دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 119254

وزیر اسبق بهداشت با اشاره به اینکه استعمال سیگار و قلیان در اماکن عمومی تعدی به سلامت دیگران است، نسبت به اجرا نشدن قانون منع سیگار در مجامع عمومی انتقاد کرد و گفت: سیگاری‌ها باید در مجامع عمومی جریمه شوند.

سلامت نیوز: وزیر اسبق بهداشت با اشاره به اینکه استعمال سیگار و قلیان در اماکن عمومی تعدی به سلامت دیگران است، نسبت به اجرا نشدن قانون منع سیگار در مجامع عمومی انتقاد کرد و گفت: سیگاری‌ها باید در مجامع عمومی جریمه شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از مصرف سیگار در مجامع عمومی، با بیان اینکه از لحاظ علمی استعمال سیگار یا قلیان عامل اصلی مرگ و میر به شمار می‌رود، اظهار داشت: مضر بودن استفاده از سیگار و قلیان موضوعی ثابت شده است و تاکنون هزاران مقاله علمی و تحقیقاتی نسبت به خطرناک بودن این ماده سمی برای بدن نوشته شده که یا عامل بروز بیماری شده یا در مواردی بیماری فرد را نیز تشدید می‌کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی،‌ با تاکید بر اینکه در دنیا از نگاه نظام سلامت، استفاده از سیگار در اماکن عمومی ممنوع است، به خانه ملت گفت: اینکه ما در کشورمان هر زمان که بخواهیم اقدام به استعمال سیگار یا قلیان می‌کنیم اصلاً پسندیده نیست زیرا در بسیاری از موارد این اقدام تعدی به سلامت دیگران است.

پزشکیان یادآور شد: متاسفانه استعمال سیگار یا قلیان علاوه بر آنکه به فرد آسیب می‌زند موجب به خطر انداختن سلامت کسانی می‌شود که در کنار دود سیگار قرار دارند و این یعنی نوعی سیگار کشیدن دست دوم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر ضرورت جلوگیری از کشیدن سیگار در مجامع عمومی از سوی حاکمیت،‌ افزود: قانون باید مانع سیگار کشیدن افرادی شوند که سلامت دیگران را به هر نحوی به خطر می‌اندازد بر این اساس نباید اجازه داد سیگار به راحتی پخش یا مورد استفاده دیگران قرار گیرد.

پزشکیان تاکید کرد: اکنون قانون برای مجازات افرادی که در مجامع عمومی سیگار می‌کشند وجود دارد اما متاسفانه اجرایی نمی‌شود که این اقدام،‌ منجر به خطر افتادن سلامت افراد می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه سرطان معده،‌ گرفتگی عروق قلب یا مشکلات ریوی از جمله بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار یا قلیان است، خاطرنشان کرد: در زمان فعالیتم در وزارت بهداشت، با حضور در سازمان علمی جهانی توصیه‌های زیادی برای حذف سیگار در سیستم‌ها بود به گونه‌ای که درآن زمان تلاش برای درنظر گرفتن مجازات برای فرد متخطی بود؛ ‌بر این اساس اگر ما نیز برای متخلفان جریمه‌هایی در نظر بگیریم شاهد کاهش مصرف سیگار در مجامع عمومی خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha