رییس پژوهشگاه رویان با انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیرعلمی گفت: تاکنون مدارکی دال بر تهدید باروری مردان در مواجهه با حرارت ناشی از پکیج‌های شوفاژ دیواری به دست نیامده است.

سلامت نیوز: رییس پژوهشگاه رویان با انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیرعلمی گفت: تاکنون مدارکی دال بر تهدید باروری مردان در مواجهه با حرارت ناشی از پکیج‌های شوفاژ دیواری به دست نیامده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ یکی دو روز پیش خبری به نقل از دبیر انجمن ناباروری و باروری ایران مبنی بر خطر عقیم شدن با استفاده طولانی مدت و 40 درجه‌ای از پکیج شوفاز دیواری در برخی رسانه‌ها منتشر شد.

دکتر سید جلیل حسینی با طرح این موضوع که قرار گرفتن در معرض هوای بسیار گرم می‌تواند برای مردان مضر باشد، گفت که قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض گرمای 40 درجه پکیج می‌تواند موجب بروز خطر عارضه عقیمی شود.

اما رییس پژوهشگاه رویان چنین چیزی را رد می کند.

دکتر حمید گورابی با رد ارتباط استفاده از پکیج و عارضه عقیمی در مردان به خبرآنلاین گفت: من نیز این ادعا را در برخی رسانه‌ها خوانده‌ام اما چون مدعیان دلایل تحقیقی و پزشکی در این رابطه ارائه نداده‌اند نمی‌توان با استدلالات پزشکی به نقد آن پرداخت، اگرچه ادعاهایی از این دست پایه علمی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در پژوهشگاه رویان تحقیقاتی در زمینه خطرات احتمالی پکیج شوفاژ دیواری بر بروز عارضه ناباروری صورت گرفته‌است یا خیر، گفت: در این مرکز، مطالعاتی در خصوص نقش حرارت به عنوان عاملی برای تهدید عقیم‌شدن صورت گرفته و یا در حال انجام است، اما اینکه حرارت ناشی از پکیج‌های شوفاژ دیواری تهدیدی برای عقیم شدن مردان باشد مدارک و مستندات علمی به دست نیامده‌است.

به گفته دکتر گورابی، اظهارنظر پیرامون مسائلی از این دست نیاز به تحقیقات علمی و کارشناسی دارد در حالی که بیان اینگونه مسائل بدون بیان دلیل و مدرک پزشکی علاوه بر ایجاد نگرانی در جامعه، می‌تواند منجر به تضعیف صنایع داخلی کشور شود.

او با تاکید بر اینکه تاکنون مدارکی دال بر تهدید باروری مردان در مواجهه با حرارت ناشی از پکیج‌های شوفاژ دیواری به دست نیامده، گفت: این سیستم به مراتب در قیاس با بخاری‌های گازسوز و شوفاژ (سیستم موتورخانه) برای سلامتی ایمن‌تر است چرا که سیستم‌های حرارت مرکزی و بخاری به دلیل درجه استاندارد پایین و مصرف انرژی بالا، یک تهدید جدی برای سلامت محسوب می‌شوند که متاسفانه تاکنون اقدامات اصلاحی نیز در این زمینه صورت نگرفته‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha