سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 119312

متأسفانه منابع آبی کشور در وضعیت بدی قرار دارد، مسئولان عنوان می‌ کنند که کشور در بحرانی ‌ترین وضعیت آبی خود طی دهه های گذشته قرار دارد. اما یکی از چالش هایی که به گفته مسئولان در این سال ها با آن روبرو شده ایم آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی است که نیاز به اقدام جدی دارد.

سلامت نیوز: متأسفانه منابع آبی کشور در وضعیت بدی قرار دارد، مسئولان عنوان می‌ کنند که کشور در بحرانی ‌ترین وضعیت آبی خود طی دهه های گذشته قرار دارد. اما یکی از چالش هایی که به گفته مسئولان در این سال ها با آن روبرو شده ایم آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی است که نیاز به اقدام جدی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، ایران کشوری نیمه کوهستانی است که دو رشته کوه البرز با جهت گیری شرقی-غربی و رشته کوه زاگرس با جهت گیری شمال غربی-جنوب شرقی در آن قرار گرفته اند. این دو رشته کوه مانع رسیدن ابرهای بارانزا از شمال و غرب کشور می شوند و به همین دلیل نیز بخش اعظم کشور را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می دهند. بنابراین کمبود منابع آبی همواره به عنوان یک عامل محدود کننده فعالیت ها در کشور مطرح بوده است.
موید حسینی صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس مدیریت منابع آبی را یک ضرورت ملی دانست و به خبرنگار پانا گفت: برای اجرای مدیریت منابع آب تنها نباید از دولت انتظار داشت بلکه مردم نیز باید برای تحقق این مهم تلاش کنند، چراکه دستیابی به هدف مذکور بدون همکاری مردم امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به اهمیت وجود منابع آب در محیط زیست کشور گفت: محیط زیست کشور ما هم اکنون با چالش های زیادی روبرو است که می توان به آلودگی آب، خاک، هوا به عنوان مهم ترین چالش های فعلی محیط زیست اشاره کرد.
به گفته وی، با توجه به شرایط خشکسالی کشور مدیریت صحیح منابع آب برای جلوگیری از بحران کم آبی در استان ها بسیار ضرورت دارد.
وی درباره آلودگی منابع آب های زیرزمینی در کشور به ویژه در شهر تهران نیز گفت: آلودگی منابع آب های زیرزمینی کشور یکی از مهم ترین مباحثی است که از اهمیت برخوردار بوده به طوری که گفته می شود نیمی از منابع آب های زیرزمینی کشور آلوده است و باید یک اقدام جدی برای آن صورت گیرد.
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با تأکید بر ضرورت فرهنگ سازی برای ارتقای آگاهی مردم در استفاده از منابع آبی افزود: همانطور که می دانید در سیاست های کلی اجتماعی نظام در حوزه محیط زیست به ارتقای فرهنگ جامعه برای تامین سلامت محیط زیست و صیانت از احیای منابع طبیعی آسیب دیده کشور تاکید شده است. از طرفی ارتقای فرهنگ جامعه با ایجاد عزم ملی و بالارفتن سطح فرهنگ و آگاهی های عمومی برای حفاظت از محیط زیست و استفاده صحیح از منابع آبی محقق خواهد شد.
این نماینده مجلس درخصوص ضمانت اجرای قوانین محیط زیستی نیز گفت: در همین راستا، باید گفت که قوانین محیط زیستی در کشور نیاز به بازنگری دارد. اگر صندوق محیط زیست در کشور تشكیل شود، می تواند نقش مهمی را در بحث محیط زیست داشته باشد. قوانین محیط زیست باید به گونه ای باشد که متناسب با نیازهای جامعه و شرایط فعلی محیط زیست باشد تا کاستی های موجود برطرف شود.
وی در پایان بیان داشت: از آنجا که آب مایه حیات و زندگی بوده و بسیار اهمیت دارد بنابراین هم کمبود آب و هم آلودگی آن از نظر ما در اولویت قرار دارد که باید جلسات بیشتری را برای رفع مشکلات موجود با مسئولان مربوطه داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha