رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت گفت: به زودی مراکز فراهم آوری اعضای پیوندی از ۱۶ به ۵۳ مرکز افزایش می یابد و به این ترتیب با شناسایی بیشتر موارد مرگ مغزی از اهدای کلیه از افراد زنده بی نیاز می‌شویم.

سلامت نیوز: رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت گفت: به زودی مراکز فراهم آوری اعضای پیوندی از ۱۶ به ۵۳ مرکز افزایش می یابد و به این ترتیب با شناسایی بیشتر موارد مرگ مغزی از اهدای کلیه از افراد زنده بی نیاز می‌شویم.

کتایون نجفی‌زاده رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس، درباره نحوه کاهش پیوند و اهدای عضو از افراد زنده گفت: در سال گذشته 2700 پیوند کلیه داشتیم که اگر تنها 2 هزار مرگ مغزی به اهداء عضو برسد چیزی حدود 4 هزار کلیه را در اختیار داریم یعنی فقط کافی است 2 هزار تا 2500 تن از افراد مرگ مغزی شده به اهداء عضو برسند و در این صورت نیازی به پیوند کلیه از فرد زنده نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: اکنون نسبت به گذشته آمار بسیار خوبی داریم و پیوند عضو از افراد مرگ مغزی افزایش داشته است به گونه‌ای که در سال گذشته 48 درصد از پیوند کلیه‌ها از افراد مرگ مغزی صورت گرفته است یعنی چیزی در حدود نصف.

نجفی زاده درباره مراکز پیوند عضو گفت: در ایران 16 مرکز پیوند عضو وجود دارد و اکنون در برخی شهرستانها که قدرت فراهم آوری اعضا را ندارند واحد شناسایی راه‌اندازی شده است که چندی پیش تعداد این مراکز به 44 مرکز رسید.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت گفت: این واحدها شناسایی مرگ مغزی را شناسایی کرده و به واحد فرآهم‌اوری معرفی می‌کردند و حتی فرد مرگ مغزی را به تهران منتقل می‌کردند تا اعضای فرد فاسد نشود.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون سال 1381 مصوب هیأت وزیران همه  دانشگاه‌های کشور موظفند واحد فراهم‌آوری و اهداء عضو داشته باشند و از آنجا که 53 دانشگاه در کشور داریم به زودی باید شاهد افزایش مراکز فراهم آوری به 53مرکز باشیم که این هدف در طرح کشوری پیگیری می‌شود.

نجفی‌زاده خاطرنشان کرد: برای دستیابی به این هدف، کارشناسان پیوند اعضای دانشگاه‌ها مشخص شدند و در جلسات توجیهی شرکت کردند و رؤسای واحدهای فراهم‌آوری و هماهنگ کنندگان اهداء عضو این دانشگاه‌ها آخر شهریور و آخر مهر دوره‌های آموزشی خواهند داشت و  در آینده به طور ناگهانی شاهد افزایش پیوندهای عضو از افراد مرگ مغزی خواهید بود.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت افزود: برای دستیابی به این هدف پروژه‌ای 30 ماهه در نظر گرفته شده است ولی پیش‌بینی می‌شود در یک سال آینده شاهد افزایش چشمگیر اهدای عضو از افراد مرگ مغزی باشیم.

وی در رابطه با اهداء عضو از ایرانیان و اتباع کشورهای خارجی گفت: این اقدام همواره در ایران ممنوع بوده است و به شدت با عاملان آن برخورد می‌شود ولی از سال 1387 پیوند اتباع بیگانه به یکدیگر مجاز بوده است که در جلسه 23 مرداد شورای عالی پیوند این اقدام نیز ممنوع شد.

نجفی‌زاده خوشبختانه اهدای عضو از فرد ایرانی به اتباع کشورهای بیگانه در ایران کمتر از کشورهای دیگر روی می‌دهد زیرا در کشورهای دیگر قاچاق اعضاء یا توریسم اعضاء بسیار زیاد است ولی در ایران از آنجا که قانون اتباع وجود داشته است این اتفاق کمتر روی داده است و ایرانیان از یک مسیر حساب شده و قانونی پیوند عضو انجام می‌دادند.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به هیچ وجه امکان ندارد اعضای یک فرد مرگ مغزی شده به اتباع کشورهای بیگانه پیوند زده شود. اگر انجام شود تخلف است و با شدت با این موضوع برخورد می‌شود و در این راستا دفتر حقوقی وزارت بهداشت با همکاری سازمان نظام پزشکی و مجلس در حال تدوین آئین‌نامه انضباطی است تا با عاملان این تخلف به شدت برخورد کند.

وی گفت: در گذشته برخورد با عاملان این اقدام شدید نبود و تنها از یک تذکر تا ممنوع‌الطبابت کردن پزشک یا تعطیل کردن بخش پیوند مورد نظر بود ولی در حال حاضر تلاش می‌شود با توجه به عواقب اجتماعی این اقدام آئین‌نامه انضباطی سفت و سخت‌تر باشد.

نجفی‌زاده به مردم توصیه کرد اگر در خانواده فردی نیازمند پیوند کلیه وجود دارد بهتر است یکی از اعضای خانواده به فرد کلیه اهداء کند زیرا دوام کلیه یک فرد زنده فامیل بسیار بیشتر از یک فرد زنده است که هیچ تشابه فامیلی با فرد گیرنده ندارد.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت همچنین به مردم توصیه کرد که با کنترل دیابت و فشار خون از نارسایی کلیه جلوگیری کنند تا مجبور به پیوند کلیه نباشند.

وی درباره سختی‌های پیوند کلیه نیز گفت: مراقبت پس از پیوند ریه بسیار حساس است چرا که ریه به علت تماس مستقیم با هوا مستعد دریافت عفونت‌های مکرر است بنابراین مراقبت‌های بعد از پیوند ریه یکی از سخت‌ترین مراقبت‌هاست.

نجفی‌زاده درباره کسانی که یک کلیه خود را اهداء می‌کنند گفت: اگر دهنده به خوبی از کلیه باقیمانده خود مراقبت کند امکان بروز مشکل در کلیه به شدت پایین می‌آید و حتی می‌توان گفت بسیار نادر است و به همین دلیل است که اجازه داده می‌شود فردی یک کلیه خود را اهداء کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دهنده کلیه پس از اهداء کلیه یک بار فشار خون نگیرد یا آزمایشی ندهد امکان بروز عارضه و نارسایی در کلیه افزایش می‌یابد بنابراین یک فرد دهنده کلیه به مراتب باید بیش از افراد عادی مراقب کلیه خود باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha