سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 119316

همان‌طور که می‌دانید غضروف‌ها بافت‌های حساسی هستند که بین دو مفصل قرار داشته و باعث انعطاف‌پذیری و حرکت مفصل‌ها و ماهیچه‌ها می‌شوند.بنابراین در صورت آسیب دیدن بخشی از بدن که از جنس غضروف است نیاز است که از بخش دیگری با همان جنس استفاده شود.

سلامت نیوز: همان‌طور که می‌دانید غضروف‌ها بافت‌های حساسی هستند که بین دو مفصل قرار داشته و باعث انعطاف‌پذیری و حرکت مفصل‌ها و ماهیچه‌ها می‌شوند.بنابراین در صورت آسیب دیدن بخشی از بدن که از جنس غضروف است نیاز است که از بخش دیگری با همان جنس استفاده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان،تحقیقات و مطالعات جدید در زمینه‌های پزشکی هر روز دستاوردهای جدیدی در پی دارد. آخرین نمونه در زمینه رشد غضروف‌ها مصداق همین پیشرفت‌هاست.

در قسمت‌هایی از بدن غضروف‌ها بر اثر آسیب‌دیدگی از بین رفته و دوباره رشد نمی‌کنند یا اینکه رشد مجدد آنها زمان طولانی را درپی خواهد داشت و این امر باعث می‌شود که آسیب‌های مفصلی زمان زیادی را برای بهبود یافتن سپری کنند بنابراین دانشمندان همیشه به دنبال راهی بوده‌اند تا این عمل را سریع‌تر به سرانجام برسانند.

امروزه طبق تحقیقات دانشمندان سوئیسی می‌توان سلول‌های غضروفی را از دیواره داخلی بینی بیمار برداشت کرد و برای تولید و جایگزینی سلول‌های آسیب دیده غضروف زانوهایشان استفاده کرد.

در این عمل از حفره‌های بینی ماده غضروفی گرفته شده و سلول‌ها از آن استخراج می‌شود و در آزمایشگاه تکثیر یافته سپس در بافت زنده‌ای که با بافت غضروفی زانو سازگاری دارد جای‌گذاری شده و به بدن بیمار منتقل می‌شود.


طبق تحقیقات، میزان رشد سلول‌های غضروفی بینی سریع‌تر از سلول‌های غضروفی مفصلی بوده و این سلول‌ها بیشتر آمادگی دوباره تولید شدن را دارند و این امر حاکی از آن است که این سلول‌های غضروفی می‌تواند سازگاری مناسبی با محیط جدید ایجاد کنند و کمکی برای بهبود حال بیمار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha