دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 119262

پزشکان دریافتند نوعی داروی آزمایشی کاهش کلسترول در مطالعات بالینی خطر سکته قلبی و مغزی را تا 50 درصد کاهش داده است.

سلامت نیوز: پزشکان دریافتند نوعی داروی آزمایشی کاهش کلسترول در مطالعات بالینی خطر سکته قلبی و مغزی را تا 50 درصد کاهش داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این داروی آزمایشی موسوم به «الیروکوماب» (Alirocumab)، تولید دو شرکت داروسازی «سانوفی» و «ریجنرون» است. هرچند این نتایج هنوز قطعی نشده و تنها حاصل مطالعات قبلی است اما به هر حال این مطالعه برای نخستین بار تأثیر پروتئین موسوم به PCSK9 را بر کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی در میلیون‌ها بیمار مورد بررسی قرار داده است.

این دارو شکل جدیدی از داروهایی است که توسط کمپانی‌های «آمگن» و «فایزر» نیز تولید شده‌اند. این داروها کلسترول LDL موسوم به کلسترول بد را کاهش می‌دهند و پیش‌بینی می‌شوند فروش آن‌ها از چندین میلیون‌ دلار فراتر رود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یافته‌های جدید اشتیاق متخصصان را نسبت به ورود این دارو به بازار افزایش داده و پیش‌بینی می‌شود داروی جدید تا سال آینده وارد بازار شود. اما متخصصان می‌گویند عرضه‌ این دارو منوط به تایید اثرگذاری آن در مقیاس وسیع‌تر است.

با این حال مسئولان کمپانی‌های سانوفی و ریجنرون می‌گویند: داروی «الیروکوماب» که به‌ صورت تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرد با پشت سر گذاشتن 9 آزمایش در ماه ژوئیه نشان داد که موفق به کاهش مداوم کلسترول LDL شده اما تنها جزئیات چهار آزمایش از 9 آزمایش فوق در اجلاس سالانه‌ انجمن قلب اروپا که در «بارسلون» اسپانیا برگزار شد، ارائه شده است.

پیش‌بینی نتایج آزمایش این دارو که در حال حاضر روی 2341 بیمار در دست انجام است اوایل سال آینده نهایی شود اما متخصصان نتایج اولیه نسبت به مؤثر بودن این دارو را امیدوارکننده اعلام کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha