سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 119330

بحث الکترونیک کردن مدارس چند سالی ست به راه افتاده و درباره طرح‌هایی مانند جایگزین شدن کتاب‌ها و دفتر‌ها و خودکارها با تبلت‌ها بحث و کارهای آزمایشی صورت می‌گیرد، ورود تکنولوژی‌های نو به عرصه‌هایی مانند آموزش را یک تحول بنیادین می‌نامند

استفاده از تبلت در نظام آموزشی:بلی یا خیر

سلامت نیوز :بحث الکترونیک کردن مدارس چند سالی ست به راه افتاده و درباره طرح‌هایی مانند جایگزین شدن کتاب‌ها و دفتر‌ها و خودکارها با تبلت‌ها بحث و کارهای آزمایشی صورت می‌گیرد، ورود تکنولوژی‌های نو به عرصه‌هایی مانند آموزش را یک تحول بنیادین می‌نامند،کارشناسان معتقدند این ابزارها جهان را دگرگون کرده اند و درکنار جهان انسان را نیز دگرگون کرده اند، آیا تقسیم بندی نسل‌ها با تکنولوژی شایع در هر عصر کار درستی است، آیا این گسست واقعی ست، قضاوت بعضی از میان سال‌ها و کهن سال‌ها درباره نسل‌های جدید درست است، به جز جایگزین شدن جامعه جوان‌ها، نوجوان‌ها و پیرها دگرگونی ای توسط تکنولوژی هم اتفاق می‌افتد و نسلی را از نسل قبل متفاوت می‌کند؟ 

نسل مجله، نسل سینما، نسل تلفن، نسل موبایل، نسل اینترنت، نسل تبلت، چنین تقسیم بندی‌هایی در کنار تقسیم زمان به سلسله‌ها و گرایش‌های همه گیر می‌تواند کارآمد باشد. یک انسان دهه چهلی در کنار جنبش‌های اجتماعی، با رسانه‌هایی مانند رادیو، سینما، ادبیات یا رسانه‌هایی از این دست، تعین پیدا می‌کند.

در این دوره نوشتار، نوع غالب رسانه است و شعر فارسی بعد از قرن‌ها حرکت لاک پشتی و - گاهی با عقبگرد- به یکباره پوست می‌اندازد، رمان و رمان نویس پدید می‌آید، چند کارگردان شکل مسلط فیلم سازی را نفی می‌کنند و رادیکال ترین گروه‌های سیاسی متولد می‌شوند.

درباره نسل دهه هشتاد یا نود هم نمی‌توان بدون در نظر گرفتن اینترنت و تلفن هوشمند صحبت کرد.این جمله کلیشه ای درباره بهتر بودن اوضاع در گذشته‌ها از کجا ناشی می‌شود، این تصور که نسل‌های جدید همیشه در حال از دست دادن هستند یکی از صحبت‌های ثابت بین پا به سن گذاشته هاست.

دکتر بهادری، روانشناس، می‌گوید:" این تصوری ست که هر نسل نسبت به نسل قبل دارد این اعتقاد که همه چیز دگرگون شده است نزد اغلب نسل‌های وارد کهن سالی شده وجود دارد.

اخت شدن کوکان با وسیله‌های هوشمند مانند تلفن‌های جدید و تبلت که برخلاف ابزار‌های قبلی بیشتر قابلیت تبدیل به شی وابسته کننده را دارا هستند، شکل عواطف نسل جدید را تحت تاثیر قرار خواهد داد. آنها به جای لمس واقعیت تنها با لمس صفحه‌های سیاه در حال تجربه کردن هستند و در واقع هیچ تجربه ای نمی‌کنند نوعی بی تجربگی را تجربه می‌کنند.

شکل گردهم آیی‌ها،بازی‌ها،دوستی‌ها و یاد هم افتادن‌ها همه غیر واقعی هستند ( نه به معنی دروغین). نامه پیامی قابل لمس بود، حتی در تلفن شکل رابطه با صوت است صوت هم حالت مادی دارد، اما ابزار‌های چت مانند فس بوک یا وایبر یا برنامه‌هایی از این دست رابطه‌ها را ساده تر، راحت تر و به دور از تنش‌های واقعی ساخته است.

[quote-left]اخت شدن کوکان با وسیله‌های هوشمند مانند تلفن‌های جدید و تبلت که برخلاف ابزار‌های قبلی بیشتر قابلیت تبدیل به شی وابسته کننده را دارا هستند، شکل عواطف نسل جدید را تحت تاثیر قرار خواهد داد. آنها به جای لمس واقعیت تنها با لمس صفحه‌های سیاه در حال تجربه کردن هستند و در واقع هیچ تجربه ای نمی‌کنند نوعی بی تجربگی را تجربه می‌کنند. [/quote-left]

این دنیای مجازی شکل واقعی و قدرت ارتباط را دگرگون کرده و قدرت مادی آن را نابود کرده است"تکنولوژی زندگی را راحت تر و نیاز آن به کار بدنی را کمتر کرده، رابطه‌ها راحت تر شده و هر کس امکان برقراری تماس با همه را پیدا کرده، مدیریت رابطه‌ها راحت تر شده، و راز و رمز از آشنایی‌ها و دوستی‌ها کنار زده شده، شما اگر حال کسی را نمی‌پرسید نمی‌خواهید حال او را بپرسید یا ببینید هر آن امکان این کار را دارید.

برای نسل ده هشتاد تصوری از جهان بدون موبایل نبود همانطور که برای متولدین اواسط این دهه، دنیای بدون اینترنت معنی ندارد. برای آنها جهان با اینترنت آغاز می‌شود و اینترنت چیز جدایی است نسبت به چاپ، تلویزیون یا سینما؛ اینترنت بازسازی مجازی دنیای واقعی ست. 

دکتر معصومی، جامعه شناس، می‌گوید:« ورود تلفن، موبایل، اینترنت و همه گیر شدن فضای مجازی در سال‌های اخیر با کمک تلفن‌های هوشمند و تبلت ها، شکل رابطه‌ها را عوض کرده، دانش آموزان دوره ابتدایی هم حالا با کمک کامپیوتر‌ها و پای تبلت‌ها یشان بیشتر یاد می‌گیرند تا دنیای واقعی، باید جلوی اسیب‌ها ی این مسئله گرفته شود و والدین اجازه ندهند کودکانشان ارتباط با دنیای واقعی را از دست بدهند، باید آنها را وادرا به کار بدنی و ورزش کرد تا عوارض کاهش پیدا کند، باید در استفاده کودکان از اینترنت محدودیت قائل شد.

اینترنت یک فضای جهانی یک رنگ است و باعث خواهد شد ارزش‌های بومی و فرهنگ‌های اقلیت از بین برود و نسل‌های آینده ما در دل فرهنگ جهانی هضم شوند». 

سال گذشته،مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در جشن هوشمندسازی مدارس شهر تهران گفت: «طرحی را آماده کرده‌ایم که بر اساس آن دانش‌آموزان از تبلت بدون سیم کارت در مدارس استفاده خواهند کرد”. در حال حاضر تبلت به عنوان یکی از جدیدترین و جذاب ترین فناوری‌های اطلاعاتی با سرعت شگفت انگیزی جای خود را در عرصه وسایل چندرسانه ای دیجیتال باز کرده است

مدل‌های متنوع، سادگی و جذابیت استفاده و کاربردهای مختلف، این ابزار را در ردیف پرفروش ترین ابزارهای فناوری قرار داده است.یوسف نوری رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره طرح ورود تبلت مدارس می‌گوید:«در راستای اجرای طرح هوشمندسازی مدارس، طرح تبلت آماده و در جلساتی که با حضور مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شده، اجرای آزمایشی این طرح در مدارس تهران مورد بررسی قرار گرفته است، طرح کاملا آزمایشی اجرا می‌شود تا بازخوردهای آن را بررسی شود، چرا که نتایج جهانی این طرح را احصا کرده‌ایم، اما برای اجرای طرح در گستره بیشتر و تعمیم به همه مدارس، نیازمند اجرای آزمایشی آن در مدارس هستیم، استفاده از ابزار الکترونیکی برای ارائه یک مطلب درسی می‌تواند زمان آموزش را تا 50 درصد زمان مورد نیاز در شیوه آموزش سنتی کاهش دهد.

[quote-right] تبلت به عنوان یک وسیله کمک آموزشی هم استفاده می‌شود و به اعتقاد بسیاری از معلم‌ها می‌تواند باعث تقویت کارکرد مغز و یادگیری بیشتر دانش آموزان شود و همزمان آموزش را از ابزار‌های قدیمی مانند کتاب و تخته سیاه بی نیاز کند.[/quote-right]

از این رو بهره گیری از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در امر آموزش، منجر به صرفه جویی در وقت، صرفه جویی در خرید ابزارهای مصرفی و مواردی از این دست و به تبع آن حذف بسیاری از هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم خواهد شد.این جریان در نهایت با تسریع و تعمیق فرایند یادگیری نقش ویژه ای در افزایش نرخ بازگشت سرمایه انسانی ایفا می‌نماید».

تبلت یک وسیله شایع بین دانش آموزان است و والدین به چشم یک وسیله کمک اموزشی به ان نگاه می‌کنند.خانواده‌های قشر پایین هم با تبلت مانند داستان ال ای دی و یخچال ساید بای ساید برخورد کردند و بازار این وسیله از همه گونه مشتری دارد. این ابزار بازی به عنوان جایگزین میکرو و سگا و پلی استیشن حتی، تبدیل به وسیله محبوب کودکان شده حالا لمس با انگشت جای دسته‌ها و دکمه‌ها راگرفته است.

این وسیله به عنوان یک وسیله کمک آموزشی هم استفاده می‌شود و به اعتقاد بسیاری از معلم‌ها می‌تواند باعث تقویت کارکرد مغز و یادگیری بیشتر دانش آموزان شود و همزمان آموزش را از ابزار‌های قدیمی مانند کتاب و تخته سیاه بی نیاز کند.دکتر بهادری در این مورد می‌گوید:« با کاهش علاقه به مطالعه و به دنبال آن کاهش علاقه به خواندن تاریخ، این نسل رفته رفته در محاسبه موقعیت خود دچار از خود بیگانگی خواهد شد درک نادرستی از اینکه چطور و چگونه در چنین وضعیتی زندگی می‌کند خواهد داشت و در بدترین حالت چنین سوالی برایش مطرح نخواهد شد.

یک نسل بیرون از تاریخ که بیشتر از ماده با مجاز سر و کار دارد. تنها موردی که نسل‌ها می‌توانند ادعا کنند تنبل شدن نسل بعدی ست. تنبل شدن نه به معنی راحت طلب شدن این صفت در مقایسه پدید می‌آید کودکی که از سه سالگی با گوشی همراه و اینترنت آشنا می‌شود زندگی را همچون پدر و مادرش درک نخواهد کرد و بخش عمده ای از جهان برای او همین دنیای داخل تبلت‌ها و گوشی‌ها خواهد بود،او بخش بزرگی از عمرش را به جای جهان ملموس قرار است در دنیای تصاویر در دنیای مجاز سپری کند.

درباره آینده تکنولوژی در فیلم‌های هالیودی هشدار داده می‌شود: جهانی که تحت سلطه ماشین‌ها و مغزهای مصنوعی قرار می‌گیرد.انسان‌ها برده تکونولوژی خواهند بود، چنین اتفاقی نه اینکه محال باشد اما بیشتر به تخیل مربوط است. برای انسان گسست از تاریخ همان برده وضعیت شدن است و خود را در یک ثبات دیدن، ثباتی که از اول برپایه اینترنت و تبلت بنا شده و پذیرفتن شرایط به عنوان یک وضعیت طبیعی؛جهان با همه قوانین انسانی و غیر انسانی حاکم بر آن. تکنولوژی تنها موجودی است که وضعیت را دگرگون می‌کند، یک دگرگونی صوری؛ تا چند سال دیگر آنطور که وعده می‌دهند چشم شما می‌تواند تبدیل به مانیتور شما گردد.

به گفته کارشناسان ای تی اما آن بیرون چیزی دگرگون نخواهد شد، قیمت تبلت‌ها ارزان تر و در دسترس خواهد شد اما چیزی در عالم ماده دگرگون نخواهد شد، تولید این نسل تضمین ثبات است و خرابکاری اینترنتی جای اعتراضات را خواهد گرفت. چیزی که در نهایت تبدیل به خسارت مادی خواهد شد و نه دگرگونی. شبکه‌هایی مانند فیس بوک و توئیتر در کنار ساختن فضایی برای مبادله اطلاعات شخصی و خبررسانی، مورد استفاده حرکت‌های رهایی بخش هم قرار گرفت، این ابزارها جنبه‌های مهارناپذیر و کارکردهای پیش بینی ناپذیر هم پیدا می‌کنند؛ مانند بلایی که ویکی لیکس بر سر سیستم اطلاعاتی آمریکا آورد، اما ویژگی عمده این جهان مجازی دم دمی مزاج بودن آن است، نوعی عمل از روی عصبیت که فروکش کردن و به وجود آمدنش خیلی فاصله نخواهند داشت و این عصبیت بعد از سرریز دوباره از یک حوزه دیگر سر بیرون خواهد آورد، جنجال‌های فضای مجازی برای نابود شدن به وجود می‌آیند تا جای خود را به جنجال دیگری بدهند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابوالقاسم رخشانی ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    0 0
    من می گم بلی