پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11925

رییس انجمن علمی اپتومتری ایران با بیان این كه در مقوله بینایی و تعیین نمره عینك، اپتومتری حرف اول را می‌زند، با ابراز نارضایتی از تعرفه‌های درمانی در نظر گرفته شده برای خدمات اپتومتریست‌ها گفت: با توجه به هزینه‌های لازم برای تاسیس یك مطب و مدت زمان صرف شده برای بررسی و تعیین نمره عینك، تعرفه‌های در نظر گرفته شده منطقی نیست.

دكتر محمد آقازاده امیری، مدیر گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، در گفت‌وگو با ایسنا، مهم‌ترین چالش جامعه اپتومتری را عدم شناخت مردم از اپتومتری عنوان كرد و گفت: شناخت مردم نسبت به اپتومتری بسیار كم است؛ این در حالی است كه در مقوله بینایی و تعیین نمره عینك، اپتومتری حرف اول را می‌زند. در این باره توانمندی‌های چشم‌ پزشكان غیرقابل انكار است. به طور كلی در حال حاضر این دو مقوله بینایی در دنیا از یكدیگر تفكیك شده است.

وی در این باره ادامه داد: هم اكنون اپتومتریست‌هایی كه از دانشگاه‌های كشورمان فارغ‌التحصیل می‌شوند در منطقه از اعتبار بالایی برخوردار بوده و زمانی كه برای ادامه تحصیل به خارج از كشور مراجعه می‌كنند، به راحتی مطرح می‌شوند.

رییس انجمن علمی اپتومتری ایران با اشاره به وضعیت‌ تعرفه‌های درنظر گرفته شده برای خدمات درمانی اپتومتریست‌ها گفت: بر اساس تعرفه‌های مصوب سازمان نظام پزشكی برای خدمات درمانی بخش خصوصی، تعرفه‌های درمانی اپتومتریست‌های كارشناس 3 هزار و 850 تومان و دكترای اپتومتری بر اساس سال‌های فعالیت، برای پزشكان دارای 15 سال سابقه فعالیت به بالا 6 هزار تومان و برای سوابق كمتر از 15 سال 5 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با بیان این كه برای تعیین تعرفه‌های درمانی سال جاری، تعرفه‌های پیشنهادی خود را به سازمان نظام پزشكی ارایه كردیم، ادامه داد: سازمان نظام پزشكی بر اساس تعرفه‌های دولتی، از میزان تعرفه‌های پیشنهادی انجمن اپتومتری كم كرد. با توجه به هزینه‌های لازم برای تاسیس مطب و همچنین مدت زمان صرف شده برای بررسی و تعیین نمره عینك، این میزان تعرفه منطقی نیست. در حال حاضر نیز كلیه اپتومتریست‌ها از تعرفه‌های مصوب سازمان نظام پزشكی تبعیت می‌كنند.

دكتر آقازاده امیری در ادامه با اشاره به فعالیت عینك‌ سازهای تجربی افزود: انجمن اپتومتری ایران با فعالیت عینك‌سازهای تجربی كه از وزارت بهداشت مجوز دارند، مشكلی ندارد. افرادی كه مجوز فعالیت از گذشته را دارند با گذراندن دوره‌های بازآموزی، مجوز آنها تمدید می‌شود؛ این در حالی است كه هم اكنون اخذ مجوز فعالیت منوط به داشتن مدرك دانشگاهی است.

وی در ادامه با اشاره به یازدهمین كنگره سراسری اپتومتری ایران گفت: این كنگره با هدف افزایش سلامت بینایی جامعه و ارتقا سطح علمی اپتومتریست‌های كشور برگزار شد. در این كنگره سه روزه با توجه به نیازهای اعلام شده توسط اپتومتریست‌ها، محورهای مختلفی مانند استاندارد عینك‌ها، لنزهای تماسی، تعیین قدرت IOL بعد از جراحی انكساری، درمان تنبلی و پیرچشمی، بیماری‌هایی كه منجر به كم بینایی می‌شوند و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رییس انجمن علمی اپتومتری ایران امتیاز بازآموزی این كنگره را 12 امتیاز عنوان كرد و گفت: در این كنگره برای سخنران‌ها 10 امتیاز بازآموزی در نظر گرفته شده است. همچنین حدود 700 نفر برای شركت دراین كنگره ثبت نام كرده‌اند.

گفتنی است؛ یازدهمین كنگره سراسری اپتومتری ایران از امروز 30 مرداد تا جمعه 1 شهریور ماه در مركز همایش‌های رازی برپا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha