وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در جمع دانشجویان علوم پزشكی درباره حقوق كاركنان شبكه بهداشت و درمان گفت: در طول سه سال گذشته حقوق كاركنان بخش دولتی بهداشت و درمان رشد زیادی داشته، تا جایی كه اكنون حقوق پرستاران بیمارستان‌های دولتی 60 درصد بیشتر از حقوق پرستاران بخش خصوصی است.

دكتر كامران باقری لنكرانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی شب گذشته در جمع شركت كنندگان در هشتمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور در خوابگاه الزهرا(س) دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی حاضر شد و به سوالات دانشجویان درخصوص موضوعات مختلف حوزه‌ بهداشت و درمان پاسخ گفت.

وی در پاسخ به دانشجویی كه علت پایین بودن حقوق كاركنان شبكه‌ بهداشت و درمان را جویا شده بود، گفت: در نخستین جلسه‌ای كه در سال 84 با پرستاران داشتیم، همكاران گفتند كاری كنید كه حقوق بیمارستان‌های دولتی همانند حقوق بخش خصوصی شود. ولی امسال در جلسه‌ روز پرستار همكاران گفتند كاری كنیم كه حقوق كاركنان بخش خصوصی به اندازه‌ حقوق بخش دولتی شود. چون حقوق كاركنان بخش دولتی در این دو، سه سال افزایش نسبتا خوبی داشته است. اگرچه هنوز با تورم و گرانی فاصله دارد.

لنكرانی در پاسخ به یكی از دانشجویان درباره وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان رشته‌ مدیریت خدمات بهداشتی، بر اهمیت این رشته تاكید كرد و گفت: مدیریت خدمات بهداشتی در شرایط احراز بعضی پست‌ها منظور نشده بود كه ما این نقص را اصلاح و ابلاغ كردیم كه توجه بیشتری به آن شود. اما این هم توقع درستی نیست كه انتظار داشته باشیم فارغ التحصیلان هر رشته‌ای كه پیش‌بند مدیریت دارد مثل مدیریت صنعتی، مدیریت دولتی و مدیریت خدمات بهداشتی، مدیر شوند. در واقع كسی كه در این رشته‌ها فارغ التحصیل شده به عنوان یك كارشناس سیاست‌گذاری و مدیریت منظور می‌شود.

وی با ذكر این كه پست‌های مدیریتی ما محدود هستند و در كل كشور بیش از 850 بیمارستان وجود ندارد، گفت: این رشته معنی‌اش این است كه فارغ التحصیلان آن باید در فرآیند مدیریت بهداشت و درمان كمك كنند نه اینكه حتما مدیر شوند.

وزیر بهداشت تاكید كرد: رشته مدیریت خدمات بهداشتی به خصوص در شرایط فعلی اهمیت بیشتری پیدا كرده ولی باید روزآمد شود تا متناسب با نیازهای روز بتواند پاسخگوی مركز پیچیده‌ای مثل بیمارستان باشد.

وی همچنین از بازنگری قریب الوقوع این رشته توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت خبر داد.

دكتر لنكرانی همچنین درباره‌ تاسیس دوره كارشناسی برای رشته‌ فوریت‌ پزشكی گفت: ما این رشته را یك رشته‌ كاربردی می‌دانیم و روزی كه وارد وزارت بهداشت شدیم، پذیرش این رشته در سراسر كشور تنها 42 نفر بود ولی حالا به هزار نفر رسیده است كه علتش گسترش اورژانس بیمارستانی است؛ بنابراین این رشته، جزو رشته‌های موردنیاز ما است ولی بهتر است جنبه‌ كاربردی‌اش را حفظ كنیم.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به كسانی كه در مقطع كاردانی فوریت‌های پزشكی فارغ التحصیل شده‌اند، پیشنهاد كرد در مقطع كارشناسی رشته‌های دیگری ادامه تحصیل دهند و تاكید كرد: راه‌اندازی مقطع كارشناسی برای این رشته محل بحث و بررسی است، چرا كه باید به این نتیجه برسیم كه كارشناسی شدن آن مشكلی را در كشور حل می‌كند.

دكتر لنكرانی در توضیح تفاوتی كه بین دانشگاه‌های علوم پزشكی كلان شهرها و شهرهای كوچك وجود دارد، گفت: البته این طور نیست كه همه دانشگاه‌های كوچك ما از مشكلات بیشتر و امكانات كمتری نسبت به دانشگاه‌های بزرگ برخوردار باشند.

به عنوان مثال ما دانشگاه كوچكی داریم كه سرانه خوابگاه‌هایش یعنی متراژی كه برای هر نفر در آن خوابگاه اختصاص می‌یابد، دو و نیم برابر همین مقدار در تهران است. ولی به هر حال تفاوت‌هایی بین دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی كه نزدیك به پنجاه سال از تاسیس آن می‌گذرد و دانشگاه كوچكی كه تنها چهار، پنج سال قبل به وجود آمده است وجود دارد.

وزیر بهداشت در عین حال تصریح كرد: تلاش می‌كنیم این تفاوت‌ها را در امكانات و تجهیزات به حداقل برسانیم و اكنون سرمایه‌گذاری ما در دانشگاه‌های تیپ دو و سه به مراتب بیشتر از دانشگاه‌های تیپ یك است. به طوری كه شش دانشگاه ما قبلا هیچ فضای ورزشی نداشتند ولی امسال بودجه‌ خوبی را برای تاسیس فضاهای ورزشی در این شش دانشگاه اختصاص داده‌ایم كه امیدواریم تا سال 88 به ثمر برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha