جلوگیری از ابتلا به بیماریهای غیر واگیر و اصلاح سبک زندگی از اهداف حوزه بهداشت در برنامه تحول نظام سلامت است.

مهمترین اهداف حوزه بهداشت در برنامه تحول نظام سلامت

سلامت نیوز: جلوگیری از ابتلا به بیماریهای غیر واگیر و اصلاح سبک زندگی از اهداف حوزه بهداشت در برنامه تحول نظام سلامت است.

 معاون بهداشت از اهداف برنامه تحول حوزه سلامت را تغییر در چگونگی ارائه خدمات حوزه بهداشت عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر علی اکبر سیاری در هفتاد و هشتمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور جلوگیری از مرگ زودهنگام، جلوگیری از ابتلا به بیماری های غیر واگیر و اصلاح سبک زندگی را از اهداف حوزه بهداشت عنوان کرد و گفت: یکی از استراتژی های اصلی این حوزه تغییر در منابع مالی و خرید خدمت، تغییر در چگونگی ارائه خدمات و همچنین تغییر در سازمان دهی و مدیریت است.

معاون بهداشت یکی از برنامه های اصلی این حوزه را اجرای برنامه یزشک خانواده در سطح روستا و شهرهای زیر 20 هزار نفر و عشایر بیان کرد و افزود: ارائه خدمات سلامت به حاشیه شهرها و اجرای پزشک خانواده شهرهای 10 تا 50 هزار نفر از دیگر برنامه های حوزه بهداشت در طرح تحول نظام سلامت است.

وی به تامین مالی و منابع از سوی دولت، مجلس و وزیر بهداشت اشاره کرد و افزود: روسای دانشگاه های علوم پزشکی باید با ایجاد تغییر در برنامه ها و مدیریت در حوزه سلامت  و ارائه برنامه های کاربردی بتوانند از این منابع به نحو احسن در جهت ارائه خدمات بهداشتی هر چه بهتر به مردم اقدام کنند.

دکتر سیاری با اشاره به این که در حال حاضر نزدیک به 2000 خانه بهداشت در حال ساخت است گفت: تغییر و تجهیز مراکز بهداشتی، درمانی و بهبود وضعیت محل زیست پزشکان برای پز شکان خانواده از دیگر موارد دیده شده در طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت است.

معاون بهداشت بر ضرورت تامین نیروی انسانی لازم و آموزش دیده برای اجرای هر چه بهتر این طرح تاکید کرد و گفت: روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور باید در جهت آموزش نیروی انسانی خود کوشا باشند تا بتوانند خدمات بهتری را به مردم ارائه کنند.

دکتر سیاری در بخش دیگری از سخنان خود بر ایجاد عدالت دسترسی به خدمات در جامعه، مشارکت مردم و همکاری های بین بخشی تاکید کرد و افزود: باید در این طرح بتوانیم مردم را در جهت خود مراقبتی توانمند کنیم.

وی از عوامل ابتلا به دیابت،چربی و فشار خون را کم تحرکی دانست و افزود: به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها و افزایش تحرک در افراد جامعه لازم است فرهنگ سازی در مردم صورت گیرد که خود این فرهنگ سازی می تواند از مراکز بهداشتی، درمانی و خانه های بهداشت شروع شود تا به مردم در جهت خود مراقبتی آموزش داده شود.

همچنین معاون بهداشت از طراحی و اجرای کارت سلامت ایرانیان خبر داد و گفت : این کارت می تواند در شناسایی عوامل خطر ساز سلامت در هر فرد راهنمای خوبی برای پزشکان و بیماران باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کشفی ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    0 0
    ضمن تشکر همگان می دانند که هرگز دو نقیض و ضد هم نمی توانند در یک جا حضور داشته باشند. بهداشت و درمان دو نقض و ضد و پارادکسی هستند که یا به عمد یا به سهو کنار هم قرار داده شده و وزارت بهداشت و درمان را تشکیل داده اند. اگر بهداشت قوی شود قطعا منافع درمان به خطر خواهد افتاد و بالعکس و چون کادر درمان، بویژه پزشکان در راس امور وزارت بهداشت و درمان هستند پس درمان ارجحیت تام دارد. به طوریکه حتی مراکز بهداشت هم در ید پزشکان و درمانگران است. بنابراین، بهداشت تضعیف خواهد شد و نتیجه آن خواهد شد که می بینیم. راه حل چاره جدا شدن وزارت بهداشت از وزارت درمان است ولاغیر. لطفا با توجه به اصل آزادی بیان سانسور نفرمایید و نشر دهید.