رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت گفت: اگر بسته بیماری های صعب العلاج در طرح تحول سلامت اجرا شود، پیوند در ایران کاملا به صورت رایگان خواهد شد و بیماران دیگر دغدغه پرداخت هزینه های آن را نخواهند داشت.

سلامت نیوز: رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت گفت: اگر بسته بیماری های صعب العلاج در طرح تحول سلامت اجرا شود، پیوند در ایران کاملا به صورت رایگان خواهد شد و بیماران دیگر دغدغه پرداخت هزینه های آن را نخواهند داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، کتایون نجفی زاده در نشست خبری یازدهمین بزرگداشت پیوند اعضا (جشن نفس)، بر ضرورت فرهنگسازی هرچه بیشتر در خصوص تصمیم گیری جهت اهدای عضو، تاکید کرد و گفت: اگر این فرهنگسازی صورت گیرد، خانواده های فرد متوفی سریع تر به این نتیجه میرسند که برای اهدای عضو فرد مرگ مغزی رضایت دهند. چون اگر تعلل صورت گیرد، دیگر اعضای فرد متوفی قابل استفاده نخواهد بود.

به گفته نجفی زاده در این راستا هر ساله جشن نفس برای قدردانی از خانواده های اهدا کنندگان عضو برگزار می شود تا همگان تبلور عینی این اقدام را ببینند. امسال این جشن در ابعاد کشوری برگزار می شود و تمام اهداکنندگان و گیرندگان عضو سراسر کشور به آن دعوت هستند.
به گفته وی تا یک سال گذشته، فرد مرگ مغزی باید هزینه بستری در بیمارستان مبداء را پرداخت می‌کرد اما اکنون وزارت بهداشت در صدد وضع قانونی است که بر اساس آن خانواده بیماران مرگ مغزی هزینه‌ای را توسط بیمارستان متحمل نشوند و کل هزینه‌ها رایگان باشد.

رییس اداره پیوند وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه آمار مرگ های مغزی بخصوص در میان جوانان بدلیل تصادفات بسیار بالاست و امیدواریم این آمار کاهش یابد. در غیر این صورت اگر کسی مبتلا به مرگ مغزی شد، امیدواریم با تصمیم درست خانواده ها، اعضای قابل پیوند او خاک سپاری نشود.

نجفی زاده با بیان این که اکثر بخش های اهدای عضو در ایران وضعیت فیزیکی مناسبی ندارند، گفت: در این راستا طرح کشوری به نام مدل ایرانی شبکه فراهم آوری پیوند اعضا را ارائه داده ایم تا در قالب آن مراکز فراهم آوری عضو، تجهیز شده و بازسازی گردند. البته در این زمینه نیاز به مساعدت و کمک خیرین داریم.

وی با اشاره به گران بودن هزینه داروهای پیوند، خاطرنشان کرد: اگر بسته بیماری های صعب العلاج در طرح تحول سلامت، اجرا شود، پیوند در ایران کاملا به صورت رایگان خواهد شد و بیماران دیگر دغدغه هزینه های آن را نخواهند داشت.

شایان ذکر است مراسم جشن نفس عصر روز پنجشنبه 13 شهریور ماه در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha