دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 119275

رئیس مرکز بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که کمردرد حدود ۷.۵ درصد بار بیماری‌های کشور را به‌خود اختصاص داده است.

سلامت نیوز: رئیس مرکز بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که کمردرد حدود ۷.۵ درصد بار بیماری‌های کشور را به‌خود اختصاص داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،علاوه بر این، كمردرد دومین علت مراجعه به پزشك و یكی از مهم‌ترین دلایل گزارش شده برای غیبت از كار است. بهزاد دماری به ایسنا گفته كه 40درصد افراد 20 تا 55ساله حداقل یك‌بار در طول عمر خود كمردرد منتهی به ناتوانی را تجربه می‌كنند و حدود 300هزار سال عمر از دست رفته ایرانی‌ها به‌علت ناتوانی ناشی از كمردرد است. اما كارشناسان معتقدند كه با پیشگیری و اصلاح سبك غلط زندگی می‌توان از بروز برخی كمردردها جلوگیری كرد.

    جدیدترین آمار شیوع كمردرد در ایران

به گفته دكتر حمیدرضا مختاری‌نیا، دكترای فیزیوتراپی، استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، براساس یافته‌های یك تحقیق علمی كه در یكی از مجلات معتبر علمی در سال2014 منتشر شده، میزان شیوع كمردرد در ایران در بین افراد بزرگسال، شاغل، زنان باردار و بچه‌ها بین 14.4 تا 84.1درصد گزارش شده است. او به همشهری گفت كه از این میزان شیوع در سال اول حدود2.1درصد دچار ناتوانی شاملاز كار افتادگی و اقدام به درمان‌های خاص مثل جراحی می‌شوند.

    سومین عامل از كار افتادگی

به گفته مختاری‌نیا، كمردرد سومین علت از كارافتادگی در سنین 15 تا 69سال است. درصد زیادی از افرادی كه كمردرد می‌شوند دچار افسردگی، اضطراب و نگرانی نسبت به آینده می‌شوند. از لحاظ هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی نیز گرچه آمار دقیقی وجود ندارد اما گفته شده یك سوم هزینه‌های بهداشتی مربوط به كمردرد است.

    دلایل كمردرد

كمردردها 2دسته هستند؛ یك دسته به‌دلیل تغییرات ساختاری است كه در ستون فقرات افراد ایجاد می‌شود مثل دیسك كمر، آسیب‌دیدگی ستون فقرات، پارگی دیسك یا آسیب‌های مادرزادی كه به این نوع از كمردردها اختصاصی می‌گویند. دسته دوم كمردرد‌های غیراختصاصی است كه كارشناسان سلامت علت بروز كمردردهای غیراختصاصی را تحرك فیزیكی ناكافی، نشستن‌های طولانی‌مدت، اضافه وزن، چاقی و افزایش بیش از حد و خارج از استاندارد دور كمر، نشست و برخاست‌ها و بلندكردن‌های غیربهداشتی وسایل ذكر می‌كنند و معتقدند كه با اصلاح شیوه زندگی می‌توان از این نوع كمردردها پیشگیری كرد.

آنها دلیل این نوع كمردردها را عدم‌انطباق فرد با شرایط كاری و محیط كار و یا ابزاری می‌دانند كه فرد در محیط كار در تعامل با آنهاست و معتقدند كه این نوع از كمردردها به این دلیل بروز می‌كنند كه افراد از وضعیت صحیح بدن هنگام كار، بی‌اطلاع هستند. آنها می‌گویند ارگونومی علمی است كه می‌تواند سبك غلط زندگی را در این زمینه اصلاح كند و به مردم آموزش دهد. یكی از اقدامات مهم برای پیشگیری از كمردرد، انطباق بین كار و شرایط محیط كار برای افراد است. بسیاری از شغل‌ها با فیزیك و شرایط روحی و روانی افراد متناسب نیست. مختاری‌نیا، مدیر گروه ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی توصیه‌های جدی‌ای برای كمتر آسیب دیدن كمر دارد. او می‌گوید: مردم چگونه باید درست بنشینند، درست بایستند و چگونه درست اجسام را از زمین بلند كنند تا همیشه سالم بمانند.

    چگونه درست بنشینیم

مختاری‌نیا می‌گوید: میز و صندلی حتما باید با هم انطباق داشته باشد. بر این اساس باید طوری پشت میز كارتان بنشینید كه زاویه بین تنه و ران‌ها بین 90 تا 110درجه باشد. به‌عبارت دیگر، زاویه مناسب برای پشتی صندلی بین 90 تا 110درجه است. هرگز لبه صندلی ننشینید و حتما به تكیه‌گاه پشتی صندلی تكیه دهید. ارتفاع نشیمنگاه فرد باید طوری تنظیم شود كه زاویه بین ساق پا و ران 90درجه باشد. كف پا حتما باید روی زمین قرار بگیرد یا جلو پایی داشته باشد.

ارتفاع میز باید به‌گونه‌ای باشد كه وقتی فرد نشسته و زاویه آرنج در وضعیت 90درجه قرار گرفته، سطح میز زیر ارتفاع آرنج قرار بگیرد. اگر با كامپیوتر كار می‌كنید مانیتور باید در جلوی شما قرار گیرد كه مجبور نباشید سر و گردن را بچرخانید. مانیتور را طوری قرار دهید كه در حدود 40 تا 45سانتی‌متر از زاویه دید شما قرار بگیرد. زاویه دید باید طوری تنظیم شود كه لبه فوقانی مانیتور همسطح یا 15درجه پایین‌تر از سطح چشم قرار بگیرد. هر 20دقیقه كه می‌نشینید باید بین 3 تا 5دقیقه استراحت كنید. حتما بلند شوید و كاری را سر پا انجام دهید.

چون در وضعیت نشسته فشار داخل دیسك بالاست بنابراین انجام تمرین‌های كششی به‌مدت یك تا 2دقیقه بسیار مفید است. سعی كنید از صندلی‌هایی استفاده كنید كه حمایت‌كننده ناحیه كمر داشته باشد؛ به‌عبارت دیگر قوسی حدود 5سانتی‌متر داشته باشد كه گودی كمر را پر كند. طوری بایستید كه به‌طور متناوب روی هر دو پا جا‌به‌جا شوید به این شكل فشار كمتری به ستون فقرات وارد می‌شود و اینكه گرفتن اجسام در وضعیت ایستاده باید طوری باشد كه وسایل به بدن نزدیك باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha