رئیس مجمع واردات گفت:برای مقابله با خرید فراورده هایی که از طریق قاچاق وارد کشور شده اند باید فرهنگ سازی شود. خریداران کالای لوازم آرایشی و بهداشتی اگر کالای بی کیفیتی می خرند،باید آگاه شوند که نمی توانند به جای مشخصی شکایت کنند چراکه هیچ سازمانی جوابگوی آنها نیست.

سلامت نیوز: رئیس مجمع واردات گفت:برای مقابله با خرید فراورده هایی که از طریق قاچاق وارد کشور شده اند باید فرهنگ سازی شود. خریداران کالای لوازم آرایشی و بهداشتی اگر کالای بی کیفیتی می خرند،باید آگاه شوند که نمی توانند به جای مشخصی شکایت کنند چراکه هیچ سازمانی جوابگوی آنها نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی مجمع واردات، دکتر رسول دیناروند-رئیس سازمان غذا و دارو در جلسه پرسش و پاسخ اعضاء مجمع واردات اظهار داشت: با همت واردکنندگان، باید تلاش کنیم که هزینه واردات غیر رسمی، آن چنان افزایش پیدا کند که برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

دیناروند ضمن تشریح سیاستهای سازمان غذا و دارو در حوزه فراورده های آرایشی و بهداشتی اظهار داشت: بمنظور حمایت از واردات قانونی و بارویکرد تسهیل واردات شناسنامه دار، طبق آیین نامه های اجرایی، کالاهایی که ثبت منبع شده اند در گمرک نمی مانند و باید مستقیما به انبارهای شرکت واردکننده منتقل شود

به گفته دیناروند تنها حالتی که برای توقف کالا درگمرک قابل تصور است آن است که این فراورده برای اولین بار وارد کشور شده باشدو به جهت آزمایش های اولیه معطل شود.

دیناروند با اشاره به الزامات قانونی طرح برچسب اصالت اظهار داشت:این موضوع در دست بررسی است که کالاهایی که از لحاظ فیزیکی، امکان نصب برچسب اصالت بر روی آنها وجود ندارد، در صورتی که میزان مخاطره آنها برای سلامت مردم چندان زیاد نباشد، بتوانند به تدریج از نصب برچسب معاف شوند.

دیناروند با استقبال از طرح مجمع واردات در خصوص طبقه بندی واردکنندگان بر اساس سابقه کاری و صحت و سلامت فعالیتهای قبلی ایشان، آن را منوط به ارائه طرح عملیاتی رتبه بندی واردکنندگان دانست

سیاست های واردات فراورده های آرایشی و بهداشتی با حضور رئیس و معاونان سازمان غذا و دارو

در ادامه دکتر هدایت حسینی-مدیر کل اداره نظارت بر فراورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ضمن استقبال از تعامل منطقی و گفتگوی مستقیم با اعضاء مجمع واردات تصریح کرد:تشکیل کمیته مشترک با حضور نمایندگان مجمع واردات و اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو می تواند موجب هم افزایی طرفین شده و بسیاری از مشکلات را برطرف نماید.

به گفته حسینی شناسایی گلوگاه های تولید و تجارت در جلسات مشورتی مشترک می تواند مسیر دستیابی به اهدافی نظیر حمایت از مصرف کننده را هموار تر سازد.

حسینی در خصوص شیوع پدیده شوم قاچاق و کالاهای تقلبی با اشاره به شاخص های سلامت در کشورهای همسایه اظهار داشت: اگر کشورهای همسایه حائز رتبه بالایی در استاندارهای بهداشتی و سلامت بودند، مسلما وضعیت قاچاق قابل کنترل تر بود.

وی در پاسخ به پرسش واردکنندگان دررابطه با تعرفه واردات فراوردهای آرایشی و بهداشتی ادامه داد: تشکیل جلسه مشترک میان مجمع واردات، سازمان غذا و دارو و گمرک به جهت بررسی تبعات کاهش تعرفه ها بر کاهش انگیزه قاچاق و تقلب در دستور کار سازمان قرار دارد.

حسینی در رابطه با پیشنهاد واردکنندگان در خصوص حضور نماینده مجمع واردات در جلسات کمیته فنی تصریح کرد: بصورت غیر مستمر این موضوع قطعا عملیاتی خواهد شد .ضمن آنکه جلسات مشورتی ماهیانه(سه شنبه های آخر هر ماه) نیز برنامه ریزی خواهد شد

وی در خصوص تغییر فرمولاسیون فراوده های بهداشتی و آرایشی اظهار داشت:در صورت در خواست تغییر فرمولاسیون یا تغییر نامه فاروده ها،واردات این فراورده ها با GMP  قبلی قابل انجام می باشد

حسینی ضمن استقبال از پیشنهاد وارد کنندگان در خصوص انجام نمونه برداری از سطح عرضه اظهار داشت:این موضوع که فرایند pms  توسط مجمع واردات انجام شود موضوع است که در صورت موافقت واردکنندگان قابل عملیاتی شدن است

در ادامه محمد پور خسروانی از واردکنندگان فراورده های بهداشتی و آرایشی با اشاره به مخاطرات ایجاد شده از سوی قاچاقچیان برای سلامت مردم تصریح کرد: مدیریت بهینه واردات از طریق تسهیل واردات قانونی بویژه در حوزه کالاهای سلامت محور بهترین شیوه برای مقابله با کالاهای قاچاق و تقلبی است

وی تاکید کرد:بمنظور دستیابی به این هدف کاهش مقررات زائد و اصلاح بخشنامه ها،کاهش کاغذ بازی های بی مورد و جلوگیری از اتلاف وقت مراجعه کنندگان،اعتماد به مسئولان فنی، و لحاظ تسهیلات برای محصولاتی که ثبت منبع شده اند و تسهیل فرایند ثبت از مهمترین درخواستهای واردکنندگان است.

پور خسروانی یادآور شد:مجمع واردات آمادگی دارد بمنظور کاهش ازدحام ارجاع امور واردکنندگان به کارشناسان سازمان غذا و دارو ،انجام بخشی از امور بررسی مدارک ثبت و وردو فراورده ها را بر عهده بگیرد.

در پایان نیز محمد حسین برخوردار-رئیس مجمع واردات در خصوص طرح برچسب اصالت اظهار داشت: طرح اصالت کالا طرح خوبی است، اما باید با آگاهی و به درستی انجام شود تا و به سر درگمی وارد کنندگان و بی سرانجامی منتهی نشود

وی تاکید کرد:برای مقابله با خرید فراورده هایی که از طریق قاچاق وارد کشور شده اند باید فرهنگ سازی شود. خریداران کالای لوازم آرایشی و بهداشتی اگر کالای بی کیفیتی می خرند،باید آگاه شوند که نمی توانند به جای مشخصی شکایت کنند چراکه هیچ سازمانی جوابگوی آنها نیست.

وی با تاکید بر ضروت برند سازی در حوزه تولید فراورده های بهداشتی و آرایشی ادامه داد:اگر ما بتوانیم جریان واردات رسمی و تحت نظارت سازمان غذا و دارو را پایدار کنیم و همچنین در بخش تولید ، کیفیت محصولات را بالا بریم و از فشار تحریمها هم کاسته شود و مواد اولیه مرغوب تری به دست تولید کنندگان ما برسد شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha