معاون مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت گفت: خشکسالی، کم شدن بارندگی و افزایش گرد و غبار نه تنها موجب تشدید بیماری افراد مبتلا به آسم و بیماریهای تنفسی شده بلکه موجب افزایش این بیماریها نیز شده است.

افزایش مبتلایان به آسم در پی بروز خشکسالی

سلامت نیوز: معاون مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت گفت: خشکسالی، کم شدن بارندگی و افزایش گرد و غبار نه تنها موجب تشدید بیماری افراد مبتلا به آسم و بیماریهای تنفسی شده بلکه موجب افزایش این بیماریها نیز شده است.

رضا غلامی در گفت و گو با فارس افزود: افزایش گرما در تابستان که همراه با کم شدن بارندگی و خشکسالی رخ داده است، به طور مستقیم افراد مبتلا به آسم و بیماریهای تنفسی را درگیر می‌کند و عوارض حاد آن بیشتر برای افرادی است که به این نوع بیماریهای زمینه ای مبتلا هستند.

وی ادامه داد: بخش مهمی از عوارض خشکسالی و افزایش گرد و غبار، عوارض غیر حاد و مزمن است که در درازمدت موجب کوچک شدن حجم ریه و بروز انواع بیماریهای تنفسی می شود.

وی گفت: گرد و غبارهای موجود در هوا به خصوص در مناطق مرزی کشور در غرب، جنوب و شرق کشور بیشتر دیده می شود و اگر در این مناطق عوامل میکروبی مانند سل وجود داشته باشد ممکن است بر اثر گرد و غبار منتقل شود. البته در مورد بیماری سل خوشبختانه طی سالهای اخیر مشکل خاصی را نداشته‌ایم و این بیماری در کشور کنترل شده و در حد ریشه کنی است.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: خشکسالی و کم شدن بارش به خصوص در شرق کشور که همراه با بادهای 120 روزه است همچنین می‌تواند روی سازه‌ها، ساختمانها و نیز خودروها اثر منفی بگذارد و موجب فرسودگی و تغییر رنگ آنها بشود.

غلامی گفت: در کل نگرانی اصلی ما از خشکسالی و گرد و غبارهای ناشی از آن بیشتر برای افرادی است که بیماری زمینه‌ای مانند آسم و بیماری ریوی دارند همچنین کودکان زیر 5 سال و افراد مبتلا به سرطان و سالمندان نیز وضعیت نگران کننده‌ای در شرایط آب و هوایی کشور هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha