معاون درمان بیمارستان فوق تخصصی نور افشار از راه‌اندازی مرکز آموزش پرستاری ویژه ضایعات نخاعی به منظور کیفیت بخشی و نهادینه‌ ساختن پرستاری ضایعات نخاعی خبر داد.

سلامت نیوز: معاون درمان بیمارستان فوق تخصصی نور افشار از راه‌اندازی مرکز آموزش پرستاری ویژه ضایعات نخاعی به منظور کیفیت بخشی و نهادینه‌ ساختن پرستاری ضایعات نخاعی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر ذبیح الله حسن زاده در نخستین همایش آموزش بیماران ضایعات نخاعی که در بیمارستان فوق تخصصی نورافشار جمعیت هلال احمر برگزار شد با اشاره به اینکه شیوع ضایعات نخاعی در کشور ما نسبت به دیگر کشور‌ها بیشتر است، گفت: کشور ما حادثه‌خیز بویژه در تصادفات جاده‌ای است که بر اثر آن هر ساله ۲۲۰ هزار نفر دچار معلولیت می‌شوند که بخش عمده‌ای از آنان دچار ضایعات نخاعی می‌شوند و به جهت اینکه بیمار جوان و یا فعال جامعه وارد فضایی غیر فعال می شود و پیامد‌های منفی برای فرد و یا جامعه دارد ، بنابراین نیازمند برنامه‌ریزی جامع و اهمیت قابل توجهی است.

وی در ادامه با بیان اینکه در همایش امروز سه مشکل پوکی استخوان، عفونتهای ادراری و زخم بستر بیماران ضایعات نخاعی از طریق کار تیمی مورد بررسی قرار می‌گیرد ، افزود: استفاده از مکملهای غذایی، توان‌بخشی مناسب در پوکی استخوان، استفاده فراوان از مایعات، کنترل کارکرد کلیه‌ها، استفاده از ابزار‌های تشخیصی چون سونوگرافی در عفونتهای ادراری، تغییر موقعیت بیماران در بستر، استفاده از تشکهای مواج در زخم بستر می‌تواند از بروز سه مشکل اساسی بیماران ضایعات نخاعی جلوگیری کند.

حسن‌زاده در ادامه از راه‌اندازی مرکز آموزش پرستاری ضایعات نخاعی خبر داد و بیان داشت: این مرکز با همکاری وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور در هر ماه ۵۰ پرستار را تحت آموزشهای ویژه نگهداری از بیماران ضایعات نخاعی قرار می‌دهد.

امکان بازگشت بیماران نخاعی به جامعه با تامین هزینه های درمان

معاون درمان بیمارستان نورافشار با بیان اینکه ضایعات نخاعی بسیار پرهزینه است، افزود: نگهداری از یک فرد دارای ضایعات نخاعی هزینه بسیاری دارد که اگر توانبخشی در مورد آنها صورت بگیرد و پیشگیریهای لازم انجام شود ۶۰ درصد این افراد می‌توانند به جامعه برگردند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: شبکه‌های حامی این افراد باید به دنبال کار تیمی برای آنان باشند و از توانبخشی، ارتوپدی تا تغذیه و کاردرمانی در کنار هم فعالیت کنند همچنین سازمانهای حمایت‌گر نیز باید بخشی از هزینه‌های آنان را تحت حمایت خود قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha