بهداشت با اهدای لوح از زحمات روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تقدیر کرد و از روسای دانشگاه‌ها خواست که تقدیر و تشکری از روسا، مدیران و پرسنل بیمارستان‌ها داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha